Hej.
Behövde byta innertaket på mitt tegelhus från 1930-talet. Det är putsat på utsidan av teglet (två tegelstenar tjock vägg)

När jag river ner det gamla innertaket såg det ut som på bilden, fast med lite lös gammal puts som ramlat ner. Bör man putsa detta igen med kalkputs, kan man strunta i det, eller finns det någon annan smidig lösning att göra innan jag sätter upp nytt innertak?

Uppskattar all hjälp 🙏
 
  • Träbjälklag och tegelvägg, möjligen renoveringsobjekt. Gamla byggnadsmaterial och skador synliga. Äldre konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Tänker du på att det är lite klent med murbruk? Det är väl inte ovanligt att det ser ut så på "sidan som aldrig ska synas". Tegelytan som syns här har väl aldrig varit putsad? Komplettera murbruket lär väl inte behövas om det inte är väldigt dragigt.
 
Karrock Karrock skrev:
Tänker du på att det är lite klent med murbruk? Det är väl inte ovanligt att det ser ut så på "sidan som aldrig ska synas". Tegelytan som syns här har väl aldrig varit putsad? Komplettera murbruket lär väl inte behövas om det inte är väldigt dragigt.
Ja precis. På andra sidan av rummet sitter det mesta av putsen kvar. Har kännt på något ställe att det är lite drag, så hade varit skönt att endast behöva fixa just där. Just där saknas på utsidan också.

Tänker att de antagligen putsat hela väggen hela vägen upp när de ändå höll på, men som du säger kanske det inte är så noga om man lagar där det saknas bruk. Tack för svar.
 
R
L latsson skrev:
Hej.
Behövde byta innertaket på mitt tegelhus från 1930-talet. Det är putsat på utsidan av teglet (två tegelstenar tjock vägg)

När jag river ner det gamla innertaket såg det ut som på bilden, fast med lite lös gammal puts som ramlat ner. Bör man putsa detta igen med kalkputs, kan man strunta i det, eller finns det någon annan smidig lösning att göra innan jag sätter upp nytt innertak?

Uppskattar all hjälp 🙏
Du behöver inte putsa ytan, men det är alldrig fel att fylla fogarna emellan stenen för att förstärka det samt slippa drag om det nu är ett problem..
Ta bort allt löst bruk och foga igen murverket så blir det bra😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.