Jag har lite bekymmer med mina två Wifi routers hemma och gör ett långskott här. De senaste veckorna/månaden har det blivit värre. De slänger ut uppkopplade enheter lite random. Det kan vara mobiler, Sonos högtalare, datorer. Jag har den ena som huvudenhet och den andra som mesh och det kan vara vilket som, som kopplar ur enheterna. Oftast är det trådlösa anslutningar som kopplas bort men även trådbundna enheter som datorer och Raspberry Pi. Brukar vara minutlångt till timmavis men inte mer än så. Jag har senaste firmware, och jag har kört en diagnos (den har en egen mjukvara för det) som säger att de trådbundna sladdarna skulle kunna uppgraderas till Cat5e men det tycker jag inte förklarar varför den kopplar ner vissa trådlösa anslutningar men håller kvar andra? Jag har inte ändrat något abonnemang, och jag har inte gjort något annat konstigt med routern på senare tid. Den är från 2019. Den har gått som tåget fram till nu. Någon som kan tänkas ha en ide om hur man kan ringa in problemet?
 
  • Gilla
Fredrik Lind
  • Laddar…
MrJay
Uppgraderas till Cat5e? En standard från 1999!? Jag har riktigt svårt att tänka mig att du skulle fortfarande sitta med token ring nätverk och coaxialkablar 🙂

Sonos vet jag är ett ständigt problem, oavsett tillverkare, men att allt skulle kopplas bort låter sjukt. Låter nästan som någon står där och kör deauth-attack mot ditt trådlösa nät eller att något stör ut den.

Kolla om Merlin firmware finns till din modell och flasha den, efter det prova ändra till mindre belastad kanal, typ 2 eller 9 samt ändra lösenord.
 
Kör också 2 av samma modell + en till på mesh. Allt är trådat med 6E. Innan dess hade jag dock problem som uppstod när jag uppdaterade till senaste firmware, men då var det meshen som gick sönder. Nollställde alla, anslöt dem en efter en till mesh och lovade mig själv att inte uppgradera mjukvaran igen tills jag utrett saken. Har funkat felfritt sen dess med undantag på att alla enheter ser ut att ligga på huvudenheten trots att jag kan jag bekräfta att så inte är fallet.
 
Undvik konsumentgrejer så blir livet lättare. Har själv mikrotik men Ubiquiti ska också vara stabilt och bra.
 
P ptk skrev:
Jag har lite bekymmer med mina två Wifi routers hemma och gör ett långskott här. De senaste veckorna/månaden har det blivit värre. De slänger ut uppkopplade enheter lite random.
Har du tittat i logfilerna? Kan ibland ge en indikation på vad som är fel? Att använda två konsumentroutrar i samma lan kan ge problem om samma funktion är aktiv i båda, tex DHCP som delar ut IP adresser.

Om både trådlösa och trådbundna kopplas bort sporadiskt kan du ha IP konflikt.
Kontrollera
1. Enbart en aktiv DHCP
2. Tillräckligt många IP adresser tillgängliga
3. Om fasta IP adresser finns på några enheter skall de ligga utanför DHCP serien.

Kan förstås vara sw problem, men om enheterna har den senaste och de är från från 2019 bör de flesta problem vara lösta.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Sorry kanske stod Cat6e
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undvik konsumentgrejer så blir livet lättare. Har själv mikrotik men Ubiquiti ska också vara stabilt och bra.
Vad är mikrotik. Kan du inte berätta mer.
 
B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undvik konsumentgrejer så blir livet lättare. Har själv mikrotik men Ubiquiti ska också vara stabilt och bra.
Vet inte varför du återkommer med denna kommentar i olika trådar. Detta är inte ett proffsforum eller forum för nätverksexperter. Generellt kommer det vara mer konservativa och "snälla" inställningar i konsumentprodukter för nätverk för att ge högsta kompatibilitet. Varför? Därför att det annars resulterar i reklamationer.

Om man vill ha lekstuga i sitt hem med avancerade prylar, vissa som mikrotik utan vettiga enkla grafiska gränssnitt, och en uppsjö av insällningar och konfigurationsmöjligheter, absolut köp mer avancerade produkter. Asus är annars erkända för att göra bra nätverksprodukter sedan lång tid.

