Jag har ett hus från 50-talet som har fullt med rör i källaren, där isoleringen innehåller asbets. Som jag förstått det så sitter asbesten bara i rörböjarna och t-korsen, men tyvärr är det många ställen ändå... Räknar till 20 st ungefär.

Jag har tagit in pris för att sanera dessa och herregud vad det kostade.. Tänkte nu göra det själv istället, men vill gärna ha era tips på hur jag bäst går tillväga? Har barn hemma så vill ju såklart göra det här på bästa sätt.

- Blöta ner med blöta handdukar?
- Plasta in? Hur isf?
- Skyddskläder?
- Tjänar man ngt på att hyra en särskild dammsugare?
- Hur rengör jag ytorna efteråt?

Kommentarer om att jag kommer dö av minsta partikel undanbedes.
 
  • Gilla
Elinaelina
  • Laddar…
D Dublin skrev:
En del brukar rekommendera glove bags. Oftast är det asbest i krökar och förgreningar och då använder man påsarna där.
[länk]
Åh hade missat att jag fått det här svaret. Det där ser ju supersmart ut! Ja precis, det är bara asbest i själva krökarna. Isoleringen på rörsträckorna är helt vanlig mineralull.

Men med de här påsarna så kan helt enkelt inte dammet komma ut i luften alls?
 
P paralun skrev:
Många frågor och säkerheten är väl det viktigaste!

Arbetsmiljöverket och om privatpersoners hantering av asbest
[länk]

Halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp används!

Sen har du då mer fakta i menyn till vänster.

EDIT Rörisolering och tillbehör till rimliga priser, det finns även andra märken.
[länk]
Förlåt, hade missat att du svarat här. Tack för idéer! Hur tänker du med rörisoleringen? Att vi ska sätta ny isolering över istället för att ta bort den gamla?
 
J
Ett annat väldigt viktigt råd är att inte röka tobak i större mängder. Det är ju ffa. i den kombon asbest blir riktigt farligt.
 
J Jönas skrev:
Ett annat väldigt viktigt råd är att inte röka tobak i större mängder. Det är ju ffa. i den kombon asbest blir riktigt farligt.
Ja den biten är lugn för oss :)
 
  • Gilla
Jönas
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
Förlåt, hade missat att du svarat här. Tack för idéer! Hur tänker du med rörisoleringen? Att vi ska sätta ny isolering över istället för att ta bort den gamla?
Det är ju helt upp dig själv och det finns ju plastad folie om du kollar i länken tidigare till Amazon.

Raka
https://www.amazon.se/PVC-foliebita...&sprefix=scorprotect+pvc,aps,102&sr=8-17&th=1

90 grader
https://www.amazon.se/PVC-isolering...62509&sprefix=scorprotect+pvc,aps,102&sr=8-20

Så slipper man ta bort den gamla isoleringen, sen får man då kolla måtten noga!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.