Sen vi bytte spis från en betydligt bredare till en lite smalare (normalbredd dock) är det ett glapp på ca 10 cm mellan skåp/diskbänk och spis/ugn. Hur åtgärdar vi detta på bästa, enklaste sätt?
Obs på att golvet lutar lite också - gammalt hus - så det avgör också hur glappet blir beroende på hur spisen står. Se bild för nuvarande golvlösning 🙈
 
  • Kökshörn med diskho och spishäll, fläckar och smuts längs arbetsyta och väggplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksbänk med induktionshäll, krossad kryddburk, sax, smulor och en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En enhet stöds av en träkloss på ett laminatgolv, möjlig tillfällig lösning för att jämna ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Jag hade skruvat en 45x45 regel i bänkskåpet! På den hade jag skruvat en vit passbit framåt och någon form av bänkbit på ovansidan. Har du nära till tex Bauhaus så kan de ha stumpar av bänkskivor liggande.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Enklast för att få ett bra resultat borde vara att byta bänkskivan till höger om spisen till en som är 10 cm längre. Det brukar vara justerbara fötter på spisen. Så du kan säkert få den att stå i våg utan några brädlappar.
 
  • Gilla
Caroline f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Enklast för att få ett bra resultat borde vara att byta bänkskivan till höger om spisen till en som är 10 cm längre. Det brukar vara justerbara fötter på spisen. Så du kan säkert få den att stå i våg utan några brädlappar.
Vill gärna ha ett litet mellanrum till diskbänken/diskhon dock. Tror det brukar rekommenderas 🤔 det är därför det stora mellanrummet är på vänster sida.
 
C Caroline f skrev:
Vill gärna ha ett litet mellanrum till diskbänken/diskhon dock. Tror det brukar rekommenderas 🤔 det är därför det stora mellanrummet är på vänster sida.
Det ser ut att bli ett dött utrymme. För smalt för att vara användbart till något. Poängen med att ha utrymme mellan spis och diskho borde ju vara att få en avställningsyta. Och det får du ju inte om det är bara 100 mm. Det går att såga till en skiva som täcker utrymmet framåt. Sedan kan du skruva och eventuellt limma en regel i sidan på bänkskåpet och i väggen bakom så att du får stöd på tre kanter av den lilla bänkskivebiten. Eventuellt kan du använda en täcksida för att också få stöd på den fjärde kanten.
 
  • Gilla
Caroline f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det ser ut att bli ett dött utrymme. För smalt för att vara användbart till något. Poängen med att ha utrymme mellan spis och diskho borde ju vara att få en avställningsyta. Och det får du ju inte om det är bara 100 mm. Det går att såga till en skiva som täcker utrymmet framåt. Sedan kan du skruva och eventuellt limma en regel i sidan på bänkskåpet och i väggen bakom så att du får stöd på tre kanter av den lilla bänkskivebiten. Eventuellt kan du använda en täcksida för att också få stöd på den fjärde kanten.
Tror det är nåt med vatten och spis. Men det kanske mest handlar om äldre spisar? Det här är en induktion. Så ja, det blir ett dött utrymme helt klart.
 
Jag känner igen att jag hört om något sådant också. Men jag hittade då inte någon källa till det. Minns du var du stött på det? Det tycks ju ha varit så även tidigare i ditt kök. En spis skall ju tåla att det kokar över på den. Så nog borde den tåla att det stänker lite från diskhon också.
 
Det går ju köpa 70cm breda spisar.
Är den enda anledningen att ni skaffade en 60cm bred spis att få lite längre till diskhon?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
BirgitS
C Caroline f skrev:
Tror det är nåt med vatten och spis. Men det kanske mest handlar om äldre spisar? Det här är en induktion. Så ja, det blir ett dött utrymme helt klart.
Det enda som jag kan komma ihåg kring det är att det gäller vedspisar eller liknande som blir heta på utsidan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eller ändå bättre kanske med ett öppet fack för ett par brickor eller skärbräden?
[länk]
Smart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.