Tjena!

Mitt första inlägg här :)

Jag har nyligen köpt ett hus med väldigt smal uppfart & går i funderingar på att bredda den så jag kommer emellan med bil+bilsläp.

Hur bred uppfart är lämpligt och hur mycket utrymme behöver jag för att kunna svänga upp på min uppfart i 90 grader som på bild?


Jag bor vid en riksväg så jag har inte möjlighet att backa upp.

Jag förstår man inte kan räkna ut exakt, men kanske har du en liknande uppfart och kan dela med dig utav dina tankar :)

Släpets mått:
6000mm långt x 2400mm brett

Bilens mått ca:
4850mm lång
1750mm bred

Mvh
Andreas
 
  • Enkel flödesschema-liknande bild med rektanglar, pilar och linjer på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avståndet mellan ekipaget och den blåa linjen kan vara av intresse att delge för råd.
Jag hade tagit typ konor med mig till en stor tom parkeringsplats eller liknande och testat lite olika mått.
Är det tänkt att du skall backa ut?
 
  • Gilla
AndreazNilsson
  • Laddar…
K Kane skrev:
Avståndet mellan ekipaget och den blåa linjen kan vara av intresse att delge för råd.
Jag hade tagit typ konor med mig till en stor tom parkeringsplats eller liknande och testat lite olika mått.
Är det tänkt att du skall backa ut?
Ja, det beror på flera mått. Avstånd till blå linje, hur många grader hjulen kan vridas, avståndet mellan bilens hjul och avstånd bakhjul-släphjul.

Helt klart ta med något att markera med, ställ upp rakt på en stor parkering med rimligt avstånd till en linje (bil-blå linje). Sväng allt du kan och markera var hjulen skär linjen.

Med det sagt, du kan ju också köra på en vanlig väg, sväng höger så nära kanten du kan och se hur långt ut på höger-vägen du måste ta ut svängen. Med en hyfsat rundad trottoar så är det inte mycket extra som behövs. När du börjar svänga höger så sticker ju bakänden vänster vilket gör att släpet tar en liten extra sväng utåt. Inte mycket men ofta gör det att släpen näääästan går i samma innerhjulspår som bilen. Även detta beror ju på släpets dimension. Så detta testet är kanske det enklaste, gör en sväng och se om släpet går i samma spår eller utanför/innanför bilens höger bakhjul.
 
  • Gilla
AndreazNilsson
  • Laddar…
K Kane skrev:
Avståndet mellan ekipaget och den blåa linjen kan vara av intresse att delge för råd.
Jag hade tagit typ konor med mig till en stor tom parkeringsplats eller liknande och testat lite olika mått.
Är det tänkt att du skall backa ut?
Jag har möjlighet att vända längre upp vid garaget med bil+släp😊
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Frågan är hur mycket du kan ta ut svängen, är det möjligt att vara delvis eller helt i fel körfält när du gör högersväng in? Antagligen tveksamt att räkna med om det är en riksväg. Om vi då förutsätter att du måste följa vägkanten, så behöver du precis som i alla korsningar ha en radie att följa.

Fundera gärna på begreppen körvidd och vändradie, det kan vara ett stöd. Utifrån följande två figurer kan man tänka sig att din absolut minsta korsningsradie bör vara vändradie minus körvidd, ca 11,5-8,5 = 3 meter. Men hellre 4 m för lite marginal och i korsningar där mindre lastbilar/sopbilar kör önskar man vanligen 6 m radie.

Bredden på uppfarten då? Ja, om du inte kan ta ut svängen och du följer din radie om minst 3 m, så kan vi tänka att du kör ett kvarts varv (90 grader) i halvcirkeln på bilden. I det ”värsta” och därmed dimensionerande fallet så blir körvidden den bredd som behövs på din uppfart, precis i anslutning mot riksvägen. Sedan kan den successivt smalna av till exempelvis 3,5-4 meter, beror på hur man ska kunna passera bilen om den står parkerad osv.

Jag har tidigare jobbat med denna sortens utformning men har tyvärr inte längre några program för att skissa upp ett körspår, det gör man annars på 2 minuter om man har rätt underlag. Så därav lite teoretiska resonemang istället.

Om du har lite svar på ovan kanske vi kan resonera oss fram och med målet att slippa göra en alltför bred infart.

Tänk även på om du önskar ha möjlighet att få in mindre lastbilar för leveranser av varor.

Har du koll på vägområdet, ev diken m.m.? Jag vet inte om du får göra markarbeten för nära själva riksvägen utan att fråga väghållaren, bör vara Trafikverket.
 
  • Schematiska ritningar av fordon och fordon med husvagn, dimensioner och vändradier från trafikverksdokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av en vändradie för ett fordon, med angiven körvidd och vänddiameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På denna bild kan du även se principen för ett så kallat körspår, som visar att körvidden påverkar korsningens bredd ganska mycket om man inte kan ta ut svängen genom att ligga i fel körfält. Bilden visar en mycket större korsning och ett annat fordon men principen är densamma.
 
  • Skizz av halvpipe för skateboarding eller snöbräda med måttangivelser; tvärsnitt och profilvy visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BAv11 skrev:
Frågan är hur mycket du kan ta ut svängen, är det möjligt att vara delvis eller helt i fel körfält när du gör högersväng in? Antagligen tveksamt att räkna med om det är en riksväg. Om vi då förutsätter att du måste följa vägkanten, så behöver du precis som i alla korsningar ha en radie att följa.

