Hej!
Jag håller på att bygga egna långa odlingslådor ( 300 cm x 30 cm). Det verkar att impregnerat virke är giftig och passar inte till odlingslåda. Vilka sorts virke kan jag använda? behöver man måla lådorna? är alla utomhus färger är godkända för odlingslåda? måste man ha duk inuti i lådan?

tacksam för tips och råd

mvh bokani
 
A
Furu eller lärk. Furu rimligast.
Rå linolja.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
T
Obehandlat fungerar bra. Sätt inte så mycket tid på det bara. Rent statistiskt sett så går odlingsivern över långt innan odlingslådorna murknar....
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Ek håller ju ett antal år. Men vanliga billiga fasadbrädor av furu eller gran håller ju även det några år innan det har ruttnat sönder. Om det inte är en alltför hög låda du vill ha så kan du ju gjuta en kant. Jag gjorde en betongkant runt hela vårt trädgårdsland och det är ju smidigt. Behöver aldrig bytas ut.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Furu eller lärk. Furu rimligast.
Rå linolja.
Tack, Rå eller kallpressad linolja? menar du båda in-och utvändig ska man använda linolja?
mvh Bokani
 
T Turbo_Tail skrev:
Obehandlat fungerar bra. Sätt inte så mycket tid på det bara. Rent statistiskt sett så går odlingsivern över långt innan odlingslådorna murknar....
Tack, om man inte använder olja eller färg blir de inte krokiga?
mvh bokani
 
M Maledictus skrev:
Ek håller ju ett antal år. Men vanliga billiga fasadbrädor av furu eller gran håller ju även det några år innan det har ruttnat sönder. Om det inte är en alltför hög låda du vill ha så kan du ju gjuta en kant. Jag gjorde en betongkant runt hela vårt trädgårdsland och det är ju smidigt. Behöver aldrig bytas ut.
Tack, höjden blir det 20-30 cm, klarar furu regn och oväder om man inte använder olja eller färg?
mvh bokani
 
B Bokani skrev:
Tack, om man inte använder olja eller färg blir de inte krokiga?
mvh bokani
Du skruvar ihop brädorna i hörnet. Om 3-8 år blir dom kantfrätta i underdelen och kan då bytas. I motsats till impregnerat kan du elda upp resterna som ved.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
B Bokani skrev:
Tack, höjden blir det 20-30 cm, klarar furu regn och oväder om man inte använder olja eller färg?
mvh bokani
Definiera "klarar". Det är förstås inte som kartong, att det löses upp vid regn. Men obehandlad furu har säkert tappat större delen av sin styrka om 10 år om det ligger oskyddat mot marken.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
T
B Bokani skrev:
Tack, om man inte använder olja eller färg blir de inte krokiga?
mvh bokani
Klart det murknar med åren. Men det kommer det ju i alla fall att göra; sätter du linolja eller tjära så förlänger du hållbarheten med några år. Men jag menar hur mycket tid skall du sätta på att bygga odlinglådor? Köp en bunt 22x100 och 48x48 till hörnen samt trallskruv på det. Bygg ihop på ett par minuter.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 3 till
  • Laddar…
A
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
B Bokani skrev:
Hej!
Jag håller på att bygga egna långa odlingslådor ( 300 cm x 30 cm). Det verkar att impregnerat virke är giftig och passar inte till odlingslåda. Vilka sorts virke kan jag använda? behöver man måla lådorna? är alla utomhus färger är godkända för odlingslåda? måste man ha duk inuti i lådan?

tacksam för tips och råd

mvh bokani
Jag byggde mina tre i ek, väldigt enkla varianter. Inte målat om dom heller då jag tycker ek passar bra i trädgården utan massa krims krams på =) Här är en guide om du ska ta dig vidare https://www.utomhusguiden.se/odla/bygga-egna-odlingslada/

Må väl
Jontemannen
 
Jag slängde ihop de här efter jobbet innan frugan kom hem. Anpassade måtten efter brädorna så att det inte blev något spill.
Träodlade upphöjda bäddar i en trädgård, fyllda med jord och täckta med plast eller strå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.