Vi har ett eluttag i bostadsrätten som glappar på det sättet att sladdar måste vara placerade i en viss vinkel för att få el. Jag kan inget om el, men antar att nånting i uttaget har böjt sig på nåt sätt? Vad kan man göra åt detta, och är det något som kan vara farligt och börja brinna?
 
Ja, det kan börja brinna (inte jättestor risk), använd inte det uttaget. Ingen risk så länge uttaget inte används.

Det är lätt att byta uttag (det går inte att reparera uttaget, eller iallfall, man bör inte reparera det). Just att byta uttag får man göra själv (nästan det enda som är tillåtet av eget elarbete), om man vet hur det skall göras. Dels finns det instruktions broschyrer på elsäkerhetsverkets hemsida, dels kan du få hjälp här på forumet om du undrar något.

Börja med att lägga upp en bild av uttaget.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ja, det kan vara farligt.
Du bör inte använda uttaget och kontakta en elektriker, vanligtvis är elen i bostaden ägarens problem, inte föreningens.
 
Glappkontakt är aldrig bra. Det kan riskera att gå varmt och i värsta fall börja brinna. Använd inte uttaget.

Men kan byta uttag själv men vet man inte hur man skall göra så rek att kontakta en elektriker.
 
namnbyte
H hanand94 skrev:
Vi har ett eluttag i bostadsrätten som glappar på det sättet att sladdar måste vara placerade i en viss vinkel för att få el. Jag kan inget om el, men antar att nånting i uttaget har böjt sig på nåt sätt? Vad kan man göra åt detta, och är det något som kan vara farligt och börja brinna?
Ja, uttaget behöver troligt bytas om det är så illa. Om kontakten bara snuddar vid blecken precis tillräckligt för att överföra ström kan det bildas en hotspot, kontaktytan är för liten och således blir där varmt med tanke på mängden ström som behöver passera. Med varierande allvarlig skada till följd, brinnande eluttag som värst.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Okej, då ska vi försöka byta ut uttaget, men är det säkert då så länge vi inte använder uttaget alltså?
 
Ja. Med den beskrivning du ger så är felet inte farligt så länge det inte går ström från uttaget till något.
 
  • Gilla
hanand94
  • Laddar…
Fairlane
Om du väljer att byta själv, se till att köpa kvalitet. Det kostar inte mycket mer än billiga uttag av okänt märke, men du vet vad du får.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja, det kan börja brinna (inte jättestor risk), använd inte det uttaget. Ingen risk så länge uttaget inte används.

Det är lätt att byta uttag (det går inte att reparera uttaget, eller iallfall, man bör inte reparera det). Just att byta uttag får man göra själv (nästan det enda som är tillåtet av eget elarbete), om man vet hur det skall göras. Dels finns det instruktions broschyrer på elsäkerhetsverkets hemsida, dels kan du få hjälp här på forumet om du undrar något.

Börja med att lägga upp en bild av uttaget.
Oskarp bild av en öppen strömbrytare och intilliggande vägguttag på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, förlåt att jag lägger mig i men jag har samma problem. Det glappar här. Det verkar vara att det behövs en ny kåpa eller vad det kallas? Vet du var jag köper en sådan, eller hur ska jag tänka? Vänligen /Nollkoll.
 
G Alltidnollkoll skrev:
[bild] Hej, förlåt att jag lägger mig i men jag har samma problem. Det glappar här. Det verkar vara att det behövs en ny kåpa eller vad det kallas? Vet du var jag köper en sådan, eller hur ska jag tänka? Vänligen /Nollkoll.
Det där är väl inget eluttag?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Fairlane
G Alltidnollkoll skrev:
[bild] Hej, förlåt att jag lägger mig i men jag har samma problem. Det glappar här. Det verkar vara att det behövs en ny kåpa eller vad det kallas? Vet du var jag köper en sådan, eller hur ska jag tänka? Vänligen /Nollkoll.
Välkommen till forumet.

Det ser ut som ett antennuttag till TV (bilden är lite suddig). Är det bara ett uttag i den? Normalt brukar man ha två (eller tre).

Är det endast ett uttag? För TV?
Hittar du någon text på den del du har, något som kan avslöja märke eller modell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.