Fundera gärna på begreppen körvidd och vändradie, det kan vara ett stöd. Utifrån följande två figurer kan man tänka sig att din absolut minsta korsningsradie bör vara vändradie minus körvidd, ca 11,5-8,5 = 3 meter. Men hellre 4 m för lite marginal och i korsningar där mindre lastbilar/sopbilar kör önskar man vanligen 6 m radie.

Bredden på uppfarten då? Ja, om du inte kan ta ut svängen och du följer din radie om minst 3 m, så kan vi tänka att du kör ett kvarts varv (90 grader) i halvcirkeln på bilden. I det ”värsta” och därmed dimensionerande fallet så blir körvidden den bredd som behövs på din uppfart, precis i anslutning mot riksvägen. Sedan kan den successivt smalna av till exempelvis 3,5-4 meter, beror på hur man ska kunna passera bilen om den står parkerad osv.

Jag har tidigare jobbat med denna sortens utformning men har tyvärr inte längre några program för att skissa upp ett körspår, det gör man annars på 2 minuter om man har rätt underlag. Så därav lite teoretiska resonemang istället.

Om du har lite svar på ovan kanske vi kan resonera oss fram och med målet att slippa göra en alltför bred infart.

Tänk även på om du önskar ha möjlighet att få in mindre lastbilar för leveranser av varor.

Har du koll på vägområdet, ev diken m.m.? Jag vet inte om du får göra markarbeten för nära själva riksvägen utan att fråga väghållaren, bör vara Trafikverket.
Stort tack för ett väldigt utförligt svar.
Jag vill räkna med att inte kunna köra över på motsatt körfält pga trafiken.
Jag var ute och körde lite idag och jag har kommit fram till att minimum är 4m brett, då är det på det berömda håret att det inte skall gå.

Så jag tänker mig att uppfarten får nog vara 4.5m, sen en radie som du pratar om på bägge hållen i ”början” på uppfarten.
Vad tror vi om det?
 
A AndreazNilsson skrev:
Stort tack för ett väldigt utförligt svar.
Jag vill räkna med att inte kunna köra över på motsatt körfält pga trafiken.
Jag var ute och körde lite idag och jag har kommit fram till att minimum är 4m brett, då är det på det berömda håret att det inte skall gå.

Så jag tänker mig att uppfarten får nog vara 4.5m, sen en radie som du pratar om på bägge hållen i ”början” på uppfarten.
Vad tror vi om det?
Svårt att avgöra med säkerhet, men om körfälten på riksvägen är breda nog och möjliggör att du ligger nära mittlinjen men ändå i rätt fält, så kanske du får möjlighet att ta ut svängen lite utan att hamna på fel sida. Det låter spontant lite tight med 4,5 m om du har släp, men beror egentligen mycket på hur bred riksvägen är (och hur du kan positionera fordonet utifrån det).

Kanske du kan bedöma vägens bredd genom att mäta i en karta? Du kan även hitta en ungefärlig bredd genom att leta upp den i Trafikverkets karta NVDB som visar en mängd olika parametrar.
 
  • Gilla
AndreazNilsson
  • Laddar…
B BAv11 skrev:
Kanske du kan bedöma vägens bredd genom att mäta i en karta? Du kan även hitta en ungefärlig bredd genom att leta upp den i Trafikverkets karta NVDB som visar en mängd olika parametrar.
Ursäkta dessa teoretiska svar, kanske inte hjälper så mycket - testa med koner är ingen dum idé i detta fall 😉
 
  • Gilla
AndreazNilsson
  • Laddar…
På Trafikverkets hemsida kan du söka tillstånd för breddning av infart och då talar de om för dig hur det ska se ut.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
B BAv11 skrev:
Svårt att avgöra med säkerhet, men om körfälten på riksvägen är breda nog och möjliggör att du ligger nära mittlinjen men ändå i rätt fält, så kanske du får möjlighet att ta ut svängen lite utan att hamna på fel sida. Det låter spontant lite tight med 4,5 m om du har släp, men beror egentligen mycket på hur bred riksvägen är (och hur du kan positionera fordonet utifrån de

Kanske du kan bedöma vägens bredd genom att mäta i en karta? Du kan även hitta en ungefärlig bredd genom att leta upp den i Trafikverkets karta NVDB som visar en mängd olika parametrar.
Körfältet är väll ca 3m brett, och sen är där en trottoar bredvid som ca 70cm bred.
 
A AndreazNilsson skrev:
Körfältet är väll ca 3m brett, och sen är där en trottoar bredvid som ca 70cm bred.
Ok, låter ovanligt med så smal gångbana, men då kan du ju ligga ca 1,5 m från gångbanans inre kant när du kör in. Med låg fart kanske bredd 4,5 m blir bra. Lite svårt att se det framför sig och frågan är även hur gångbanan är avgränsad, är det betongkantstöd? Är det i så fall lägre vid själva infarten? Om sträckan med lågt/obefintligt kantstöd är för smal så kommer släpets hjul ev. att åka över det högre kantstödet.

Skulle underlätta med ett par foton, egna eller Google street view, för att bedöma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.