2 577 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Varför löser jordfelsbrytaren ut?
A avh67f skrev:
Jag håller med dessa två.H hempularen skrev:
Börja med detta.
Fyll vattenkokaren med vatten och kör på det nya uttaget.
Funkar detta, så är felet i bilen eller sladden till bilen.
Annars är felet i huset.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 217 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 217 inlägg
Efter test med en tyngre belastning kan det vara värt att testa en annan sladd. Det finns väl i princip bara Defa och Calix på marknaden (ok, det kan finnas något väldigt udda också). Kanske någon vän/granne har en likadan kabel. Är det kabeln som behövs bytas så är det inte nödvändigt att köpa den på Volvo-verkstaden. Både Calix och Defa säljs till exempel på Jula, så det kan ju vara värt att jämföra priset hos Volvo-verkstan för samma sak.
Tack hempularen, polgara, Mikael och fairlane! Börjar med fylld vattenkokare imorron bitti och tar sen alla era tips i turordning. Hoppas ändå på något fel i installationen, lär bli mycket dyrare med bilen.
Nu har jag testat med ljusslinga och vattenkokare, samt kupévärmare på högsta effekt, inget löste ut jordfelsbrytaren. Testade sen med att enbart sätta i motorvärmaren och efter 24 sek löste jordfelsbrytaren ut. Sladden är nyare än bilen och lite använd, mjuk och fin i gummit och inga synliga skador, så tror inte det är den. Lutar år felsökning på bilen härnäst antar jag.C Cecilia R skrev:
Tack igen alla för goda råd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 217 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 217 inlägg
Om du har en granne som kör motorvärmare så är det 50-50 på att de använder samma typ av kabel så då kan du fråga om du kan prova deras kabel.
Ska du lämna bilen till Volvo för felsökning kan det bli dyrt. Kanske inte värt det på en 15 år gammal bil?!
Jag har bilar i den åldern också och har använt värmare en del, men senaste vintrarna med det elpris som varit så har användandet minskat och jag skulle inte lägga ner alltför mycket pengar på att åtgärda. Antingen hade jag fixat själv eller så lämnat till en mindre verkstad som jag litat på om jag hade gjort något.
Ska du lämna bilen till Volvo för felsökning kan det bli dyrt. Kanske inte värt det på en 15 år gammal bil?!
Jag har bilar i den åldern också och har använt värmare en del, men senaste vintrarna med det elpris som varit så har användandet minskat och jag skulle inte lägga ner alltför mycket pengar på att åtgärda. Antingen hade jag fixat själv eller så lämnat till en mindre verkstad som jag litat på om jag hade gjort något.
Elektrikern kommer för att ta en titt snart, får se vad ytterligare han kan kolla. Bilen är till åren kommen men i fint skick och har gått lite, tänkte den ska tjäna mig i minst 10 år till, så lägger nog ändå ner pengar på reparation om det inte kostar en förmögenhet, får göra en felsökning som start.
Det där borde man kunna leta och åtgärda själv?E etompau skrev:
Så det kan vara ett tips, att dra isär alla kopplingsstycken och spola ur med rent vatten och rengöra, och sen låta torka innan man sätter ihop det.
Men jag funderar på det där med "24 sekunder".
Om JFB inte löser direkt så lyckas alltså värmeelementet värma en stund, och det är typiskt symptomatiskt, att dessa slags värmeelement börjar, eller ökar, sin jordfelsström när det blir varmt.
Så jag skulle nog som första steg leta rätt på just detta värmeelement på motorblocket, och ta isär kontakten där och provat igen.
Löser inte JFB då är det med största sannolikhet just motorvärmarelementet som har börjat få tillräckligt stora läckströmmar.
(Men 100% säkert är det väl kanske inte).
Men isåfall kan väl en reparation inte bli dyrare än installation av motorvärmare, det är ju bara halva arbetet och hälften av materialet.