Två små barn kommer förr eller senare bli två större barn som vill ha stängd dörr in till sina rum på vår övervåning. Tyvärr räcker inte luften till när dörrarna stängs.

Huset har självdrag så jag började med att montera en fläkt som går kontinuerligt i badrummet. Så länge dörrarna är öppna från badrum och in till sovrummen fungerar detta finfint (mäter CO2 som koll).

Så här ser planlösningen ut. Rummen till vänster är barnrum och röd prick är badrumsfläkten. Gröna cirklar är tilluft.
Enkel planritning av ett hus med fyra sovrum, hall, badrum, trappor och markerade entréer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bytte ut den falsade tröskeln in till ett av sovrummen till vänster till en platt (glipa ca 1cm - 73cm2).

Sov en natt med dörren (A) stängd vilket gav följande på väderstationen. Det är alltså där det är 73cm2 glipa.
Linjediagram visar koldioxidnivåer (ppm) över tid; topp den 19 februari kl. 05:30.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med öppen dörr går CO2 inte över 800ppm på natten.

Friskluftsventilen som går genom ytterväggens area är ju ungefär som springan under innerdörren men ändå blir det enorm skillnad med dörren stängd respektive öppen. Hur ska man tänka här - jag gissar att luften sugs från de andra sovrummen när de istället har öppna dörrar och att springan under dörren blir ett för stort "motstånd"?
 
BirgitS
P Peter321 skrev:
Hur ska man tänka här - jag gissar att luften sugs från de andra sovrummen när de istället har öppna dörrar och att springan under dörren blir ett för stort "motstånd"?
Det ligger nog något i det. Vilket ju också innebär att om alla har stängda dörrar med glipa under så blir det jämnt fördelat igen.

Normen är minst 0,35 l/s och kvm samt minst 4 l/person. Räcker badrumsfläkten till för det?

Hur är det på våningsplanet under?
Är det risk för att badrumsfläkten suger luft från tilluft där?
 
Vindpåverkan på fasaden kan ha betydelse också, så du kanske behöver mäta mer än en dag innan du drar för långtgående slutsatser.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ligger nog något i det. Vilket ju också innebär att om alla har stängda dörrar med glipa under så blir det jämnt fördelat igen.

Normen är minst 0,35 l/s och kvm samt minst 4 l/person. Räcker badrumsfläkten till för det?

Hur är det på våningsplanet under?
Är det risk för att badrumsfläkten suger luft från tilluft där?
Tack för svar. Frågan blir då… hur gör alla andra..? Måste ju vara massor med stängda sovrumsdörrar överallt och vi har ju ändå friskluftsventil + dörrspringa + badrumsfläkt och ändå står luften helt still. 🤔

Badrumsläkten är specad till 134m3/h vilket ger 37 liter / sek. Golvyta ca 65 kvm. Så behovet är då enligt Boverket 39 liter / sek vilket ju är ungefär rätt. Antar dock att det är på maxfart på fläkten och det kör jag inte nu. Sen är det ju ändå bra luft (enligt co2-mätningen) så länge dörrar är öppna.

Våningsplanet under har också en badrumsfläkt som går permanent så det borde ju bli ett undertryck där också kan jag tycka.
 
  • Gilla
Lantliga
  • Laddar…
Jag tror inte så många bryr sig. Själ har vi friskluftsventiler i sovrummen och sen ljuddämpnings lister runt dörrarna. Kidsen lever än.
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter321 skrev:
Frågan blir då… hur gör alla andra..? Måste ju vara massor med stängda sovrumsdörrar överallt och vi har ju ändå friskluftsventil + dörrspringa + badrumsfläkt och ändå står luften helt still. 🤔
Luften kommer in där det är lättast och om det är lättare att suga luften från något annat ställe än från sovrummet med stängd dörr så sker det. Normalt så har man flera frånluftsfläktar i ett hus med väl fungerande ventilation och det på alla våningsplan.
P Peter321 skrev:
Badrumsläkten är specad till 134m3/h vilket ger 37 liter / sek. Golvyta ca 65 kvm. Så behovet är då enligt Boverket 39 liter / sek vilket ju är ungefär rätt. Antar dock att det är på maxfart på fläkten och det kör jag inte nu. Sen är det ju ändå bra luft (enligt co2-mätningen) så länge dörrar är öppna.
37 l/s lär vara dels på full fart och dels under optimala förutsättningar så i praktiken når man sällan upp till de där 37 l/s på full fart. Normen är 15 l/s i ett badrum.
P Peter321 skrev:
Våningsplanet under har också en badrumsfläkt som går permanent så det borde ju bli ett undertryck där också kan jag tycka.
Men med en fläkt per våningsplan som i praktiken kanske drar 15 l/s så är det ju långt från önskad ventilation.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Finns en bra presentation här som har undersökt hur stänga dörrar påverkar
 
B bobobjorn skrev:
Finns en bra presentation här som har undersökt hur stänga dörrar påverkar [media]
Vilket kanonpresentation. 👏 Enbart utifrån den så låter det ju som att FTX skulle kunna vara lösningen på mitt "problem". Oavsett flöde på FX-fentilationen så känns det ju logiskt att det blir så om det beskrivs i filmen (och som det blir hemma hos oss).

Jag känner att det kan bli mycket rördragning att få ner ventilationen till undervåningen, är det helt orimligt att tänka sig att man bara kör ett FTX-aggregat för övervåningen och fortsätter köra badrumsfläkt nere? Typ en "FTX light". Rördragningen skulle nog kunna bli nästan obefintlig där uppe då både aggregat och rör kunde kan vara på vinden...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.