A
E Elnovis skrev:
Spelar det någon roll om man använder AC för kall luft eller ej? Jag tror att problemet började en sommar då det var varmt och vi körde AC rätt mycket.
Du kan inte få kondensvatten att rinna på väggen om inte du kör AC
och du får det heller inte om slangen är tät samt rörens isolering är tät
 
A
D Daniel 109 skrev:
Det ser ut som en fuktskada. Ev kan det vara en köldbrygga i väggen som medfört att kondens orsakat det.
E Elnovis skrev:
Jag skrev på detta forum för ett antal år sedan och frågade varför tapeten under värmepumpskanalen blir gulbrun. Bara i hörnet och bara under kanalen, inte ovanför. Eftersom jag inte hade öppnat upp kanalen vid detta tillfälle så kunde jag inte konstatera vad felet var. Idag tog jag mod till mig och öppnade upp. Jag kan fortfarande inte räkna ut varför men det kanske sitter någon duktig person här inne som vet. Jag skulle också vilja veta vad dom olika slangarna har för uppgift? Det är två tjocka, en mindre plast och givetvis strömkabel.

[bild][bild]
förutom veckslangen i plast som är till för dräneringen vid kyl och avfuktningsdrift så har du en dubbla isolerade kopparrör i de övriga. det ena röret (vätskeröret) är 1/4" och det andra röret (gasröret) ät 3/8".
vid kyldrift går köldmediat via vätskeröret till innedelen och tvärt om vid värmedrift.
 
Ta bort vänstra kanalbiten så hittar du nog skarv på slangen som läcker, sen hinner det i plastkanalen bort mot hörnet tror jag
 
Nu har jag gjort en del experiment. Jag har hällt ca en halvliter vatten på lamellerna medan den var avstängd. Sedan satte jag på den i AC läge. Detta vatten kommer ut till ytterdelen där det rinner ner i min balja som samlar upp allt vatten. Jag har känt noga på väggen där fläckarna är men det läcker inget vatten där.

Min slutsats blir att detta är inget läckage, det är kondens som på något sätt rinner nerför tapeten. Om jag inte använder AC så borde detta problem inte uppstå igen.

Har jag rätt eller har jag fel?

Jag såg också att innerdelen är skitig, hur rengör man den?
 
Bra att du testat. Fläckarna på tapeten är så stora att jag själv har svårt att tro att de enbart skulle kunna bero på kondens från kopparrören på väggen så jag vet verkligen inte vilket som stämmer.

Finns många rengöringsvätskor man kan spraya på innerdelens lameller. Utspädd (1:4) spolarvätska har jag använt och sedan skölja med varmvatten (ej hett) med vattenkanna. Bra att lägga plast på golvet om det stänker utanför. Finns flera bra instruktionsfilmer på Youtube hur man rengör sin AC.
 
  • Gilla
Stoffehus och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Bra att du testat. Fläckarna på tapeten är så stora att jag själv har svårt att tro att de enbart skulle kunna bero på kondens från kopparrören på väggen så jag vet verkligen inte vilket som stämmer.

Finns många rengöringsvätskor man kan spraya på innerdelens lameller. Utspädd (1:4) spolarvätska har jag använt och sedan skölja med varmvatten (ej hett) med vattenkanna. Bra att lägga plast på golvet om det stänker utanför. Finns flera bra instruktionsfilmer på Youtube hur man rengör sin AC.
Tack för bra tips. Ska se om jag hittar några bra filmer.
 
A
E Elnovis skrev:
Nu har jag gjort en del experiment. Jag har hällt ca en halvliter vatten på lamellerna medan den var avstängd. Sedan satte jag på den i AC läge. Detta vatten kommer ut till ytterdelen där det rinner ner i min balja som samlar upp allt vatten. Jag har känt noga på väggen där fläckarna är men det läcker inget vatten där.

Min slutsats blir att detta är inget läckage, det är kondens som på något sätt rinner nerför tapeten. Om jag inte använder AC så borde detta problem inte uppstå igen.

Har jag rätt eller har jag fel?

Jag såg också att innerdelen är skitig, hur rengör man den?
då kvarstår det att att det tjocka röret, gasröret, har öppning i isoleringen, du får ta bort resten av kanaltäckningen och titta,
rengör gör du bäst med ångtvätt, men det går ju att blaska med vatten och lite rengöringsmedel om man så önskar. det finns kemer på marknaden som i bästa fall kan anses vara ofarliga i övrigt mer eller mindre verkningslösa.
kåpan måste bort i alla fall
 
Nu har jag öppnat upp även den vänstra kanalen. Jag ser dock inget konstigt med mina novisa ögon. Jag reagerade lite på att slangen är så skitig. Botten i röret är också skitigt. Undrar vad han sysslat med som installerade.

Öppen vägg visar isolering och rör, ojämn, vita och grå nyanser, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum med synliga rör och kablar omgivna av vit isolering, oslätfärdig väggfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kabelkanal på vägg döljer kablar, elektrisk ledning synlig, vit sladd överst, bakgrundsstruktur av tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kablar passerar ett hål med skum och tejpade markeringar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghörn med utstickande böjda kablar, tapetrester, osläta ytor och bristfällig finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
E Elnovis skrev:
Nu har jag öppnat upp även den vänstra kanalen. Jag ser dock inget konstigt med mina novisa ögon. Jag reagerade lite på att slangen är så skitig. Botten i röret är också skitigt. Undrar vad han sysslat med som installerade.

[bild][bild][bild][bild][bild]
kan det svarta vara mögel?
 
electroluxaren skrev:
kan det svarta vara mögel?
Ja vem vet. Kanske, kanske inte.
 
Kan man tänka sig att det blåser in kall uteluft från hålet i ytterväggen och in i kanalen, och det gör att det blir kondens på kanalen ?
 
Är det ett hack i isoleringen, eller är det spackel eller annat skräp? Är det ett hack så kan det räcka iom att det är ett slutet utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.