OK. Har så smått börjat inse att vi kanske borde köpa kvarn oxå. Gaggia Baby verkar vara ett bra alt, annars en Rancilio Silva som för mycket bra omdöme på coffeegeek.com. Har svårt att tänka mig att lägga mera än 400-500€ på en espressomaskin dock.
 
Vi kör med Melitta Cafeo n. 64. Första exemplaret som levererades gav upp efter två koppar. Men nu har jag bryggt kanske 300 koppar utan problem. Kaffet är underbart gott. Körde automatiskt rengöringsprogram härom dagen. Verkar vara avancerade grejer. Rädd dock att all denna teknik kommer att ge upp så småningom. Eftersom jag dricker mycket kaffe hade jag gärna sett en större behållare för bönorna. Plus dock för att man kan ha två sorters bönor. Mäkte också att man inte ska ignorera indikatorn som säger att det är dags att tömma sumpbehållaren. Jag tänkte att jag kunde strunta i den eftersom behållaren var långt ifrån full. Resultat = mögel. Usch.
 
  • melitta-caffeo-64.jpg
Tjenis!

Har själv länge tänkt på att investera i en ny espressomaskin, men efter jul var det lite tomt i plånboken på det kontot.
Tog en rövare och köpte en espressokokare på Åhlens för ynka 195:- och döm om min förvåning då espresson var i topklass.
Kan troligen ha med att jag valde ett bra kaffe men jag vågar nästan påstå att det var nästan, observera "nästan" lika bra som en riktig maskin för runt 4000:-. Inte specellit pilligt att använda heller mer än att man får passa sig så man inte bränner sig.

Nu sitter jag helt nöjd med min kokare, ska nog gå och ta en på engång faktiskt när jag tänker på det.

Ha det så bra!
Mvh
Fredrik
 
Tjenis!

Japp en sådan var det fast liten annan modell, gissar att den jag köpte motsvarar max 3-koppars modellen.

Ja det är ju sant att man måste vispa mjölken själv, lite mer bök, det har du rätt i. Och vill man göra fler koppar samtidigt blir det ju lite spring kan jag tro.

Men vad tycker du om kvaliteten jämfört med din förra riktiga maskin?

Intressant att höra vad du tycker?

Mvh
Fredrik
 
Har inte kokat i den sedan vi köpte den nya år 1999, måste testa, men om jag inte missminner mig så gjorde den helt OK espresso. Synd att Philips inte tillverkar den maskinen vi har/hade längre. Den kostade just över 1000 finska mark, eller ca 1500 SEK år 1999.
 
Nja du fredan44, jag tror inte att vi espresso fans vill kalla det den kokaren gör för espressokaffe.
Jag har haft flera sådana under många år, men NEJ, inte är det espressokaffe den presterar. Oberoende av vad det är för kaffesort man häller i.
Riktig espresso ska göras med ånga, inte kokande vatten.
 
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Moka_Express, http://www.ineedcoffee.com/03/mokaexpress/?page=2

Det är ingen principiell skillnad på bryggandet. I båda fallen pressas hett vatten genom kaffet. I en espressomaskin av en pump. I en Mokabryggare av ångtryck. Grävde fram vår gamla Bialetta och testade och den bryggde ett helt utmärkt kaffe. Nackdelen är då att den inte ger ngn "crema" (det finns modeller som klaar det med http://www.coffeegeek.com/reviews/vacpots/bialettibrikka/pjohansson).
 
Jag har en isomac kvarn macinino_prof.jpg Jag äe hel nöjd med den. Började med en billigare för ca 500kr, den fungerade inte alls. Utan man fick då mala kaffet 3-4 ggr.

Jag har även en isomac Giada giada.jpg Jag läste ett test på den och blev helsåld. Den har samma bryggare i sig som de dyrare maskinerna, vilket gör att man får riktigt bra bryggning.
 
Och själv är man riktigt nöjd med det hederliga bryggkaffet nu när man insett att det finns baristamjölk på ICA. (jo så inne är jag på kaffefronten)... Skulle nog inte kuna investera i en espressomaskin, skulle öka på mitt kaffekonto med 1000%!
 
Och för att fullständigt bryta mot mönstret så har jag slutat dricka kaffe (så gott som, kan bli en kopp eller max två i månaden) sedan två år tillbaka. Anledningen var gallstenar som inledningsvis var svårdiagnosticerade, vilket ledde till att farbror doktorn gav mig sprit- och kaffeförbud.

Måste dock erkänna att jag lättat på spritförbudet och eftersom gallblåsan sedan mer än ett halvår tillbaka är bortopererad så skulle jag kunna bli kaffeoman igen, men .. näe .. saknar det inte, även om jag tycker att den där koppen i månaden kan vara rätt så smarrig. Fast prylbög som man är skulle jag ändå kunna tänka mig att investera i lite köksblingbling till det nyinköpta och ännu ej tillträdda huset, men det finns annat som lockar mer .. walkin humidor anyone?
 
Smeddie skrev:
... walkin humidor anyone?
Fabror doktorn ger dig rökförbud. ;)
 
AndersG skrev:
Hm.. Isomacen har ju helt rimligt pris den med..3 790 kr, undrar vad som skiljer Vipermodellen som är nästan 1500 sek billigare? enda skillnaden jag kan se är att den dyrare har manometer.

[länk]

Vipern har en annan bryggare i sig, så den väger 6kg medans Giada har en bättre bryggare och väger där med 3kg mer.
 
Har också en Impressa F50 sedan 3 år och är helnöjd. Den har bryggt närmare 4000 koppar utan minsta problem. Kör med avkalkningspatroner och rengöringstabletter så snart maskinen "säger till". För att minska på kostnaden för avkalkningspatronerna så har jag köpt pulver på burk från Ebay i Tyskland.
Och vill man ha riktigt gott kaffe så är det enligt min åsikt Illy-bönor som gäller. Men till vardags blir det billigare bönor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.