Vi ska måla om vårt röda falu rödfärg hus.
Det ska målas med någon svart slamfärg tänkte vi.

Hört att det skiljer i kvalitet en del men vilka är det bättre?
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Vi ska måla om vårt röda falu rödfärg hus.
Det ska målas med någon svart slamfärg tänkte vi.

Hört att det skiljer i kvalitet en del men vilka är det bättre?
Oftast den dyraste! Det finns tjärfärg också, håller bättre.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Fortsätt med samma fabrikat om ni är nöjda med den nuvarande.
 
F fribygg skrev:
Fortsätt med samma fabrikat om ni är nöjda med den nuvarande.
Vet ej vad som målat med innan. Är ett dödsbo och vi har inte målat om det tidigare. Men det är slamfärg.
 
Välj då falu rödfärg orginal i svart kulör, den eller gysinges lär vara bäst.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Faluvapens färg har jag på alla mina hus iof inte svart utan traditionella faluröd, äldsta målningen är 7 år nu och det är inte aktuellt att måla om den i år heller.
https://faluvapen.se/falu-fasad/
Fördelen är att den inte kritar av sig och håller längre en traditionell falu rödfärg.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Har också faluvapen svart , 10årsjubileum i maj nu och inget behov av målning än. Tänk dock på att den är inte riktigt svart, rätt mycket brunt i den.
 
  • Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
dof dof skrev:
Har också faluvapen svart , 10årsjubileum i maj nu och inget behov av målning än. Tänk dock på att den är inte riktigt svart, rätt mycket brunt i den.
Okej, brunt låter inte jätte snyggt. Kanske man ska satsa på mörkgrå istället då? Vet inte riktigt om det täcker rödfärg bra.
 
wildeside
Ring till Faluvapen, Jag fick iaf svar på alla mina frågor och en hel del råd på vägen hur jag skulle göra och vilken färg dom rekommendera till mina hus, gamla som nya.
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Okej, brunt låter inte jätte snyggt. Kanske man ska satsa på mörkgrå istället då? Vet inte riktigt om det täcker rödfärg bra.
Nja den ser svart ut för det mesta, men i vissa ljusförhållanden ser den mörkbrun ut. Kolla om någon affär i närheten har eller kan göra en liten provbit så du kan kolla själv.
 
wildeside wildeside skrev:
Ring till Faluvapen, Jag fick iaf svar på alla mina frågor och en hel del råd på vägen hur jag skulle göra och vilken färg dom rekommendera till mina hus, gamla som nya.
De sa mest att jag måste vara väldigt nog med att borsta/rengöra för att det ska bli ett bra resultat.


Kan jag annars med fördel måla över vårt röda slamhus med svart tjärfärg?

Hittar inte mycket objektiva tester eller fakta på vad som är det bättre.
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
De sa mest att jag måste vara väldigt nog med att borsta/rengöra för att det ska bli ett bra resultat.


Kan jag annars med fördel måla över vårt röda slamhus med svart tjärfärg?

Hittar inte mycket objektiva tester eller fakta på vad som är det bättre.
Tjärfärg är flera ggr bättre , håller länge och kräver mindre underhåll.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tjärfärg är flera ggr bättre , håller länge och kräver mindre underhåll.
Finns det någon klar nackdel mer än priset och ev att det luktar?

Tror du det täcker rödfärg lika bra med svart tjärfärg?
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Faluvapens färg har jag på alla mina hus iof inte svart utan traditionella faluröd, äldsta målningen är 7 år nu och det är inte aktuellt att måla om den i år heller.
[länk]
Fördelen är att den inte kritar av sig och håller längre en traditionell falu rödfärg.
Obs att det där är inte en slamfärg utan en alkydoljefärg, och nu frågades det om slamfärg.
 
S Svante Svenson skrev:
Obs att det där är inte en slamfärg utan en alkydoljefärg, och nu frågades det om slamfärg.
Det har jag också tänkt på, vad blir skillnaden i verkligheten om man målar med "hybrid" på gamla slamfärgen? I marknadsföringen är de ganska positiva men lite luddigt.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.