Jag bor i ett 50-tals hus som vi har svårt att få varmt. Förutom att det drar från vissa fönster och golvlister upplever vi att all värme samlas på ovanvåningen.

Våra innertak är gjorda av betongplattor som vilar på betongbalkar. Allt ligger helt bart, inte täckt med gipsplattor eller så. Mig veterligen finns ingen isolering mer än betongen mellan våningsplanen.

Funderar nu på om det kan vara avsaknaden av ”innertak”/isolering som gör att vi upplever att värmen bara försvinner? Går det isolera detta på något sätt och kanske på köpet få snyggare innertak? Tror ni att det hade hjälpt oss?

Skickar med en bild på taket.
 
  • Vitt innertak med synliga skarvar och en takbjälke. Neutral färg, indirekt belysning, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni inte har tätat runt fönster in och utvändigt, börja där. Låna en värmekamera och se om golvet måste isoleras/kompletteras med isolering pga drag. Vilken typ av grund har ni ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni inte har tätat runt fönster in och utvändigt, börja där. Låna en värmekamera och se om golvet måste isoleras/kompletteras med isolering pga drag. Vilken typ av grund har ni ?
Ja, de fönsterna som drar ska vi byta ut helt när ekonomin tillåter.

Att isolera golvet innebär att ta upp golvet och isolera underifrån?

Hela huset är betong från platta till tak haha :)
 
E Elinaelina skrev:
Ja, de fönsterna som drar ska vi byta ut helt när ekonomin tillåter.

Att isolera golvet innebär att ta upp golvet och isolera underifrån?

Hela huset är betong från platta till tak haha :)
Funderade egentligen mest på ifall en anledning att värmen i rummen bara försvinner rakt upp beror på att betongen i taket inte alls isolerar..
 
E Elinaelina skrev:
Funderade egentligen mest på ifall en anledning att värmen i rummen bara försvinner rakt upp beror på att betongen i taket inte alls isolerar..
Ok, fattar. Innertaket isolerar nog en hel del, kan det vara värmesystemet som inte hänger med?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, fattar. Innertaket isolerar nog en hel del, kan det vara värmesystemet som inte hänger med?
Vi bytte från oljepanna till luft/vattenpump. Sen dess har vi svårt att få upp värmen i huset när temperaturen ligger på under 5 plusgrader.
 
E Elinaelina skrev:
Ja, de fönsterna som drar ska vi byta ut helt när ekonomin tillåter.

Att isolera golvet innebär att ta upp golvet och isolera underifrån?

Hela huset är betong från platta till tak haha :)
Nej. Du behöver inte ta bort befintligt golv! Man kan lägga nytt ovanpå. Men givetvis beroende på hur det ser ut hos just er.

Jag bor i lägenhet, tredje våningen, där jag har lagt nytt golv i två av tre rum. Hallen kvar. Här finns golv sen tidigare, givetvis... men det är plastmatta från 1965 och jag lägger parkett för det är finare! Men det blir också varmare!

Mellan våningsplanen i vårt hus är det utomhusluft som fläktar....! Så jag har ingen "granne" under mitt golv! Inte på det viset som man kan tänka sig att en granne under fötterna skulle hjälpa till med värmen!

I bygghandeln finns det nåt som heter lump-papp och finns där klickgolvet finns. Egentligen behövs inte det, när man lägger ovanpå befintligt golv... men jag har lagt det och det är märkbart varmare på golvet i köket och sovrummet än i hallen där det fortfarande är plastmattan!

Så... Det kommer absolut hjälpa er att lägga golv ovanpå befintligt golv! Det blir väldigt fint och det är inte så dyrt... men visst. Lite stökigt och givetvis en kostnad.
 
E Elinaelina skrev:
Vi bytte från oljepanna till luft/vattenpump. Sen dess har vi svårt att få upp värmen i huset när temperaturen ligger på under 5 plusgrader.
Där är problemet.
Huset är byggt med 50-talsstd på isolering, vilket fungerar fint tillsammans med en oljepanna som lätt kan skicka ut +80C varmvatten till radiatorerna när det är kallt ute. En VP klarar inte att skicka ut så varmt vatten, knappast ens med full tillskottselvärme då de inte är gjorda för det.

Sedan blir ingenting bättre av om huset är otätt/dragit. Då behövs enorma mängder värme från radiatorerna för att kompensera iskalla polarvindar inomhus.

Så, det enklaste och billigaste 1:a steget är att täta överallt så att det inte drar. Sedan hoppas jag att ni inte blivit lurade av ngn fönstertillverkare att man måste byta gamla fina högklassiga fönster mot nya fula, klumpiga och extremt dyra bara för att tätningslisterna kanske gjort sitt?

I värsta fall, om det inte räcker att täta mot drag, så kanske radiatorerna måste bytas mot större för att klara värmebehovet. Under förutsättning att VPn är tillräckligt kraftfull, så det inte är den som är för klen/liten för husets värmebehov.

Alla hus blir varma på övervåningen eftersom värme stiger. Sannolikt är betongbjälklaget lättbetong, vilket isolerar en del.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.