Försöker mäta med min Tibber pulsmätare och får det till att elektrisk golvvärme i vårt badrum på ca 6m2 tar ca 275W. Kan det verkligen stämma? Det skulle bli 200 kwh i månaden? eller räknar jag fel? eller tar det bara den förbrukningen delar av tiden?
 
namnbyte
Troligt bara under uppvärmning, vår känner av var 15e sekund och om det behövs värme slår den till i x sekunder, känner av igen och fortsätter så tills önskad temperatur är uppnådd
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
En typisk effekt på govvärmeslingan är runt 100W/m2 har jag för mig. Sen har man ju termostat så den är ju inte igång hela tiden utan det beror på hur varmt man vill ha.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
B
S sepani skrev:
Försöker mäta med min Tibber pulsmätare och får det till att elektrisk golvvärme i vårt badrum på ca 6m2 tar ca 275W. Kan det verkligen stämma? Det skulle bli 200 kwh i månaden? eller räknar jag fel? eller tar det bara den förbrukningen delar av tiden?
275 watt på 6 kvm låter lite.
 
Jag har normalt mycket svag golvärme i badrummet pga kostnaden. Ungefär samma yta som TS men har dessutom glasad grovingångsdörr till trädgården samt föga isolerad dörr till bastun. Det är således ganska kyligt där men jag kör bastun flera ggr/veckan.

Körde upp värmen på max 3 dagar nu i helgen då familjen var på besök. Det blev gott om tassarna. Golvvärmen drog då ca 15 kWh extra per dygn.
 
Attitudeswe
9kvm på andra våningen.

19 grader när ingen använder badrummmet. 23 grader övrig tid (8h/dygn).

Värmesystemets digitala termostat med förbrukningsstatistik monterad på vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
275W låter lite på 6 kvm. Borde liga 400-500W där. Frågan är om instrumentet mäter rätt. Men är effekten slingan så låg så behöver den sannolikt gå mycket. Men det beror på inställd temperatur, utetemperatur och mängden isolering.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
9kWh andra våning.

19grader när ingen använder badrummmet. 23 grader övrig tid.

[bild]
Vad är det som är 9 kWh?
 
Attitudeswe
J Johan456 skrev:
Vad är det som är 9 kWh?
kvm skulle det varit :)

Skiljer sig rätt mycket i förbrukning över året. 1kWh/vecka sommartid men upp mot 21kWh/vecka vintertid. Badrummet ligger ovanpå icke uppvärmt rum (frostfritt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.