Är det asbest eller annan fibercement i dessa takplattor? Vet inte hur gamla de är, men de var rätt mjuka och fuktiga nu i alla fall. Gick sönder lätt när jag tog i dom. Vad händer om jag dyker upp med dessa på återvinningscentralen, blir det utryck av piketen+CBRN?
Röd lada, skadat tak, förfallen, landskap, molnig himmel, utanför stadsbebyggelse, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isbildning under sten på grön gräsmatta med mossa och smältvatten synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, mossiga eternittakplattor, sliten, skadad, övergiven struktur, fukt och mögel, förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M -MH- skrev:
Är det asbest eller annan fibercement i dessa takplattor? Vet inte hur gamla de är, men de var rätt mjuka och fuktiga nu i alla fall. Gick sönder lätt när jag tog i dom. Vad händer om jag dyker upp med dessa på återvinningscentralen, blir det utryck av piketen+CBRN?
[bild][bild][bild]
Ser ut son Eternit, dvs asbestcement.

Min lokala återvinningsstation tar bara max 3 kg, större mängder får jag lämna till en annan. Men jag har lämnat flera 100 kg eternitkanaler. Bara packa in i säckar och tejpa så att det är tätt.
Men det är nog att rekommendera att du ringer din lokala avfallsanläggning / kommunen och frågar hur de vill ha det.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
S
Skulle också vilja säga eternit. Alla kommuner har olika föreskrifter så du får ringa lkoala avfallshanteraren
 
Det där ser ut som mitt gamla eternittak. Om du vill passa på att byta ut all eternit när du ändå är i farten kan jag tipsa om att ringa ett sopsorteringsföretag med kranbil. Vi tog lastpallar, la byggplast i botten och sedan travade vi upp så mycket eternit vi tyckte kändes stabilt. När högen var klar svepte vi ihop byggplasten och tejpade med silvertejp. Sen var det bara för kranbilen att hämta och köra till åvc. Kostnaden blev inte så farlig, tror vi betalade 1500:-/ton i tippkostnad +kranbilshyran.
Vill du lösa det billigare kan du lägga ihop dem i lagom stora och tunga paket insvepta i byggplast och silvertejp och köra själv till åvc. Ca 1 m3 tyckte jag var överkomligt att ta till åvc, mer var skönt att ta med kranbilen.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Närmsta mottagare är Borås, de tar 3500:-/ton bara för deponin...😢

Annars har jag ju en traktorgrävare och mycket mark... 🤔
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Allt beror ju helt klart på mängden eternit :) Om det är rätt mycket kan det t.ex. vara värt den extra kranbilshyran att köra det till Göteborg istället? Vi anlitade viavest eftersom vi bor i Kungsbacka kommun och de hade ingen egen deponi utan fick köra till Göteborg.
Som en ungefärlig viktuppskattning kan jag säga att jag estimerade vårt valmade villatak för ett hus på 115m2 till ca 6ton och det var inte långt ifrån sanningen när det vägdes in
 
Åh fan, det väger så mycket?
 
M -MH- skrev:
Är det asbest eller annan fibercement i dessa takplattor? Vet inte hur gamla de är, men de var rätt mjuka och fuktiga nu i alla fall. Gick sönder lätt när jag tog i dom. Vad händer om jag dyker upp med dessa på återvinningscentralen, blir det utryck av piketen+CBRN?
[bild][bild][bild]
Det där är eternit.

Vad som gäller för deponi gällande mängder och förpackning är olika från kommun till kommun. Ring din lokala återvinningsstation och fråga.

Lycka till!

Edit. Såg efter jag skickat mitt svar att du redan hade kollat upp det.
 
Unikt namn
Nix, grannkommun.
 
Gör som du skrev nyss, ta traktorgrävaren och gräv ner det, kostar lite diesel men inget merjobb.
 
Jag köpte Byggmax superstarka plastpåsar för byggavfall, blev 5 hål på fem minuter. Någon som vet riktigt starka påsar? Mängden med skärvor blev det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.