F
Hösten är här och värmepumpen har börjat köra lite då och då. Har märkt att radiatorerna har börjat knäppa rejält(försökte på det på film men min mikrofon är nog inte tillräckligt känslig.

Lite knäppande är väl normalt när metallen expanderar av värme men kan inte minnas att det var såhär illa förra säsongen. I somras så demonterade jag sidorna och toppgallret och rengjorde dem, kan jag monterat dem fel?
 
F Fideliox skrev:
Hösten är här och värmepumpen har börjat köra lite då och då. Har märkt att radiatorerna har börjat knäppa rejält(försökte på det på film men min mikrofon är nog inte tillräckligt känslig.

Lite knäppande är väl normalt när metallen expanderar av värme men kan inte minnas att det var såhär illa förra säsongen. I somras så demonterade jag sidorna och toppgallret och rengjorde dem, kan jag monterat dem fel?
Jag har alltid tänkt att knäppandet från våra radiatorer är rören som expanderar på längden och rör sig i genomförningarna genom golv och väggar. Känns logiskt att det ligger emot på många ställen och ibland spänns mot någon kant som dom ska glida över.
 
Man kan ju montera in en knäpptank/utjämningstank i systemet för att reducera den hastiga temperaturväxlingen.
 
F
J Josth skrev:
Man kan ju montera in en knäpptank/utjämningstank i systemet för att reducera den hastiga temperaturväxlingen.
Hur många l då tro? Har ganska begränsat med plats.
 
Kanske 50 lit(?) Prata med en mycket erfaren rörmokare som får bedöma ditt värmesystem och ge förslag.
 
Tycker det är rätt smidigt att höra när det fungerar så att säga
 
F
J Josth skrev:
Kanske 50 lit(?) Prata med en mycket erfaren rörmokare som får bedöma ditt värmesystem och ge förslag.
Får se om jag får tag i nån. Tror det blir trångt att få in det dessvärre.
 
F
Det är lite märkligt. Vi har liksom två slingor en för högra sidan och en för vänstra sidan av huset. Det är bara den högra det knäpper i, den vänstra är helt tyst. Förra ägarna plockade bort en liten radiator från högra slingan. Kan det skapat någon slags obalans?
 
B
Sitter rören fritt blir det inte knäppning nödvändigtvis. Tror det är det som skiljer vänstra från högra sidan.
 
F
B BSOD skrev:
Sitter rören fritt blir det inte knäppning nödvändigtvis. Tror det är det som skiljer vänstra från högra sidan.
Hmm ja det konstiga är bara att jag inte hört detta innan så mycket? Rören ligger i isoleringen i golvet.

Gjorde en liten enkel skiss, hoppas den är förståelig. Blåa slingan är de raddarna som låter alltså, i varierande grad. Också värt att nämna att röda slingan är helt ljudlös, både vad gäller knäppningar och surr medans vänstra både surrar och knäpper. Sänker jag cirkulationspumpens hastighet så surrar det lite mindre men knäppningarna är kvar. Den första radiatorn i blåa slingan är alltså bortplockad, ligger på vinden för förra ägarna tyckte den var ful (ja suck). Behöver dessvärre bryta upp golvet för att komma åt rörkopplingen, och golvet är nytt sedan 2 år tillbaka så inte så aktuellt. Jag tror också att jag har ettrörs system.
 
  • Enkel ritning av rörsystem med röda och blåa linjer, markerade med "tyst," "borta," och "låter."
F
Låg i sängen nu och VP switchade precis läge från att värma VV till rums temp. Fick äntligen knäppningarna på film. Inte världens bästa mikrofon så höj ljudet. Men jag tycker det kommer från rören som går ner i golvet, inte från radiatorn.


Det var dock lite konstigt för efter 2 min så kallnade vattnet igen.
 
  • Gilla
Nessie 04
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Låg i sängen nu och VP switchade precis läge från att värma VV till rums temp. Fick äntligen knäppningarna på film. Inte världens bästa mikrofon så höj ljudet. Men jag tycker det kommer från rören som går ner i golvet, inte från radiatorn.

[video]
Det var dock lite konstigt för efter 2 min så kallnade vattnet igen.
Då temperaturen i rören ökar så förlängs de något som kan ge knäppningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
J Jochi skrev:
Då temperaturen i rören ökar så förlängs de något som kan ge knäppningar.
Var dock inga problem med vår gamla FLVP med knäppningar. Med luftvatten däremot så är det ett fåtal radiatorer som knäpper väldigt mycket. Är nya pumpen kanske mer effektiv/större vilket ger större temp förändringar?
 
Din luftvatten har säkert en växelventil som plötsligt växlar mellan varmvatten och värme så det snabbt blir stora temperaturskillnader. Din FLVP hade förmodligen fast kondenseringstemperatur och en motordriven shunt som väldigt sakta och försiktigt justerade temperaturen lite upp eller ner efter utetemperaturen.
 
F
J Josth skrev:
Din luftvatten har säkert en växelventil som plötsligt växlar mellan varmvatten och värme så det snabbt blir stora temperaturskillnader. Din FLVP hade förmodligen fast kondenseringstemperatur och en motordriven shunt som väldigt sakta och försiktigt justerade temperaturen lite upp eller ner efter utetemperaturen.
Ja fast den gör varmvatten max en gång per dag. Då knakar det lite mer absolut. Jag vet inte om samma sak sker vid avfrostning? Men även vid 8+ ute knakar det flera gångerna timmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.