BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer väl att leda till obalans i hela fastighetens ventilationssystem
Så om någon vädrar lite sabbas hela husets ventilation?
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej, men då får man se till att man tar hjälp av nödvändig kompetens.
Det är lätt att vara hård mot köpare som inte riktigt förstått vad de köpt.
Hur vet en köpare vilken specialkompetens han behöver köpa?

Mitt senaste hus var besiktigat av Anticimex. Det framgick inte av protokollet att 4:e sovrummet saknade tilluft.
Jag förstod dock varför… det var ett förråd, även om det stod en säng i det.

Det är en standardkommentar som brukar dyka upp i sånna här trådar att man måste köpa besiktning.
Få förstår vad lite besiktning och doldafelförsäkring är värda.

Har du något rättsfall att visa där man kommit undan med "okunskap"?
Nej, varför skulle jag ha det?

Jag har föreslagit en ”Jag förstod inte vad jag köpte försäkring” i någon tråd, men premien skulle bli väldigt hög. 😇
Lite mer seriöst så tycker jag osäkra eller förstagångsköpare borde ha en köpmäklare som tillvaratar köparen intresse i första hand, men det är dåligt intresse för en sån tjänst i Sverige.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Tar föreningen ut avgift för en trerummare eller en tvåa, man kan ju hoppas att månadsavgiften är lägre för en tvåa, men man har valet att använda det extra rummet som en trea, så det blir lite som en bonus.
om fönster finns i det extra rummet, kan man inte sätta in en fönsterventil, är inte det godkänd tilluft i ett sovrum?
Avgifterna baseras på kvm eller andelstalet. Hur många rum en brf har är inte en relevant uppgift för hur månadsavgiften sätts.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har köpt sålt handfull lägenheter har aldrig tänkt på ventilationen, bara det ska finnas fönster i rummen
 
  • Gilla
  • Ledsen
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är helt korrekt. Jag har suttit på andra sidan, d v s, i föreningen och det går exakt till som du beskriver. Mäklaren får fullmakt av bostadsrättshavaren att begära utdrag kring lägenheten och föreningen skickar ut ett sådant.

Det finns nog rätt stor frihet här hur man annonserar en lägenhet. Det är väldigt vanligt i alla fall i Stockholm att lägenheter har ändrats rumsantal, t ex genom att köket har flyttats till hallen eller vardagsrummet så att ännu ett rum har erhållits i det gamla köket. Föreningen ska enligt bostadrättslagen ändra så att det står det antecknas det korrekta antalet rum i lägenhetsförteckningen. Men osäkra och okunniga styrelser ser väl inte alltid till att det genomförs.


Säljaren och mäklaren kommer gissningsvis att hävda att du köpte lägenheten som den var, det är standard att det står i köpekontraktet att man överlåter den i befintligt skick. Och du har med all sannolikhet i samma avtal intygat att du har undersökt lägenheten, det är också en standardformulering. Och vad ligger det för dokument i prospektet som du fick av mäklaren vid visningen, det är inte så att det finns ett utdrag ur lägenhetsförteckningen där? Mäklare brukar vara så fiffiga att de slänger med sådana där papper som papper 21 i prospektet. Man missar dem lätt som köpare om man inte sätter sig ned en timme och går igenom det.


Rummet får användas, det finns inget som hindrar dig att använda det. Men i teorin skulle kommunens miljönämnd förelägga dig att inte använda det. Men det kräver ett myndighetsbeslut. Föreningens styrelse kan inte hindra dig från att använda rummet - de saknar befogenhet. Men det kan bli gnissel med styrelsen om de och du inte är lösningsorienterade.


Inga fler vad jag kan se, det ska redan nu antecknas i lägenhetsföreckningen. En skyldighet för föreningens styrelse har att ombesörja enligt bostadsrättslagen.


Det måste vara en besvikelse att få detta på halsen.


Jag är liksom alla andra bara en skribent att diskutera med på ett anonymt forum. Det är vad vi kan erbjuda här, ett bollplank, olika perspektivm kunskap och vägar framåt. Vill du processa så behöver du sannolikt köpa en tjänst av en yrkesverksam person för att nå framgång. Tyvärr ligger det ju i deras intresse att du just tvistar och processar så att de kan fakturera dig, d v s de är inte alltid vad man behöver i dessa situationer om man bryr sig om sin tid och sina pengar.
M Milliemay skrev:
Tack för din hjälp, Claes!
Jag tror att enbart föreningen och lägenhetsinnehavaren har tillgång till lägenhetsförteckningen.
Lägenhetsinnehavaren ger den eller en fullmakt till mäklaren vid försäljningen så mäklaren
marknadsför lägenheten korrekt om jag har förstått det rätt?
I lägenhetsförteckningen står 2 rum men på hemnet stod det 3 rum, får man göra så?
De bud som lagts var på 3 fungerande rum.
Ingen har nämnt att ventilation saknas i rummet så det får inte användas som sovrum enligt boverkets lagstadgade regler.
Verkar som fler kriterier behöver uppfyllas för att få registrera lägenheten som 3 rum.
Installering av ventilation kommer att göra lägenheten fulare och även bullrigare. Jag sökte en lägenhet där ingenting behövde åtgärdas... Claes är du jurist?
Du vill ha ventilation men ändå inte för då blir den bullrigare?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden, så detta förslag kanske redan är framfört: Det finns numera fönster med ventilation, så det enklaste vore kanske att byta till ett sådant fönster i rummet där det saknas?
 
