Hej, vi har en dörr som ser ut som på bilden i vårt hus från 58. Vet ej om dörrarna är original men de är rejäla massiva dörrar. Nu vill vi byta ut handtagen (som ni ser på bild 3) mot retro handtag från 50-talet som vi hittat online. Innan vi köper och provar dem undrar vi om någon vet om de kommer passa? Kommer behöva köpa nya pinnar i mitten för de saknas och de som sitter på våra befintliga handtag sitter fast i handtaget.
 
  • En vit dörr med skadat låshus och en mässingsfärgad dörrhandtag. Behov av reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dörr på glänt med en metall dörrhandtag och urtaget hål för låscylinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller gammaldags verktyg framför renoveringsplats med plastskydd och sopsäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två trähandtag med metallstänger på en träyta, delar av ett verktyg eller redskap, möjligtvis inom bygg eller hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
På din dörr har det varit monterat med tre korta träskruvar. På bilden du hittat online är det två genomgående skruvar. Inte säker själv på om alla låshus har hål för genomgående. Kanske någon annan vet. Annars skruvar du loss även låsvredet och sen hela huset och tittar hur det ser ut.
 
  • Gilla
Amanda ÖLM och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Äh, mina är inte målade. Blev nyfiken. Har blandat två och tre skruvar och vit/gul plast resp trä. Såhär ser huset ut på en med tre skruvar. Där går det alltså borra två genomgående hål likt den du har hittat.
 
  • Hand håller defekt dörrhandtag mot träfärgad dörr med osynligt dörrlås och rostig låsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Amanda ÖLM
  • Laddar…
De kommer inte att passa. "Retro" handtagen har genomgående skruvar enligt modern standard. Det betyder att de bara passar ihop med nya lås som har hål för dylika skruvar och ett fåtal gamla lås som det går att borra hål i utan att de genomgående skruvarna stör mekanismen inuti. De nya låsen har andra monteringsmått och annat avstånd mellan handtag och låsvred.

Det kan gå att bygga om "retro"handtagen genom att svarva egna plattor av mässing och borra hål för en låspinne (man brukar använda en avknipen 2 tums spik) genom handtaget och fyrkanttappen men det är en ganska stor operation som förutsätter tillgång till metallsvarv och så måste man hitta ett lämpligt mässingsämne att svarva av.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Man behöver ju inte använda de genomgående skruven för beslagen. Leta upp en roddarpinne som passar både handtagen och låset och skruva fast beslagen med träskruv av lämplig dimension, precis som beslagen till de gamla handtagen är fastsatta.
 
  • Gilla
Amanda ÖLM och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Inte säker själv på om alla låshus har hål för genomgående.
Definitivt inte ett som suttit i spegeldörrar med handtag av den typ som visas här.
 
Om låshuset har genomgående skruvar eller inte måste låshuset lossas för att konstatera.
I vissa låshus kan man borra igenom för genomgående montage andra låshus går det inte att borra igenom då det påverkar funktionen.
Dessa låshus finns i så många revideringar att man inte kan svara generellt men det finns nya låshus att ersätta med om det inte fungerar till befintligt låshus.
Du bör även införskaffa ett wc-behör från samma serie då det endast är nyckelskylt på bilden.
Ett annat alternatil är att köpa trycke för lösa rosetter samt att köpa lösa rosetter med 3-håls fastsättning.

Personligen gilla gillar jag det äldre trycket som troligtvis är original i dörren även om modellen inte är 50-tal.
 
  • Gilla
Amanda ÖLM
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Man behöver ju inte använda de genomgående skruven för beslagen. Leta upp en roddarpinne som passar både handtagen och låset och skruva fast beslagen med träskruv av lämplig dimension, precis som beslagen till de gamla handtagen är fastsatta.
Ja det var lite det jag tänkte också…
 
Karrock Karrock skrev:
På din dörr har det varit monterat med tre korta träskruvar. På bilden du hittat online är det två genomgående skruvar. Inte säker själv på om alla låshus har hål för genomgående. Kanske någon annan vet. Annars skruvar du loss även låsvredet och sen hela huset och tittar hur det ser ut.
Försökte få bort låghuset men det sitter verkligen hårt. Rädd att skada något om jag tar i. Funderar på om det inte går att sätta de andra handtaget med två träskruvar utan att de påverkar låshuset. Skruvarna jag tagit ut är typ 8-10 mm så de går inte igenom låshuset utan sitter bara i dörren om jag fatta rätt…
 
Karrock Karrock skrev:
Äh, mina är inte målade. Blev nyfiken. Har blandat två och tre skruvar och vit/gul plast resp trä. Såhär ser huset ut på en med tre skruvar. Där går det alltså borra två genomgående hål likt den du har hittat.
Sitter dina nu med tre korta träskruvar eller är de genomgående? Funderar på om det kan funka med två korta träskruvar och skippa att ta ut låshuset för det sitter som berget nu (håller på att försöka bända ut det men är rädd att skada något).
 
H heimlaga skrev:
De kommer inte att passa. "Retro" handtagen har genomgående skruvar enligt modern standard. Det betyder att de bara passar ihop med nya lås som har hål för dylika skruvar och ett fåtal gamla lås som det går att borra hål i utan att de genomgående skruvarna stör mekanismen inuti. De nya låsen har andra monteringsmått och annat avstånd mellan handtag och låsvred.

Det kan gå att bygga om "retro"handtagen genom att svarva egna plattor av mässing och borra hål för en låspinne (man brukar använda en avknipen 2 tums spik) genom handtaget och fyrkanttappen men det är en ganska stor operation som förutsätter tillgång till metallsvarv och så måste man hitta ett lämpligt mässingsämne att svarva av.
Hu… det låter som ett för stort jobb för mig tyvärr
 
Såhär ser det ut på dörrarna på undervåningen. Här ser det ju ut som att det kunde funka eller vad säger ni? Här sitter alltså handtagen med två träskruvar in i dörren utan kontakt med låshuset. Vad tror ni? Då kanske det kan funka att göra på samma sätt även i de andra dörrarna där de nuvarande handtagen sitter med tre skruvar?
 
  • En person håller i en mässingsljusstake, skruvar och en annan ljusstake ligger på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trasig dörr med ett urtaget handtag och en synlig låscylinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två avmonterade mässingsdörrhandtag och skruvar på ett träbord. Hand synlig. Reparation eller byte förmodas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Är intresserad av dina gamla handtag (på bild 3) med tillhörande behör om du vill sälja dem?
På tal om retro är de en modell från slutet på 1800-talet...
 
A Amanda ÖLM skrev:
Ja det var lite det jag tänkte också…
Gör som du tänkte och som jag tipsade om. Det är den näst enklaste lösningen.

Den enklaste lösningen är att fortsätta använda handtagen som satt på dörren från början 😉
 
  • Haha
Amanda ÖLM
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är intresserad av dina gamla handtag (på bild 3) med tillhörande behör om du vill sälja dem?
På tal om retro är de en modell från slutet på 1800-talet...
Haha, ja ordet retro var lite slarvigt använt. Skulle skrivit original från 50-talet istället… ja om de jag vill köpa passar och funkar är dessa till salu. Återkommer om det (fråga gärna igen).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.