En elmotor som inte går, nånstans får man för sig att en elmotor inte är så sjukt avancerad så fattar man hur den funkar kanske man kan laga den :)
Det går fram 3 ledare till elmotorn, mäter runt 6-7 volt på dessa och de är anslutna till spolarna i statorn. Spolarna är också anslutna till ”com-punkten” dock ingen elanslutning dit, men så ska det kanske vara?
Någon som kan förklara enkelt vilka anslutningar det bör vara fram till motorn och lite så hur man ska felsöka? (Den har varit trasig från start så utesluter inte att ngt är felkopplat från fabrik) rotorn består av ngn slags fast magnet bara.
 
  • Elektronisk komponent, troligtvis en induktor eller transformator, kopparlindningar, kretskort, närbild, teknisk apparatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller öppen elektrisk enhet med kopparspole och elektroniska komponenter, troligen en del av en motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart mekanisk del, troligen en navdynamo, verktyg, tänger, och en mätplatta syns otydligt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns i andra änden av trådarna? Mellan vilka trådar mäter du 6 - 7 volt? Det låter lågt om det är när du väntar dig att fläkten skall gå. Förmodligen finns någon elektronik inblandad för att varvtalsreglera fläkten. Om den varit trasig vid inköp borde du kunna reklamera den. Eller har den legat länge?
 
A Avemo skrev:
Vad finns i andra änden av trådarna? Mellan vilka trådar mäter du 6 - 7 volt? Det låter lågt om det är när du väntar dig att fläkten skall gå. Förmodligen finns någon elektronik inblandad för att varvtalsreglera fläkten. Om den varit trasig vid inköp borde du kunna reklamera den. Eller har den legat länge?
Inget jag betalat för/köpt, blev mest sugen på öppna/kika/lära mig lite, så skrot ur den synpunkten men nyskick i övrigt förutom att motorn inte snurrar, display, lampor osv funkar som det ska. Sinnessjukt novis på denna typ av elektronik, eftersom det var ngn form av spänning fram har jag inte kikat i den lådan kablarna kommer ifrån, ska öppna å kika i den då. Men det kommer bara tre ledningar därifrån. Borde de vara mer kräm än några få volt därifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.