A
E elmont skrev:
Men du har väl inte Khulo i ladugårdsbyggnaden?????
Nej det har jag inte. Finns förvisso ännu äldre ledningar i andra uthus men där är elen avstängd. Kuhlon finns i boningshuset och fungerar fortfarande fint (har isolationsmätt alla). Det är även i huset de gnagt mest på ledningarna faktiskt, ladugårdsbyggnaden är nästan förskonad men där går de flesta ledningar i taket så borde vara nästan omöjligt för en mus/råtta att komma åt. Dock är merparten av all el gammal och borde göras om men just nu finns det inga djur där.
Det är speciellt där en ledning går igenom en vägg eller liknande som de har gnagt. Gissningsvis ser de ett litet hål och tänker att här kan jag komma förbi om jag bara gnager upp hålet lite. Har nästan aldrig sett några skador på fritt liggande ledningar.

GK100 GK100 skrev:
Har du lite bilder på exempel från din installation? Det vore intressant att se upplägget om du drabbats av så mycket och tydliga problem.
Så mycket problem har det ändå inte varit, det kanske lät värre än vad det faktiskt är. Men vid ett antal tillfällen så har de gnagt på ledningar och man blir förvånad vad de faktiskt kan gnaga igenom. Hittade några foton i mobilen som jag bifogar här. De är förvisso från huset och inte ladugården, men man kan tydligt se vad deras tänder ställt till med. Lite ironiskt att ena ledningen (5-lerare med blymantel) faktiskt var skyddad med ett stålrör. Detta hade nog fungerat fint om bara genomföringen genom vägg satt högre upp.
Merparten av elen är ifrån 50-talet och kommer bytas ut nu under renoveringen.

När jag gör om elen i ekonomibyggnaderna så blir det definitivt med stålarmerad kabel eller EKLK + OMG-rör. Visst, jobbigt och dyrare men då vet jag att ingen gnagare kan göra skada i framtiden.
 
  • Vit kabel genom vägg, trägenomföring, skadad isolering, risk för elektrisk fara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör skadat av termitskada; brun termitboplatta som omger röröppningen i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rörstam genom vägg, ovanför trämönstrad sockel och golvet, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nb. och 4 till
  • Laddar…
A ahman skrev:
Nej det har jag inte. Finns förvisso ännu äldre ledningar i andra uthus men där är elen avstängd. Kuhlon finns i boningshuset och fungerar fortfarande fint (har isolationsmätt alla). Det är även i huset de gnagt mest på ledningarna faktiskt, ladugårdsbyggnaden är nästan förskonad men där går de flesta ledningar i taket så borde vara nästan omöjligt för en mus/råtta att komma åt. Dock är merparten av all el gammal och borde göras om men just nu finns det inga djur där.
Det är speciellt där en ledning går igenom en vägg eller liknande som de har gnagt. Gissningsvis ser de ett litet hål och tänker att här kan jag komma förbi om jag bara gnager upp hålet lite. Har nästan aldrig sett några skador på fritt liggande ledningar.


Så mycket problem har det ändå inte varit, det kanske lät värre än vad det faktiskt är. Men vid ett antal tillfällen så har de gnagt på ledningar och man blir förvånad vad de faktiskt kan gnaga igenom. Hittade några foton i mobilen som jag bifogar här. De är förvisso från huset och inte ladugården, men man kan tydligt se vad deras tänder ställt till med. Lite ironiskt att ena ledningen (5-lerare med blymantel) faktiskt var skyddad med ett stålrör. Detta hade nog fungerat fint om bara genomföringen genom vägg satt högre upp.
Merparten av elen är ifrån 50-talet och kommer bytas ut nu under renoveringen.

När jag gör om elen i ekonomibyggnaderna så blir det definitivt med stålarmerad kabel eller EKLK + OMG-rör. Visst, jobbigt och dyrare men då vet jag att ingen gnagare kan göra skada i framtiden.
För att göra det lättare kan du ha kabelskydd i metall, halvor i plåt och fästa 3 st på hel längd och behöver inte spika kabeln, den kan ligga lös i skyddet, sen finns det även metallslang med, men då måste kabel träs igenom. lite jobbigare.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
sen finns det även metallslang med
Apropå det - någon som vet var man köper metallslang till rimliga priser?

Har hittat https://www.tricksall.works/ i UK, men de hör tyvärr till kategorin företag som inte svarar på sin mejl. De har delar av sortimentet på eBay (och av och till Amazon), men inte just det jag var ute efter.
 
Sangris Sangris skrev:
Nej, i Elinstallationsguiden från 2004 står det i Tabell 521.1 om enledarkabel utan mantel, typ EK, FK, RK och om PVC isolerad kabel med PVC mantel typ EKK, FKK. (Numera är det halogenfri plast Q)
Så mantel är det hölje runt de isolerade ledarna, alltså det yttersta höljet. Dessutom kan det såklart vara en aluminumskärm innanför manteln ex EKLK (EQLQ)
Sedan finns det armerade kablar med metallhölje som är bökiga att använda, men som föreskrevs om det fanns uppenbar risk för gnagarangrepp. Med det är som sagt 20 år gamla regler jag hänvisar till.
Det jag efterlyser är vad nu gällande regler säger...
Vad är det du efterfrågar egentligen. Vill du vilken kabel, som är godkänd, som är lämplig att använda?
Eller är du bara intresserad av reglerna.
Jag vill påstå att du fått svar på båda. EKK/EQQ, är godkänt i den miljön. Dock är EKLK/EQLQ mer lämplig då den ger bättre skydd mot gnagare.
Vilket svar är det som saknas?
 
