Hej !
Började misstänkta något när glassen blev jättehård i frysen :)
Frysen (electrolux EU7705C) är allting igång även om jag trycker på av-knappen. Drar man ut sladden så stannar det förstås.
Jag testade litet olika saker bland annnat att AV/på knappen fungerar. Jag kollade på det jag tror heter startrelät vid kompressorn och kunde mäta 270 V på termistorn, samt såg litet värmemärden på höljet, se bild! Om man drar ut den svarta sladden (som jag tror är en signal sladd från kretskortet) då stannar frysen.
Men det där med med 270 V borde inte vara möjligt, allt annat jag mätte på omkring hamnar på förväntade 230 V. Har någon en bra förklaring?
Tack på förhand!

En hand håller en elektrisk anordning med etiketterna "Termistor", "Signal tråd (svart)?" och "Värmemärken".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
du är helt fel ute
det är kontrollenheten som lagt av (lådan med termostatvred)
finns inga ny och uppgraderingen har utgått
har du någon som kan felsöka elektronik får du igång den annars får du bygga om skåpet till annan termostat
 
electroluxaren skrev:
du är helt fel ute
det är kontrollenheten som lagt av (lådan med termostatvred)
finns inga ny och uppgraderingen har utgått
har du någon som kan felsöka elektronik får du igång den annars får du bygga om skåpet till annan termostats k
Hej ! Tack för ditt svar, jag kan få hjälp med att felsöka kretskortet, men jag behöver hitta ritningarna. Men jag undrar fortfarande varför jag mäter 270 V på termistorn.
 
A
F fw76 skrev:
Hej ! Tack för ditt svar, jag kan få hjälp med att felsöka kretskortet, men jag behöver hitta ritningarna. Men jag undrar fortfarande varför jag mäter 270 V på termistorn.
finns inga ritningar på dessa kretskort, eldades upp när fabriken lades ner inget sparades och inget kom någonsin ut utanför fabriksdörrarna.
jag vet inte hur du mäter men PYCn skall vara 0ohm kall och oändlig vid drift
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.