Här kanske det föreligger någon form av störning/interferens i TS hem. Till TS, har du provat om problemen uppstår på 2,4 och 5 GHz eller är det endast på 2,4 GHz? Hur många SSID har du som broadcastas? Har du många IoT devices på 2,4 GHz?

Vilket versionsnummer på firmware har du? Flera andra Asus-användare har haft ditt problem med en firmware som kom i januari till i varje fall min produkt. Asus själva drog tillbaka detta firmware och det går inte längre att ladda ned.
 
Redigerat:
B bygges skrev:
Vet inte varför du återkommer med denna kommentar i olika trådar..
Tack för samtliga synpunkter. Siktar på att ta tag i detta under nästa vecka och kika igenom alla inställningar på routern..verkar som ingen tycker att 2019 års router är för gammalt för att fungera krångelfritt vilket var en av mina funderingar.
 
P ptk skrev:
verkar som ingen tycker att 2019 års router är för gammalt för att fungera krångelfritt vilket var en av mina funderingar.
Nej, 4-5 år är verkligen ingen ålder. Bortsett från utveckling av wifi och eventuella säkerhetsproblem har inte mycket hänt de senaste 20-25 åren. 10 år skall en konsumentrouter fungera utan problem.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Bortsett ... eventuella säkerhetsproblem ...
Och det är frågan om man verkligen ska bortse från dessa. Äldre utrustning än fem år eller så brukar inte få säkerhetsuppdateringar (ofta kortare) och då är det tveksamt om man skall ha dem exponerade mot internet.
 
P ptk skrev:
Tack för samtliga synpunkter. Siktar på att ta tag i detta under nästa vecka och kika igenom alla inställningar på routern..verkar som ingen tycker att 2019 års router är för gammalt för att fungera krångelfritt vilket var en av mina funderingar.
Jo och just AX-92U hamnade på EOL-listan klart snabbt.
https://www.asus.com/event/network/eol-product/

Brukar själv alltid köra Merlins firmware men stöds inte av Merlin eftersom den har klart udda hårdvara.
https://www.asuswrt-merlin.net/about
Du har en variant med Gnutons "fork" på sidan som eventuellt funkar bättre? (inget jag provat)

Sen att "gå igenom inställningarna" brukar inte vara någon lyckosam metod utan en factory reset är nog bättre och börja om från början.

https://www.asus.com/support/faq/1000925/
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och det är frågan om man verkligen ska bortse från dessa. Äldre utrustning än fem år eller så brukar inte få säkerhetsuppdateringar (ofta kortare) och då är det tveksamt om man skall ha dem exponerade mot internet.
Nja, allt skydd försvinner inte den dag produkten blir EoL. Mobiltelefoner, plattor, datorer är i dag utrustade med ”tillräckligt” bra skydd för att användas i mobilnät och öpnna wifi.

De stora tillverkarna brukar hålla sina produkter uppdaterade 8-10 år, tex Microsoft, Apple, Ubiquiti, Netgear mfl.

Android har varit dåliga, men efter kritik för deras korta livcykler har flera av de stora mobiltillverkarna lovat 8 års underhåll.

Ser att ts wifi6 router är EoL vilket jag tycker är extremt dåligt. EoL innan wifi7 lanserats.
 
B
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och det är frågan om man verkligen ska bortse från dessa. Äldre utrustning än fem år eller så brukar inte få säkerhetsuppdateringar (ofta kortare) och då är det tveksamt om man skall ha dem exponerade mot internet.
Det går inte att generalisera på det sättet, det är långt fler parametrar som spelar in.. Är det en kinesisk router? Eller är det en router från Taiwan eller USA? Hur är routern konfigurerad, standardinställningar eller har man lagt ned energi att separera IoT-devices på separat gäst-nät? Är AP inställd att inte tillåta intern kommunikation mellan enheter? Är lösenord utbytta? Krav på WPA3? Nyttjas VPN?

Sen behöver man ju ta hänsyn till när senaste firmware är släppt. Oavsett om TS router är "eol" är senaste firmware från juli 2023 med stöd för WRT 4.0.
 
Mikrotik är grymt bra på den punkten. Firmware updates länge, länge. Vet inte hur Ubiquiti är på den punkten men säkert också bra.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B bygges skrev:
Det går inte att generalisera på det sättet
Jo, när man talar till allmänheten så är det just den sortens generaliseringar man är nödd att ta till.

De som vet tillräckligt för att förstå att det inte är hela sanningen; de kan göra sina egna avvägningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.