A
C cpalm skrev:
Apropå det - någon som vet var man köper metallslang till rimliga priser?
Finns slang hos alla grossister men har hittat ett par som går att få tag på även som privatperson. De är inte gratis direkt men ändå överkomligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Apropå det - någon som vet var man köper metallslang till rimliga priser?

Har hittat [länk] i UK, men de hör tyvärr till kategorin företag som inte svarar på sin mejl. De har delar av sortimentet på eBay (och av och till Amazon), men inte just det jag var ute efter.
Jag köpte galvad slang på Elfa diselectric, men det tycks finnas på https://www.conrad.se/sv/o/ribbade-ror-6401050.html också
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A ahman skrev:
De är inte gratis direkt men ändå överkomligt.
Näe, det är just det där med priset. Skall man ha större mängder och en del i större dimensioner och ett gäng förskruvningar drar det iväg rejält...
Har också kikat lite på Conrad, de har någon rätt billig slang men väldigt oklart vad man får...
 
A
C cpalm skrev:
Näe, det är just det där med priset. Skall man ha större mängder och en del i större dimensioner och ett gäng förskruvningar drar det iväg rejält...
Du får se det som en långsiktig investering i brandsäkerhet istället. Då känns kostnaden för kabelskydd lite mindre.
Slang tänker jag att man bara använder på kortare sträckor eller där det är många svängar och knepiga vinklar. På raksträckor är rör bättre och billigare. Hittade tidigare en leverantör av galvade stålrör som hade bra priser, ska försöka leta upp den igen.
Alternativt så kör man på armerad kabel direkt. Kabeln jag tipsade om (Powerhard RVFV-K) finns i väldigt många varianter, ända upp till 24G1,5. Men där får man nog gräva djupt i plånboken tyvärr...
 
C
A ahman skrev:
Du får se det som en långsiktig investering i brandsäkerhet istället. Då känns kostnaden för kabelskydd lite mindre.
Så är det ju, men det hindrar en ju inte från att jaga "bästa" pris. Får t.ex. för mig att det är ett annat prisläge på metallslangen i de länder där den är mer vanligt förekommande i installationer i bostäder.

OMG-rör är givetvis ett alternativ på raksträckor men de är inte så billiga hos de "vanliga" leverantörerna de heller.

Nu är det förvisso inte så mycket utsatta ställen i våra ekonomibyggnader, utan i första hand letar jag nu gnagarsäkra alternativ till krypgrund/bjälklag/vind på bostadshuset. Och då duger SM-rör eller gnagarsäkra plaströr. Inte heller billiga dock, tyvärr.
 
Det går ju att ha svarta rör med, dom är nog billigare en galvade. Undrar lite om det inte går att ha PEM-slang med. Har inte använt sådan, då ligger inte kabeln i luften, men kanske mössen gillar plast och gnager på PEM
 
Jag tycker det är intressant att flera här vill markera sig som hempulare de luxe. Dvs att använda metallslang på tvivelaktiga sätt och även OMG eller SM rör utan större eftertanke eller vana vid hur installationer av den typen bör utföras. Samma med stålbandarnerad kabel där man lätt kan skapa mer problem än man löser.

Som ssgt orden verkar fängsla ordentligt.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
Jag tycker det är intressant att flera här vill markera sig som hempulare de luxe.
Vill markera sig vet jag inte. Gissar att de flesta här som ställer frågor har problem som behöver lösas? Inklusive undertecknad.
 
GK100 GK100 skrev:
Jag tycker det är intressant att flera här vill markera sig som hempulare de luxe. Dvs att använda metallslang på tvivelaktiga sätt och även OMG eller SM rör utan större eftertanke eller vana vid hur installationer av den typen bör utföras. Samma med stålbandarnerad kabel där man lätt kan skapa mer problem än man löser.

Som ssgt orden verkar fängsla ordentligt.
Markera sig som hempulare de lux, är väl att ta i lite väl mycket till några som svara. Dom som svarar har kanske varit med tidigare av installationer i djurstallar och spannmålsförråd. Det är alltid specifikt med det ur säkerhetsfunktioner och att inte ha någon annat tankesätt om det. Sen hur det utförs med det materiel som är lämpligt får varje person själv utröna. Har du själv utfört installationer i någon större utsträckning i dessa lokaler
 
Jag tackar alla som engagerat sig i frågan. Ursprungligen efterlyste jag någon professionell elektriker som kunde förmedla vad föreskrifterna säger. Det var tydligen svårare än jag väntat mig.

Jag har nu varit i kontakt med en elkonsult som bekräftat för mig att det är ok att göra installationen med EQQ. Så länge den inte klamras ovanpå bjälkar o.d. där råttor och möss springer, utan hålla sig på väggar, tak och sidor av bjälkar.
 
Vad tråden försöker säga att det beror på. Vill du försäkra ladugården så kan försäkringsbolaget kräva att du följer lantbrukshandboken och då är lägsta krav metallmantlade kablar som t.ex EKKJ, EQLQ och EXLQ.

Men kravet beror egentligen inte på vad en professionell elektriker säger utan på hur du förlägger kablarna med tanke på yttre påverkan som möss och annan mekanisk påverkan. Det finns ingen generellt regel om kabeltyp. Men jag skulle allmänt inte se EQQ o dyl som fackmannamässigt.
 
  • Gilla
nb. och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.