F Fixarjon skrev:
I prospekt hus dränerat 2008. I verkligheten, en liten utbygggnad omdränerad och felaktig gjord. Kostnad ganska stor. Minst 500tkr då altan måste rivas och mycket stenläggning dras upp
Vad är definitionen på "dränerat"? Fanns det en mer detaljerad beskrivning?
 
Inte mer än i prospektet står huset dränerades om 2008. Brukar det behövas definieras mer ?
 
F Fixarjon skrev:
Inte mer än i prospektet står huset dränerades om 2008. Brukar det behövas definieras mer ?
Du har ett mycket svagt case tyvärr. Förvänta dig inga framgångar om du inte kan skrämma av säljaren pengar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Mycket svagt skulle jag nog inte säga. Men samtidigt låter 500kkr orimligt mycket. Så mycket påverkas inte värderingen av en dränering. Däremot tror jag inte att försäkringsbolaget skulle acceptera att betala något. ”Felet” var ju inte okänt för säljarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
F Fixarjon skrev:
Måste man

inte mitt egna utan säljarens dolda fel försäkring. Den vägen ska man väl gå
Vilken väg man ska gå, mot säljaren eller deras försäkringsbolag, bör framgå i de papper du fått från försäkringsbolaget.

Jag ville bara att du inte missade på att gå fel väl.

Huruvida det finns ett case eller inte vet jag inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Krav skall ställas till säljaren som sedan kan använda sig av försäkringsbolaget om den har tecknat dolda fel försäkring för att utreda om köparen har rätt eller inte och företräda säljaren i ev tvist i domstol.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har ett mycket svagt case tyvärr. Förvänta dig inga framgångar om du inte kan skrämma av säljaren pengar.
Jag som tänkte tvärtom, ganska solklart i min värld. Men får se vad LF dolda fel gör för bedömning. Pratade med mäklaren och den sa gör en anmälan där
 
F Fixarjon skrev:
Jag som tänkte tvärtom, ganska solklart i min värld. Men får se vad LF dolda fel gör för bedömning. Pratade med mäklaren och den sa gör en anmälan där
Räkna inte med en enkel väg hos FB eller säljarna, kämpa!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Fixarjon skrev:
Måste man
Enligt lagen (Jordabalken) ska du reklamera till säljaren så fort som möjligt. Att det finns ett försäkringsbolag inblandat ändrar inte på det.
Det finns rättsfall där köpare blivit utan ersättning för att man dröjt för länge med reklamationen. Då har det handlat om ett halvår ungefär som mest.
 
  • Gilla
Hankerella och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Räkna inte med en enkel väg hos FB eller säljarna, kämpa!
Ja, alltså vi värderade ju alla åtgärder som var gjorda olika mycket. Är ett väldigt svårt hus på
Många sätt att dränera om så detta värderades högt, känns konstigt att när det upptäkts att detta ej gjorda så täcks man inte. Omöjligt att undersöka vid visning då jag vet att detta plikt sträcker sig långt
 
Det är säljarens försäkring. Den täcker naturligtvis inte saker som säljaren känner till. Den är till för att skydda mot oväntade fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mycket svagt skulle jag nog inte säga. Men samtidigt låter 500kkr orimligt mycket. Så mycket påverkas inte värderingen av en dränering. Däremot tror jag inte att försäkringsbolaget skulle acceptera att betala något. ”Felet” var ju inte okänt för säljarna.
Nu vet jag inte TS omfattning, men jag fick ut nästan 400k i dolt fel för dräneringsproblem eftersom det orsakade invändiga skador och vi tvingades riva både altan och brokvist. Så helt orimligt är det väl inte kan jag tycka
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt lagen (Jordabalken) ska du reklamera till säljaren så fort som möjligt. Att det finns ett försäkringsbolag inblandat ändrar inte på det.
Det finns rättsfall där köpare blivit utan ersättning för att man dröjt för länge med reklamationen. Då har det handlat om ett halvår ungefär som mest.
Ok,
Andjul Andjul skrev:
Nu vet jag inte TS omfattning, men jag fick ut nästan 400k i dolt fel för dräneringsproblem eftersom det orsakade invändiga skador och vi tvingades riva både altan och brokvist. Så helt orimligt är det väl inte kan jag tycka
Handläggare sa att dom följer branchregler kring utförande, är inte ens i närheten av detta och delvis då inte gjort alls, därför vill jag testa driva ärendet såklart!
Fick du ersättning ifrån FB eller säljare? Behövde du ha kontakt med säljare
 
F Fixarjon skrev:
Ok,


Handläggare sa att dom följer branchregler kring utförande, är inte ens i närheten av detta och delvis då inte gjort alls, därför vill jag testa driva ärendet såklart!
Fick du ersättning ifrån FB eller säljare? Behövde du ha kontakt med säljare
Jag fick utbetalt vid deras dolda-fel-försäkring.

Dom drog ut på att anmäla det själva så efter 2 veckors tjat från min sida så skrev dom en fullmakt så jag fick sköta resten direkt med försäkringsbolaget. Väl där så var det en advokat från deras sida som jag diskuterade med. Jag skaffade aldrig något eget ombud utan skötte all kontakt själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Fixarjon skrev:
Jag som tänkte tvärtom, ganska solklart i min värld. Men får se vad LF dolda fel gör för bedömning. Pratade med mäklaren och den sa gör en anmälan där
1. Har du en skada?
2. Vad kostar det att ersätta skadan?
3. Hur gammalt är huset ?
4. Finns det ett besiktningsprotokoll?

En oklar utfästelse (om viss dränering) är inte ett dolt fel i sig, du borde köpa några timmars rådgivning av en fastighetsjurist.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt lagen (Jordabalken) ska du reklamera till säljaren så fort som möjligt. Att det finns ett försäkringsbolag inblandat ändrar inte på det.
Det finns rättsfall där köpare blivit utan ersättning för att man dröjt för länge med reklamationen. Då har det handlat om ett halvår ungefär som mest.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1. Har du en skada?
2. Vad kostar det att ersätta skadan?
3. Hur gammalt är huset ?
4. Finns det ett besiktningsprotokoll?

En oklar utfästelse (om viss dränering) är inte ett dolt fel i sig, du borde köpa några timmars rådgivning av en fastighetsjurist
Måste det vara en skada för dolt fel? Dolt fel är väl dolt fel oavsett och bra det upptäcktes innan skada uppstår.
Kostnad inte fastställt än.
huset är ifrån 1950 men det dolda felet avser åtgärd som gjordes 2008. Byter man ett tak 2020 på ett hus ifrån 1900 så väger man väl inte in att det är ifrån 1900?
Ja protokoll finns såklart, men ingen kontroll på dränering. Detta brukar väl inte heller ingå där
 
  • Gilla
byggarmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.