T
Hej,
Jag har inte klippt min vitergröna liguster på flera år, den är fin men ser ju "ovårdad" ut.
Här på forumet fick jag tips att ska jag ta tag i den så är det på vårvinter och det är ju kanske ny i Jan/Feb fär oss i vår zon.
Ska jag klippa den eller bara låta den vara?
Jag strävar efter underhållsfri trädgård, men vill inte den sk se ovårdad ut.
 
Den "måste" klippas - om TS har den som häck. Det är ingen skötselskillnad mellan olika sorter liguster. Om inte alltför långt norröver klipps den 2 ggr/säsong. Det är inte försent att "rädda" den då den lätt kan föryngras.

Lägg in en bild på den som den är nu är det lättare att ge vettigt råd.

Liguster är inte underhållsfri som häck. Däremot kan man ha den som oklippt buske, om än inte så vacker.
 
T
yonna yonna skrev:
Den "måste" klippas - om TS har den som häck. Det är ingen skötselskillnad mellan olika sorter liguster. Om inte alltför långt norröver klipps den 2 ggr/säsong. Det är inte försent att "rädda" den då den lätt kan föryngras.

Lägg in en bild på den som den är nu är det lättare att ge vettigt råd.

Liguster är inte underhållsfri som häck. Däremot kan man ha den som oklippt buske, om än inte så vacker.
Tack,
Det är en häck på ca 20 meter mot gatan.. halva häcken lider av skugga pga komunen inte vill ta ner sina träd.
Jag klippte den kanske 20% på bredd och höjd, den är vintergrön men ganska naken nu.
Den är kanske en meter nu när jag klippt den men vill ha den till 1.70 för insynen.
Den verkar frisk. Var en massa "skit" som växte i den så jag fick krypa runt med sekatören.
Jag har gett den en laddning hönsgödsel som jag hade som pellets (typ 5-6 år gammal om det betyder något).
Är hönsgödsel bra kan hag få tag på det färskt från en kollega.
 
LIte tidigt, visserligen, med gödning men bor TS i Skåneland går det väl. Visst kan man använda kompisens hönsgödsel men men men - hönsgödsel är starkt, bränner lätt växterna och ska användas med måtta dvs en näve som man sprider längs ett par meter häck ... ingen mer gödsel i år! Otyget som TS nu tagit bort med sekatör sätter snart fart igen då solen gör sitt. Rotlukning är att föredra.

Det är faktiskt inte fel att anlita någon med RUTavdrag för att regelbundet luka och klippa häcken om det inte är så att det spritter i TS att gå ut i trädgården och lustfyllt göra jobbet själv.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
yonna yonna skrev:
LIte tidigt, visserligen, med gödning men bor TS i Skåneland går det väl. Visst kan man använda kompisens hönsgödsel men men men - hönsgödsel är starkt, bränner lätt växterna och ska användas med måtta dvs en näve som man sprider längs ett par meter häck ... ingen mer gödsel i år! Otyget som TS nu tagit bort med sekatör sätter snart fart igen då solen gör sitt. Rotlukning är att föredra.

Det är faktiskt inte fel att anlita någon med RUTavdrag för att regelbundet luka och klippa häcken om det inte är så att det spritter i TS att gå ut i trädgården och lustfyllt göra jobbet själv.
Tack för bra uppdatering - jo jag kan hitta energi och glädje själv men är osäker på hantverket.
Jag har aldrig rensat ogräs innan så kanske ska försöka hitta nån som kan lära mig!
 
Brukar trimma vår liguster två gånger per sommar eller så, verkar tåla det mesta. Men den här vintern har den faktiskt tappat det flesta bladen.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.