Hej Alla.
Har letat i trådarna med hittar inte rätt information.
Minigrävare är det värt eller är dom för klena. Tänker på dom under 1 ton.
Att dom inte är lika starka som dom större fattar jag. Men funkar det överhuvudtaget. Det bli troligen en osvensk maskin,
Xn 08 heter någon.
Dom verkar va nästan lika dyra begagnade som nya.
Vad ska göras? Jo jag ska byta ut ca 80m2 dålig asfalt mot stenbeläggning samt gjuta betongkanter till det.
Tänkte köpa en för att sedan sälja efter avslutat projekt.
Jag tar gärna emot tips. Jag vet att man kan hyra men vill kunna göra i egen takt.
Extra plus om någon som har en kan ge feedback.
Tacka på förhand........
 
9 955Kumla skrev:
Hej Alla.
Har letat i trådarna med hittar inte rätt information.
Minigrävare är det värt eller är dom för klena. Tänker på dom under 1 ton.
Att dom inte är lika starka som dom större fattar jag. Men funkar det överhuvudtaget. Det bli troligen en osvensk maskin,
Xn 08 heter någon.
Dom verkar va nästan lika dyra begagnade som nya.
Vad ska göras? Jo jag ska byta ut ca 80m2 dålig asfalt mot stenbeläggning samt gjuta betongkanter till det.
Tänkte köpa en för att sedan sälja efter avslutat projekt.
Jag tar gärna emot tips. Jag vet att man kan hyra men vill kunna göra i egen takt.
Extra plus om någon som har en kan ge feedback.
Tacka på förhand........
Jag satsade på en x12 med kubota motor 3 cylinder. Den väger 1080 kilon så kan frakta den på en släpkärra. Lite dyrare än en xn 08 men är nöjd med min.
 
  • En orange gräsklippare framför en mindre orange grävmaskin med en vagn, omgiven av gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Jag satsade på en x12 med kubota motor 3 cylinder. Den väger 1080 kilon så kan frakta den på en släpkärra. Lite dyrare än en xn 08 men är nöjd med min.
Ja det är tänkvärda tankar. Hur upplever du den när du ska ner i typ stenig jord eller liknande?
 
9 955Kumla skrev:
Ja det är tänkvärda tankar. Hur upplever du den när du ska ner i typ stenig jord eller liknande?
Menar du gräva i stenig jord?Ta sig fram är inga problem men hastigheten är 15kmh så det är ingen racer men fungerar.Det tar lite tid att lära sig gräva oavsett storlek på maskinen och och svänga effektiv med skopa exempel men man kommer på tekniken till slut.ett tips är att du köper med gripklo som sitter på stickan samt tjälkrok.Med tjälkroken får man betydligt mer brytkraft om mam jämför med skopa exempel och griplo när du ska lyfta saker.Dom är betydligt starkare än dom ser ut så man får vara lite försiktig så man inte välter.
 
  • Gilla
955Kumla
  • Laddar…
Ska den någon gång köras på bilsläp för uthyrning eller dylikt? Annars skulle jag förespråka rotator och en maskin som kan bära upp en sån. 2,5t och uppåt.

En 0.8 till 1.2 är i min mening en hydraulisk spade.
 
  • Gilla
955Kumla och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ska den någon gång köras på bilsläp för uthyrning eller dylikt? Annars skulle jag förespråka rotator och en maskin som kan bära upp en sån. 2,5t och uppåt.

En 0.8 till 1.2 är i min mening en hydraulisk spade.
Men då måste den besiktinigsplikt på den (över 1.5 ton) och lyfte en mur på 500kg med min så lite mer kraft en hydraulisk spade.
 
  • Gilla
955Kumla
  • Laddar…
K
Har hyrt motsvarande X12 flertalet gånger och tror nog den funkar utmärkt för ditt ändamål. Tar en liten stund att lära sig hur allt funkar, men sen går det bra. Man får vara försiktig när det nyper fast, lätt att maskinen lyfter i bakkant och det kan kännas lite läskigt som att det ska välta.
 
  • Gilla
955Kumla
  • Laddar…
Se till att köpa en med riktiga spakar som sitter i armstöden, dom små med spakarna framför föraren är hemska och oergonomiska.

Så länge man är medveten om maskinens begränsningar så klarar man av väldigt myxket med en liten maskin, dom som tycker att allt smått är skit är oftast personer som inte ser möjligheter utan bara problem.
 
  • Gilla
955Kumla
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men då måste den besiktinigsplikt på den (över 1.5 ton) och lyfte en mur på 500kg med min så lite mer kraft en hydraulisk spade.
Har en 10 tons leksak själv som inte varit besiktigad på 10 år. Kör bara på egen mark och inget på entreprenad med den...

Halvförsäkring.

Har för avsikt att köpa en 4-5 tonnare och sälja nuvarande men det är så lämpligt med att kunna säga att den varken är besiktigad eller har gällande försäkring när folk tror det är bra att man har maskin och tid över
 
  • Gilla
955Kumla
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Jag är nöjd med dom, det kommer att bli en Kinesisk kvalitets😀 minigrävare.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Det blev en minigrävare. XN 08 Kines.
Toknöjd, lyfter djupt nedgrävda slipers men lite lirkande. Lyfter 320kg L stöd. 320 är maxat och precis på gränsen.
Ska på att bryta asfalt nu.
 
  • En gul och svart XN 08 Kines minigrävare på en släpvagn, klar för att bryta asfalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
9 955Kumla skrev:
Det blev en minigrävare. XN 08 Kines.
Toknöjd, lyfter djupt nedgrävda slipers men lite lirkande. Lyfter 320kg L stöd. 320 är maxat och precis på gränsen.
Ska på att bryta asfalt nu.
Pappa köpte en everun som ser i princip identisk ut, har din också en encylindrig dieselmotor?
 
P Prodigys skrev:
Pappa köpte en everun som ser i princip identisk ut, har din också en encylindrig dieselmotor?
Ja.
 
9 955Kumla skrev:
Ja.
Hoppas du använder hörselskydd, makalöst högljudd var den. Pappa spånar på om det kan gå att bygga på nägon smidig ljuddämpare för att minska ljudet något.
 
P Prodigys skrev:
Hoppas du använder hörselskydd, makalöst högljudd var den. Pappa spånar på om det kan gå att bygga på nägon smidig ljuddämpare för att minska ljudet något.
Jo använder hörselskydd. Men tycker inte den va mer högljud än förväntat. Den 3 cylindriga dieseln är bättre och jobbar vid lägre varv. Men ca 35k dyrare🥶. Skulle jag jobbat med detta som yrke så blev det nog en sån motor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.