Nakenträd i trädgård, molnig himmel, hus och gräsmatta syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gallra i skogen av vertikala smågrenar under fler års tid. Det viktigaste just nu är att du beskär på ett sätt som inte stimulerar trädet att bilda nya vattenskott. Det betyder:

- Beskär på sensommaren, inte nu.
-Ta bort en fjärdedel av kronan varje år, inte mer.

Sen efter några års tid kommer de skott du valt att spara växa till sig till ordentliga grenar. Då får man börja klippa ner dem på längden och leda om så att trädet inte sticker iväg på höjden.

Det viktigaste just nu är att få kontroll på vattenskotten, och då är det försiktig framfart och en flerårig plan som gäller.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Gallra i skogen av vertikala smågrenar under fler års tid. Det viktigaste just nu är att du beskär på ett sätt som inte stimulerar trädet att bilda nya vattenskott. Det betyder:

- Beskär på sensommaren, inte nu.
-Ta bort en fjärdedel av kronan varje år, inte mer.

Sen efter några års tid kommer de skott du valt att spara växa till sig till ordentliga grenar. Då får man börja klippa ner dem på längden och leda om så att trädet inte sticker iväg på höjden.

Det viktigaste just nu är att få kontroll på vattenskotten, och då är det försiktig framfart och en flerårig plan som gäller.
Ok - mycket bra info - tack
 
Det ser inte ut som detta äppelträd skötts ordentligt från början utan fått växa alldeles för mycket på höjden.
Sen har de stora stammarna helt enkelt kapats.
Sikta på att spara några vågräta utlöpare men plocka , som Staffan-N skriver, vertikala vattenskott.
Du kan gå hårdare fram och ta mycket mer vattenskott, men eftersom trädet då får mycket kraftigare rot-kapacitet än krona så kommer det bara att skjuta många nya. Så hur man än lägger upp det så är det en flerårsplan som gäller.
Däremot föredrar jag personligen att klippa tidig vårvinter. Anledningen är att det är lättast att se och bedöma ett grenverk som inte är lövat. Sen kanske det är sämre för trädet egentligen, jag vet inte.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Klipper man på vårvintern så stimulerar man vegetativ tillväxt, klipper man på sensommaren så hämmar man den. För äppelträd betyder detta större risk för en ny explosion av vattenskott om man beskär nu innan knoppsprickning.
Nackdelarna med sommarbeskärning är som sagt att det är svårare att se grenverkets form, samt att man förlorar en hel del frukt.

När jag är färdig med mitt mångåriga projekt att få mina äppelträd lagom glesa och välvårdade igen så kommer jag definitivt börja putsa dem på vårvintern :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.