  • Gilla
  • Haha
Henke1993 och 1 till
  • Laddar…
Henke1993 Henke1993 skrev:
Har köpt sålt handfull lägenheter har aldrig tänkt på ventilationen, bara det ska finnas fönster i rummen
blackarrow blackarrow skrev:
Det är lätt att vara hård mot köpare som inte riktigt förstått vad de köpt.
Hur vet en köpare vilken specialkompetens han behöver köpa?

Mitt senaste hus var besiktigat av Anticimex. Det framgick inte av protokollet att 4:e sovrummet saknade tilluft.
Jag förstod dock varför… det var ett förråd, även om det stod en säng i det.

Det är en standardkommentar som brukar dyka upp i sånna här trådar att man måste köpa besiktning.
Få förstår vad lite besiktning och doldafelförsäkring är värda.


Nej, varför skulle jag ha det?

Jag har föreslagit en ”Jag förstod inte vad jag köpte försäkring” i någon tråd, men premien skulle bli väldigt hög. 😇
Lite mer seriöst så tycker jag osäkra eller förstagångsköpare borde ha en köpmäklare som tillvaratar köparen intresse i första hand, men det är dåligt intresse för en sån tjänst i Sverige.
Att det inte finns ventilation är inget dolt fel om säljaren visste om det (OVK protokollet för lägenhet). Säljaren har upplysningsplikt. Har rummet marknadsförts som ett sovrum om det är ett förråd så är det inte korrekt. Stod det sovrum på planritningen och i kontraktet så är det ju ett sovrum du har betalat för. Tog du ärendet vidare? .
 
M Milliemay skrev:
Finns det någon lag eller regel om detta någonstans på nätet?
Finns det något bygglov för att ändra kök och extra rummet? Köksventilation får ej / aldrig sammankopplas med annan frånluft.
 
M Milliemay skrev:
Att det inte finns ventilation är inget dolt fel om säljaren visste om det (OVK protokollet för lägenhet). Säljaren har upplysningsplikt. Har rummet marknadsförts som ett sovrum om det är ett förråd så är det inte korrekt. Stod det sovrum på planritningen och i kontraktet så är det ju ett sovrum du har betalat för. Tog du ärendet vidare? .
F Färdigrenoverad skrev:
Du vill ha ventilation men ändå inte för då blir den bullrigare?
Jag vill ha det jag har betalat för enligt kontraktet, varför tråden ligger under juridik.
 
HasvaH HasvaH skrev:
Finns det något bygglov för att ändra kök och extra rummet? Köksventilation får ej / aldrig sammankopplas med annan frånluft.
Väggen sattes dit för många år sedan. Sovrum ska ha tilluft.
 
M Milliemay skrev:
Vid köp av bostadsrätt marknadsförd som tre rum får jag i efterhand reda på att ingen ventilation finns i ena sovrummet.
Enligt boverket är det lag på ventilation för att få använda rummet som sovrum. En anmärkning finns i lägenhetens OVK protokoll men föreningen är stor och det räcker tydligen med 90% godkända lägenheter för att föreningen ska få godkänd OVK.
I överlåtelseavtalet står det sovrum och på planritningen står det sovrum, det står säng i rummet på bilden och under visning. I sista sekund, vid kontraktskrivningen uppger mäklaren att det måste stå att lägenheten har två rum för det är vad som står i lägenhetsförteckningen hos föreningen, ordförande godkänner inte köpet annars. Enligt Mäklarkundombudsmannen får inte viktig information som mäklaren kände till lämnas tätt inpå kontraktskrivning. Ingen information om saknad ventilation nämndes, inte heller anmärkningen i OVK protokollet. Jag vill registrera lägenheten som tre rum i lägenhetsregistret, vet någon vad som krävs förutom att rummet måste vara minst 7 kvm, ha dagsljus samt ventilation, eller var jag kan få reda på denna information?
Hur kan jag gå vidare med detta, jag har betalat för tre rum men det tredje får inte användas. Hade mäklaren skrivit två rum från början så hade antagligen inte buden legat på samma belopp som när den marknadsfördes som tre rum.
Det är ingen lag på ventilation såsom jag har förstått utan räcker med ett fönster för vädring.

I Boverkets byggregler BBR står det i sammanfattning såhär:

6:253 rum för bla. sömn och vila skall ha möjlighet till forcerad ventilation eller vädring. Vädring ska kunna ske ut mot det fria.

6:322 I rum där människor vistas mer än tillfälligt (som ett sovrum) skall utföras så att man får god tillgång till direkt dagsljus.

