Jag har en träbjälklag 100x160mm cc60 där jag vill lägga laxstjärtplåt tillsammans med golvvärme och Sylomoner remsa. Problemet är att det finns två inåtgående dörrar som går till en balkong som jag inte kan göra något åt. Laxstjärtplåt, golvvärme, betong och sylomoner kräver 64mm. För att dörrarna ska kunna öppnas felfritt måste jag hyvla ned ~44mm.

Det nuvarande undergolvet är 22mm råspont. Kan jag limma/skruva fast dessa på sidan av vardera sida av bjälkarna för att kompensera hyvlingen? Eller måste mycket mer till?
 
Karrock
100*160 är ganska grovt, men det är tyvärr höjden som bidrar mest. Det går inte börja räkna på det utan att veta spännvidd. Du har också möjlighet att stoppa in fler reglar mellan befintliga. Din nuvarande upplevelse om golvet är stabilt eller fjädrar är också relevant.
 
Karrock Karrock skrev:
100*160 är ganska grovt, men det är tyvärr höjden som bidrar mest. Det går inte börja räkna på det utan att veta spännvidd. Du har också möjlighet att stoppa in fler reglar mellan befintliga. Din nuvarande upplevelse om golvet är stabilt eller fjädrar är också relevant.
Det är 3300mm spännvidd och det nuvarande golvet känns "rock solid"
 
Karrock
Kort och bra spann!
45*145 i C24 kvalitet cc 300 duger enligt träguidens app "lathunden". Att ha varannan 45*120 och varannan 100*120 kan inte vara långt därifrån. Går det inte kapa dörrarna lite i underkant?
 
Karrock Karrock skrev:
Kort och bra spann!
45*145 i C24 kvalitet cc 300 duger enligt träguidens app "lathunden". Att ha varannan 45*120 och varannan 100*120 kan inte vara långt därifrån. Går det inte kapa dörrarna lite i underkant?
Tack!

Tyvärr är det PVC balkongdörrar :(

Håller på att undersöka om jag kan gjuta 10mm över golvvärmen istället för 20mm, någon som vet varför det rekommenderas 20mm? Samt att nuvarande dämpningsmattan är 7mm, blir att ersätta den med 3mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.