M Milliemay skrev:
Har juristerna fel när de säger att lägenheten måste marknadsföras enligt lägenhetsförteckningen?
Har mäklaren rätt att marknadsföra ett rum som sovrum fast det enligt boverkets lag inte får användas som sovrum då ingen ventilation finns?
Det finns flera lagar och regler som rör detta i olika hänseenden. Frågan är vilken lagtolkning som tar företräde i ett visst fall. Iaf om man tydligt marknadsför ett objektet med kompletta omständigheter så kommer ingen någonsin pröva detta i domstol eftersom alla var medvetna om förutsättningarna.

I min förening har vi lägenheter som är registrerade som 2:surprised:r men har 4st rum. Det är många olika anledningar till detta men vi kommer inte lägga tid på att reda ut det utan mäklare får använda dagens regler för rum och sedan i beskrivningen skriva vad det är registrerat som i förteckningen.

Troligtvis kommer föreningen inte någonsin uppdatera någon lägenhetsförteckning då det rubbar historiken. Vi kommer nog rakt av påstå att föreningen inte har möjlighet att kontrollera hela föreningens lägenhetspopulation mot ändrade definitioner på rum. Dagens 7kvm var ju 10kvm tidigare.

Sen om man återgår till din fråga om marknadsföring enligt lägenhetsförteckningen. Där skulle jag säga att man skall marknadsföra objekt efter faktiska förhållanden. I en brf har medlemmen möjlighet att riva/bygga (vissa) väggar utan att blanda in föreningen i vissa fall. Man får även överlåta brfen utan att blanda in föreningen. Således är det fullt möjligt att lägenhetsförteckningen hamnar i osynk med verkligheten. Så jag skulle nog säga att frågan inte är så enkelt som ett ja eller ett nej utan det beror på.

Sen gällande frågan om hur man marknadsför ett rum så skulle jag nog tro att ett rum utan ventilation inte är att klassa som ett sovrum. I ditt fall blir det ju problematiskt iom att allt om 3 rum fallit bort från avtalet. Om nu föreningen vill att det skulle vara en 2:a skulle man ha skrivit som det faktiskt var. Att det det överlåtits som en 2:a men att det säljs med 3 fullt fungerande rum. Med detta hade man kunnat klämma säljaren på kostnaden för installation av ventilationen. Nu blir det en tung uppförsbacke iom att säljaren ansåg att detta var något man skulle ha sett på visningen.

Iom att kontraktet är påskrivet så anser jag att allt bråkande med säljare och mäklare är kört. Eventuellt kan det finnas något i kontraktet om man har tur. Om man hittar något i kontraktet så kan man ju gå vägen att hota att inte betala med hänvisning till kontraktsbrott. Om man inte gör det så är det bäst att glömma allt om juridiska åtgärder och fokusera på att åtgärda problemet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Milliemay skrev:
Har juristerna fel när de säger att lägenheten måste marknadsföras enligt lägenhetsförteckningen?
Har mäklaren rätt att marknadsföra ett rum som sovrum fast det enligt boverkets lag inte får användas som sovrum då ingen ventilation finns?
Okej, jag har nog missuppfattat TS önskemål med den här tråden.

Jag trodde önskan var att hitta en lösning på ventilationen för en framtida OVK.
Föreningen är uppenbarligen också villig att försöka hjälpa till och inte ställt krav på återställande.

Om du är ute efter att häva köpet (då du verkar ångrat köpet) så är nog rätta vägen att du skaffar dig en jurist/advokat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Naiv entusiast och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Okej, jag har nog missuppfattat TS önskemål med den här tråden.

Jag trodde önskan var att hitta en lösning på ventilationen för en framtida OVK.
Föreningen är uppenbarligen också villig att försöka hjälpa till och inte ställt krav på återställande.

Om du är ute efter att häva köpet (då du verkar ångrat köpet) så är nog rätta vägen att du skaffar dig en jurist/advokat.
Det är flera saker jag behöver hitta lösning på, jag behöver mer information innan jag fattar något större beslut. Det var därför jag skapade tråden. Verkligen tacksam för alla försökt till hjälp!
 