Alltså blir slutledningen att ja, sovrum måste förses med fönster och att man helst ska kunna öppna för att vädra. Går de inte att göra öppningsbara ska extra ventilation installeras. Det kan dessutom behövas ett fönster av en viss storlek för att klara utrymningskraven vid brand enl 5:321.

Gällande registrera om den till en trea är tyvärr att glömma. Då måste man göra om samtliga andelstal i föreningen så dom tillsammans blir 100, ett jäkla meck för styrelsen.

Det bästa du kan göra är rikta skadestånd mot säljaren och mäklaren och hoppas att du får tillbaka en slant.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så om någon vädrar lite sabbas hela husets ventilation?
Andre Garemani Andre Garemani skrev:
Det är ingen lag på ventilation såsom jag har förstått utan räcker med ett fönster för vädring.

I Boverkets byggregler BBR står det i sammanfattning såhär:

6:253 rum för bla. sömn och vila skall ha möjlighet till forcerad ventilation eller vädring. Vädring ska kunna ske ut mot det fria.

6:322 I rum där människor vistas mer än tillfälligt (som ett sovrum) skall utföras så att man får god tillgång till direkt dagsljus.

Alltså blir slutledningen att ja, sovrum måste förses med fönster och att man helst ska kunna öppna för att vädra. Går de inte att göra öppningsbara ska extra ventilation installeras. Det kan dessutom behövas ett fönster av en viss storlek för att klara utrymningskraven vid brand enl 5:321.

Gällande registrera om den till en trea är tyvärr att glömma. Då måste man göra om samtliga andelstal i föreningen så dom tillsammans blir 100, ett jäkla meck för styrelsen.

Det bästa du kan göra är rikta skadestånd mot säljaren och mäklaren och hoppas att du får tillbaka en slant.
Tack, så mycket! Det finns dock en lag om ventilation i sovrum, hos Boverket, jag har pratat med dem, därav anmärkningen i OVK protokollet. Man ska väl ha rätt att ändra två rum till tre även om det blir jobb för föreningen? Är inte andelstalen endast på arean, ej antal rum?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Exakt vad gäller egentligen för gamla hus som vid byggåret hade mycket lägre krav än dagens krav. Många äldre lägenhetshus har ju mycket av regler ändrats genom åren ,men det är lätt gjort att man misstar att dagens krav gäller för hus som kanske byggts på 40 talet med mycket lägre krav än idag..

Man läser ofta dagens krav men tror/tolkar det som att nya krav gäller rakt av på gamla byggnader.

Och är verkligen allt man ser som liknar ett rum verkligen automatiskt ett sovrum. Ja menar det kan ju faktiskt stå en säng i ett rum på en visning som är tänkt som gästrum men kanske inte är lämpligt som permanent sovrum .

Det är lätt att försöka göra sin egen tolkning till nån slags utgångspunkt.
 
Claes Sörmland
M Milliemay skrev:
Att det inte finns ventilation är inget dolt fel om säljaren visste om det (OVK protokollet för lägenhet). Säljaren har upplysningsplikt. Har rummet marknadsförts som ett sovrum om det är ett förråd så är det inte korrekt. Stod det sovrum på planritningen och i kontraktet så är det ju ett sovrum du har betalat för. Tog du ärendet vidare? .
Något "dolt fel" i köplagens mening kan det ju inte vara frågan om alldeles oavsett om säljaren visste om det eller inte. Det viktiga är istället för den frågan vad du måste antas ha känt till eller inte. Köparen får inte såsom fel åberopa vad han [lagtexten använder detta pronomen, det är inte jag som försöker vara dryg!] måste antas ha känt till vid köpet. Och du kan förväntas känna till detta. Du har ju undersökt lägenheten och det finns inga ventilationsdon i rummet och borde således ha märkt detta vid undersökningen. Dessutom fanns ju OVK-protokollet tillgängligt för dig om föreningen har gjort vad de ska och anslagit detta. Och det är standard att kolla upp OVK-protokollet vid köp av en bostadsrätt.

Det som är frågan är väl mer om säljaren kan tänkas ha handlat mot tro och heder. Jag tror det är det som du kallar för "upplysningsplikt". Alltid svårt att visa.

Samt om ett sovrum med bristande ventilation per definition inte är ett sovrum som har utfästs i marknadsföring och avtal. Det är väl det du har funderat över i tråden. Det senare tror jag inte riktigt håller rättsligt. Skulle t ex ett badrum med brister i sina tekniska egenskaper då heller inte vara ett badrum? Det låter inte rimligt och skulle skapa en enorm oreda om det blev praxis. I praktiken får vi få försäljningsförbud på en stor andel av alla bostadsrätter.

Jag tror således din möjlighet till framgång vid en stämning här är riktigt skakig. Försök komma överens med säljaren om en ersättning för din besvikelse i affären.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Har det ”extra” sovrummet något fönster?
Som du själv och andra skriver så krävs ju bara tilluft i sovrum, så det kan ju lösas med en spaltventil i fönstret.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.