Behöver andras erfarenhet/input! Jag och maken bygger ett nytt fritidshus i Dalarna och vi har anlitat en byggfirma.

Det har varit lite fram och tillbaka med kring kostnader men vi har löst det mesta vart efter. Ansvarig för bygget har nu tagit in en golvläggare att flytspackla och lägga en våtrumsmatta i badrummet som är 6 kvm. Igår fick vi veta att detta kommer att kosta 20 000 kr. Betonggolvet är bra gjort utan ojämnheter och med fall.

I summan ingår matta för 2 000 kr, flytspackel och arbete. Det innebär en kvadratmeterkostnad om 3 000 kr (då har jag räknat bort mattan).

Är väl medveten att det är dyrt att bygga men fick en känsla att detta är dyrt?! Är det någon som har erfarenhet av den här typen av hantverk. Tacksam för input!
 
BirgitS
Kvadratmeterkostnad kan man inte räkna på eftersom det är så mycket fasta kostnader inblandade, t.ex. 4 eller 6 resor till fritidshuset. Tar det mycket tid för mattläggaren att åka, dels till fritidshuset och dels för inköp?

Men det är lite högre än vad andra brukar rapportera för inläggning av våtrumsmatta, kanske mer i storleksordningen 15 000.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte det låter så hemskt, vi fick flytspacklat 5-6kvm, spacklat väggarna och matta på golv och vägg för 24 000. Detta var börjarän 2020 innan corona. Sen kan jag tänka mig prisbilden i centrala delarna av Dalarna har en generellt högre prisbild än norrbotten
 
MrJay
Fick precis ett offert på 42.000kr inkl. moms för att flytspackla 30kvm (ca. 2-3cm tjocklek), material och arbete ingår. Vi kommer göra det själva 🤓
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Låter rimligt, vad hade ni tänkt att det skulle kosta undrar man ju?
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
MrJay
Stefan N Stefan N skrev:
Låter rimligt, vad hade ni tänkt att det skulle kosta undrar man ju?
Misstänker du menar mig? 15-20 tusen max. Flytspackling av 170kvm betalade jag 30.000kr för (kompispris) inkl. arbete och material.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Sorry, skulle citerat. Menade TS.
 
För 20.000kr ingår ju även Våtrumsmattan i priset. För 3år sedan fick vi en offert på 16.250kr för demont. & flytspackling av 10kvm köksgolv. Då frågade frugan om det var svårt jobb och jag sa att hon kan ta bort plastmattan på 4h (hon gjorde det på 1,5h) sedan primade+flytspacklade jag golvet (2x2h) Efter det köpte vi själva ett vinylgolv som jag kapade till och frugan lade dit det👍
(..Firman ville haft ytterligare 4.118kr i arbetskostnad för golvläggningen exkl. Golv-materialet
Ett modernt kök med gråa skåp, träbord, stolar och laminatgolv i träimitation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Ser att flera inte det är dyrt ...

Jo jo... Vill man inte befatta sig med eget arbete, så är det väl billigt.
Bara att instämma i lovsången.

Själv har jag begränsad ekonomi...
Så jag löser det mesta själv.

Större delen av de 30 000 kr, behöver jag till så mycket annat.

OT
Ser att många köper 40 resp 60 liters säckar med kaffeved.
Upp till 100 kr st.

Det är ju inte direkt omöjligt att köpa t ex ett lass med björkved, 4 meters längder och fixa veden själv.
Såga med bågsåg och klyva...
Visst i tusan ... Lite eget jobb det också. Kan vara riktigt trevligt det med.
BT

TS -Ur ett perspektiv liknande detta, så kan det rent ut vara både skönt och försvarbart med angiven peng.
Allt har ju med värderingar att göra.
 
Redigerat:
A Anka66 skrev:
Behöver andras erfarenhet/input! Jag och maken bygger ett nytt fritidshus i Dalarna och vi har anlitat en byggfirma.

Det har varit lite fram och tillbaka med kring kostnader men vi har löst det mesta vart efter. Ansvarig för bygget har nu tagit in en golvläggare att flytspackla och lägga en våtrumsmatta i badrummet som är 6 kvm. Igår fick vi veta att detta kommer att kosta 20 000 kr. Betonggolvet är bra gjort utan ojämnheter och med fall.

I summan ingår matta för 2 000 kr, flytspackel och arbete. Det innebär en kvadratmeterkostnad om 3 000 kr (då har jag räknat bort mattan).

Är väl medveten att det är dyrt att bygga men fick en känsla att detta är dyrt?! Är det någon som har erfarenhet av den här typen av hantverk. Tacksam för input!
Jag har just gjort detta, de flytspacklade 15m2 och höjde hela golvet ca 2cm.
Det var gjuten betongplatta som höjdes så bara det jobbet med material.
Pris 7700kr efter rot.
 
Tackar alla för input på mitt inlägg!
 
  • Gilla
Marleek
  • Laddar…
Jag har gjort badrum för ca 4mån sen, 6,5kvm flytspackling + matta, + 6kvm väggmatta i duschhörna, 21tkr efter rot..

Golvspån och jag armerade själv samt 8mm golvvärme innan flytspackling
 
janwide
2020 lät vi flytspackla och lägga golv i vårt badrum. 5 kvm. Örebro. Drygt 13000kr efter rot.
 
N
Vet ju inte hur många cm som ska flytas, men oavsett ska det ju bara blandas och hällas ut, kanske 2 timmars jobb. Och flyt är rätt dyrt. Men tycker ändå att 20.000 kr låter dyrt, har dock ingen aning om vad inläggning av matta kostar.
 
S
Badrum är ju inte bara ett garage golv heller, så det är lite andra kostnader involverade.

Svårt att veta om 20 är mkt, utan att veta mer om vad som ingår i fakturan. De flesta som gör badrum gillar väl även att byggfirman har ansvaret för att det funkar i ett antal år framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.