Gjutjärnskamin mot en skorsten, på trägolv, ornamentik, metallskyddsplatta framför, neutralt rum, delvis synlig gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har denna Mikado 80 som jag tycker är lite tråkig då jag vill se elden. Kan jag nu byta den mot en annan liknande gjutjärnskamin med kokplatta utan att göra en bygganmälan? Måste sotaren godkänna någonting om jag byter? Jag har tidigare gjort hela installationen själv med genomföring i vägg och plåtskorsten upp genom takutsprånget. Har tittat på min kommuns hemsida men inte hittat denna specifika fråga.
Svart gjutjärnskamin med dekorativa mönster, främre lucka, ben och troligen använd för uppvärmning.

/Workingclasshero
 
Inte så dumt att skicka en fråga till kommunen så att du får ett skriftligt svar. Då vet du om du a) måste anmäla eller b) slipper, och får inte fan för det efteråt.

Om de är byggda för samma eller liknande rökgastemperatur borde inte anmälan krävas, enligt vad jag har förstått.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag skulle ringt sotaren, inte kommunen.
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Enligt boverket behövs bara en anmälan om det är en väsentlig förändring av eldstad.
från BFS2017:4-VÄS3 (uppdatering av BFS2012:12)
Väsentlig ändring av eldstad och rökkanal
Allmänt råd
Med väsentlig ändring av eldstad och rökkanal avses sådana åtgärder som kan leda till en ökad brandrisk eller förändrade utsläpp till omgivningen genom
– ändrade eldningsförhållanden och rökgastemperaturer, eller
– annan förändring av eldstadens funktion och användningssätt. Hänsyn bör tas till om en felaktig installation kan leda till allvarliga
konsekvenser i form av ökad risk för brand eller förgiftning.
Exempel på anmälningspliktiga åtgärder
Allmänt råd

Exempel på åtgärder, utöver nyinstallation av eldstad, skorsten eller rök- kanal, som normalt är anmälningspliktiga är följande:
– Insättning av kassett eller motsvarande i tidigare öppen eldstad.
– Installation av brännare eller anordning för bränsletillförsel till följd av bränslebyte, t.ex. från olja till pellets.
Exempel på icke anmälningspliktiga åtgärder
Allmänt råd
Exempel på åtgärder som normalt inte är anmälningspliktiga:
– Glidgjutning av skorsten, insättning av insatsrör i befintlig skorsten
eller liknande underhållsåtgärd.
– Byte av eldstadsplan.
– Byte av eldstad till likvärdig med avseende på typ av eldstad, storlek
och effekt, samt anslutning till rökkanal.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är ingen väsentlig ändring och därmed krävs ingen anmälan skulle jag säga. I alla fall om anslutningen är densamma till skorstenen. Ändrar du på den så torde det vara anmälningspliktigt.

Det behövs ingen installationsbesiktning om det inte är en anmälningspliktig nyinstallation, "sotaren" behöver inte blandas in.

Däremot behövs en sakkunnig installation.

Naturligtvis kan du köpa en tjänst av ett företag i sotarbranschen att besiktiga kaminen för säkerhets skull. Var då noga med att betona att det inte gäller nyinstallation utan att det gäller en befintlig eldstad som redan är installerad. Ger du sotarföretaget fel information så är risken överhängande att sotaren tror att det gäller en anmälningspliktig åtgärd och skickar en kopia på protokollet till kommunen som då tror att du har utfört en anmälningspliktig nyinstallation av en lokaleldstad. Kommunen öppnar då ett tillsynsärende och om medarbetarna klantar sig (räkna med det!) så påför de kommunen dig en byggsanktionsavgift. Blir massa meck att bråka med kommunen då.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för svar.

Jag kommer ha brandskyddskontroll i vår så då är det lämpligt att fråga sotaren på plats där och då.
Mest frågor om avvikelser på avstånd till brännbart osv.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
En klassisk vedeldad kamin med brinnande eld synlig genom glaslucka, på vita bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Morsö 1412 har jag nu kollat en del.
Den passar bra med utgången bakåt.
Så denna kan jag bara byta till mot min MIKADO 80?
Är det rätt uppfattat?
/W
 
Beställde en 1412 förra torsdagen, hemma närsomhelst. 2-4 veckor.
Hoppas ha den installerad i slutet på februari.

/W
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ingen väsentlig ändring och därmed krävs ingen anmälan skulle jag säga. I alla fall om anslutningen är densamma till skorstenen. Ändrar du på den så torde det vara anmälningspliktigt.

Det behövs ingen installationsbesiktning om det inte är en anmälningspliktig nyinstallation, "sotaren" behöver inte blandas in.

Däremot behövs en sakkunnig installation.

Naturligtvis kan du köpa en tjänst av ett företag i sotarbranschen att besiktiga kaminen för säkerhets skull. Var då noga med att betona att det inte gäller nyinstallation utan att det gäller en befintlig eldstad som redan är installerad. Ger du sotarföretaget fel information så är risken överhängande att sotaren tror att det gäller en anmälningspliktig åtgärd och skickar en kopia på protokollet till kommunen som då tror att du har utfört en anmälningspliktig nyinstallation av en lokaleldstad. Kommunen öppnar då ett tillsynsärende och om medarbetarna klantar sig (räkna med det!) så påför de kommunen dig en byggsanktionsavgift. Blir massa meck att bråka med kommunen då.
Hej
Om sotaren inte är med på noterna så borde jag kunna stoppa tillbaka Mikadon direkt utan krångel, eller?
 
Liten uppdatering. Svart metallisk cirkelformad objekt med tänger, ligger på rutigt papper. Verktyg eller del, lätt slitna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En metallkanna på svart yta med sotmönster på väggen bakom, från värme eller flamma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Om sotaren inte är med på noterna så borde jag kunna stoppa tillbaka Mikadon direkt utan krångel, eller?
Ja, du kan rätta och undgå byggsanktionsavgift. Men du måste göra detta före byggnadsnämnden fattar beslut om byggsanktionsavgift. Alltså på ett av sina möten som de vanligen har någon gång i månaden. Nämnden ska informera dig om när detta är aktuellt eftersom du har rätt att inkomma med svar på vad deras tillsynsutredning kommer fram till före beslut.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.