Hej Byggahus!
Inledningsvis vill jag be om ursäkt för min okunskap, är inte särskilt kunnig i sakfrågan. Det är därför jag vänder mig hit. Bor i bostadsrätt och har grämt mig över köksfläkten som gör allt annat än blir kvitt matoset. Det vill jag åtgärda omedelbums men behöver lite hjälp på traven. Under vägen blir jag gärna lite informerad kring vad vissa saker innebär.

Fläkten har två "utgångar" vilka leder in till grannarna och ut, eller? Man har ett delat ventilationssystem i en lägenhetsbyggnad, så mycket vet jag. Kan det vara anledningen till att den suger så dåligt nu? Att det liksom måste skruvas upp eller underhållas?
Ventilationssystem i skåp, flexibla kanaler, installationsinstruktioner synliga, grå skåpslucka, vit vägg, elektriska sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två ventiler i hörn, omslutna av isolering, på en stor grå låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsaggregat med flexibla rör anslutna, monterat i öppet skåp, vägguttag och kablar synliga, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken typ av fläkt är att rekommendera då för att få det att lira med nuvarande rör? Eller ska man köra någon kolfibervariant som recirkulerar luften och bara försöka gömma de nuvarande rören?
Vill ju riva ner den gamla bara men samtidigt ha en fläkt att ersätta med hyfsat fort.

Några frågor jag bör ställa fastighetsvärden som kan vara bra att ha med sig?

Tack på förhand och låt mig veta om jag måste komplettera med mer information.
Ha en fin kväll!
 
K
Tror du har egna kanaler för ventilation när du har en sådan. Är det lägenhet eller radhus du bor i?

Ena röret är frånluft (den drar luft från badrum etc), den andra blåser luft och snurran sitter i aggregatet.
Tror inte det är ihopkopplat med grannarna.
 
  • Gilla
kungkrull och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det där ser ut som ett ventilationsaggregat som brukar kallas för en kryddhyllefläkt och det sköter om hela ventilationen i din bostad. Det ena röret brukar komma från badrummet och fläkten ser därför även till att fuktig luft i badrummet ventileras ut. Det andra röret går ut via taket, eventuellt hopslaget med motsv. rör från andra lägenheter. Normalt kan man varva upp ventilationen när man lagar mat för högre utflöde.

Ventilationen i huset ligger inom föreningens ansvarsområde och du får därför inte byta ut ventilationsaggregat utan lov av styrelsen.

Om det är dåligt fart på luften genom kåpan är första steget att göra allt i kåpan ordentligt rent så det inte finns avlagrat fett som bromsar upp luften.
 
  • Gilla
kungkrull och 1 till
  • Laddar…
A
precis det går inte med bibehållen ventilation att sätt dit en vanlig fläkt
 
  • Gilla
kungkrull
  • Laddar…
Prata med styrelsen och läs stadgarna innan du gör nåt! Kan vara så att hela ventilationssystemet tillhör föreningen och då är det också föreningens ansvar att laga om nåt är trasigt. Dessutom riskerar du att paja grannarnas ventilation…
 
K Kirre2021 skrev:
Tror du har egna kanaler för ventilation när du har en sådan. Är det lägenhet eller radhus du bor i?

Ena röret är frånluft (den drar luft från badrum etc), den andra blåser luft och snurran sitter i aggregatet.
Tror inte det är ihopkopplat med grannarna.
Tack för ditt svar. Då blev jag lite mer klarsynt. Det är lägenhet jag bor i.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där ser ut som ett ventilationsaggregat som brukar kallas för en kryddhyllefläkt och det sköter om hela ventilationen i din bostad. Det ena röret brukar komma från badrummet och fläkten ser därför även till att fuktig luft i badrummet ventileras ut. Det andra röret går ut via taket, eventuellt hopslaget med motsv. rör från andra lägenheter. Normalt kan man varva upp ventilationen när man lagar mat för högre utflöde.

Ventilationen i huset ligger inom föreningens ansvarsområde och du får därför inte byta ut ventilationsaggregat utan lov av styrelsen.

Om det är dåligt fart på luften genom kåpan är första steget att göra allt i kåpan ordentligt rent så det inte finns avlagrat fett som bromsar upp luften.
Det står "kryddhyllefläkt" på aggregatet så du har nog väldigt rätt. Jag gjorde rent fläkten för ett tag sedan och mycket riktigt så var det var rejält med avlagrat fett och damm där. Dessvärre hjälpte det inte särskilt mycket. Själva suget från ovanför spisen är väldigt svagt. Om man däremot känner ovanför aggregatet med fläkten igång och skruvar bort vänstra röret är det jäkla fart ut så att säga.

Ska skriva till föreningen och kika vad för steg jag kan ta framåt. Tack för dina svar!
 
M morr skrev:
Prata med styrelsen och läs stadgarna innan du gör nåt! Kan vara så att hela ventilationssystemet tillhör föreningen och då är det också föreningens ansvar att laga om nåt är trasigt. Dessutom riskerar du att paja grannarnas ventilation…
Ska skriva till föreningen idag och se vad man kan åstadkomma. Har ingen plan på att starta grannfejd så håller mig från att göra något utan att veta vad jag får och ej! :) Tack för ditt svar!
 
  • Gilla
morr
  • Laddar…
K kungkrull skrev:
Ska skriva till föreningen idag och se vad man kan åstadkomma. Har ingen plan på att starta grannfejd så håller mig från att göra något utan att veta vad jag får och ej! :) Tack för ditt svar!
I bästa fall får du liknande svar som jag fick från styrelsen när jag hade problem med fläkten ”jaså, ni har också det problemet. Vi ser till att det blir löst nästa gång ventilationsteknikern kommer hit.” Blev rejält antiklimax när grannen och jag hade förberett oss till tänderna för att övertyga styrelsen om att hjälpa oss 😅
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.