M Milliemay skrev:
Vid köp av bostadsrätt marknadsförd som tre rum får jag i efterhand reda på att ingen ventilation finns i ena sovrummet.
Jag är säkert sen på bollen men såg du inte att det saknades ventilation på visningen? Bostadsrätter säljs väl alltid i befintligt skick. För att ha något som helst att komma med efter kontrakt är skrivet så ska det väl föreligga att bostadsrätten är i mycket sämre skick än vad man hade kunnat vänta sig.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att det saknats ventilation i ett av rummen är ett problem som du borde ha upptäckt inom ramen för din undersökningsplikt.
T Trafikverket1 skrev:
Jag är säkert sen på bollen men såg du inte att det saknades ventilation på visningen?
Jag har köpt 2 lägenheter och 3 hus och har aldrig ens tänkt tanken att inspektera ventilation i enskilda rum på visning.
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Jag har köpt 2 lägenheter och 3 hus och har aldrig ens tänkt tanken att inspektera ventilation i enskilda rum på visning.
Ska säga att när jag bodde i Tyskland så fanns ingen ventilation alls i lägenheten. Förutom badrummet som hade en frånluftsfläkt som gick igång när man tände lampan i badrummet. Man fick vädra helt enkelt.

Det är något med svenskar att de inte förstår det där med att vädra längre. Förlorad kunskap i miljonprogrammet.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har köpt 2 lägenheter och 3 hus och har aldrig ens tänkt tanken att inspektera ventilation i enskilda rum på visning.
Det var väl inte så smart?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ibland blir jag rätt konfys.

Jag ser den obligatoriska OVK som något rätt perifert, och skulle egentligen inte bekymra mig om att ett (avdelat) sovrum skulle sakna "godkänd ventilation", om det det i praktiken är rimligt att sova i rummet, så länge det inte skulle innebära att jag som innehavare av rätten att bo i lägenheten, skulle riskera att tvingas riva väggen, eller något dyrt åtagande "bygga om halva husets ventilation". .

Jag har sett så många varianter på hur man i bostadsrättslägenheter fixat fler rum: inre hallar, lägenhetsförråd utan fönster, matrum till kök har fått mer eller mindre beständiga väggar, för att ge alla boende ett eget kryp-in, eller rum då. Med bra ventilation, med dagsljus, eller utan.

Vissa anmärkningar på OVK är ofta mer likt en tvåa på bilbesiktningen: det kan vara lämpligt att fixa något till nästa OVK, men det händer ju inte så mycket om anmärkningen kvarstår...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det var väl inte så smart?
Varför det?
 
S skogaliten skrev:
Varför det?
Undersökningsplikt?
 
K Kane skrev:
Undersökningsplikt?
Finns det några "checklistor" där det ingår att kontrollera att radiatorer, tilluftsdon och frånluftsdon finns?

Det är väl lätt att se om något är fel, trasigt etc, men om något saknas som borde finnas?
Det är som "finns fem fel"... Det är inte alltid lätt att se vad som saknas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är inte alltid lätt att se vad som saknas.
Nej, men då får man se till att man tar hjälp av nödvändig kompetens. Har du något rättsfall att visa där man kommit undan med "okunskap"?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Precis. Är man inte nog kunnig själv måste man köpa en besiktning, dock brukar dom flesta friskriva el, vvs mm så vill man ha allt på det torra så får man ta mer hjälp....undersökningsplikten är hårt skriven..
 
K Kane skrev:
Nej, men då får man se till att man tar hjälp av nödvändig kompetens. Har du något rättsfall att visa där man kommit undan med "okunskap"?
Att jag inte kollat betyder inte att jag haft problem, det jag menar är att majoriteten av köpare knappast skänker en tanke på ventilation när man går på visning.
Det är troligtvis inte heller ett stort problem.
Öppna ett fönster så...
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det duger inte att hävda att han trodde det var en trerummare.
Jag kan tycka att det ingår i undersökningsplikten att räkna antalet rum.
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.