Hej.

Har flyttat till liten villa som ligger väldigt nära en 40-väg. Dessvärre trodde jag att 3-glas och byggmetoder från relativ nutid (1999) skulle dämpa vad som hörs in. Har tidigare bott i lägenhet från 40-tal. Detta hus är inte nämnvärt bättre.

På nedervåningen är det alla frekvenser. Dubbdäck, våt vägbana och grus. Bussar kommer regelbundet och står för mer lågfrekvent buller. På övervåningen slipper jag det lågfrekventa. Men det susar rejält ändå.

Det är dessvärre uteslutet att bygga något slags vall eller staket.

Kan jag minska de högre frekvenserna så kan jag nog leva med att bussarna bullrar lite.

Efter att ha plöjt ett otal trådar verkar det vara mest effektivt att byta till bullerdämpande fönster och kontrollera ifall det kommer in genom ventiler osv.

Hur tar jag reda på vad som är mest effektivt? Ska jag testa att blockera ett fönster med någonting och se hur mycket det dämpar?

Några fler tips?
Tilläggsisolera?
Ljudabsorbenter?
Kan jag på överkomligt sätt få ner det lågfrekventa bullret också?
Någon särskild tillverkare av fönster som rekommenderas eller bör undvikas?

Stort tack för input!! <3
 
Hej, buller från en väg som har hastigheten reglerad till 40 km/timmer brukar normalt sett inte vara ett problem inne i en bostad. Jag säger normalt för ibland blir det otroligt mkt trafik och mycket tung trafik, tex bussar och lastbilar, ibland uppstår vibrationer från trafiken som fortplantar sig in i byggnaden och ibland är helt enkelt stommen, fönster och eller ventiler inte anpassade efter de förhållanden som rådet på platsen.

Ljuddämpande fönster som är rätt installerade tar bort mycket ljud men de måste vara insatt på rätt sätt så att inte ljud läcker in runt karmen. Om ventilerna inte har bullerdämpning kan det också vara så att det inte gör så stor skillnad med fönstren.

Fönsterlösningen är dyr medan att bullerdämpa ventiler ofta (beroende på vad det är för ventiler) är en relativt billig lösning.

Ofta uppnår man bäst resultat med en kombination av flera åtgärder.

Det finns andra saker man kan göra i utemiljön för att minska buller än att bygga ett högt plank, men ett bullerplank i direkt anslutning till ljudkällan är oftast det mest effektiva. Då det är uteslutet ditt fall kan man fundera på om det finns andra åtgärder som kan vara möjliga.

Hur ligger huset i förhållande till gatan, höjdmässigt? är det högre, lägre eller på samma nivå? Det gör skillnad på hur ljudet sprider sig. Hur långt är det mellan huset och den närmsta körbanan? Har du någon egen mark mellan huset och gatan?

Vad är det för ventiler mot gatan?

Många frågor från mig och inga svar, jag vet men med lite mer information kanske det går att komma lite längre mot ett bättre svar.
 
  • Gilla
McVicar och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Hej, buller från en väg som har hastigheten reglerad till 40 km/timmer brukar normalt sett inte vara ett problem inne i en bostad. Jag säger normalt för ibland blir det otroligt mkt trafik och mycket tung trafik, tex bussar och lastbilar, ibland uppstår vibrationer från trafiken som fortplantar sig in i byggnaden och ibland är helt enkelt stommen, fönster och eller ventiler inte anpassade efter de förhållanden som rådet på platsen.
Hej Jiji. Det var min tanke också. Vägen är en av två in- och utfarter till området. Så det är rusningstrafik morgon och eftermiddag/kväll. Bussar tuffar förbi (och stannar) ganska regelbundet.

Jiji Jiji skrev:
Ljuddämpande fönster som är rätt installerade tar bort mycket ljud men de måste vara insatt på rätt sätt så att inte ljud läcker in runt karmen. Om ventilerna inte har bullerdämpning kan det också vara så att det inte gör så stor skillnad med fönstren.
Fönsterna är huvudmisstänkt. Jag har inte granskat varje rum i detalj, men vad jag kan se sitter de flesta ventiler i just fönsterna. Det kanske är så enkelt som att fönsterventilerna är stora boven?

Jiji Jiji skrev:
Fönsterlösningen är dyr medan att bullerdämpa ventiler ofta (beroende på vad det är för ventiler) är en relativt billig lösning.

Ofta uppnår man bäst resultat med en kombination av flera åtgärder.
Japp. Det ska sättas upp gardiner och inredas en massa också. Tittar även på olika paneler.
Det är primärt två rum som behöver åtgärdas. Sovrummet (ett fönster) och vardagsrum/kök (3 fönster och två dörrar).

Jiji Jiji skrev:
Det finns andra saker man kan göra i utemiljön för att minska buller än att bygga ett högt plank, men ett bullerplank i direkt anslutning till ljudkällan är oftast det mest effektiva. Då det är uteslutet ditt fall kan man fundera på om det finns andra åtgärder som kan vara möjliga.

Hur ligger huset i förhållande till gatan, höjdmässigt? är det högre, lägre eller på samma nivå? Det gör skillnad på hur ljudet sprider sig. Hur långt är det mellan huset och den närmsta körbanan? Har du någon egen mark mellan huset och gatan?
Huset ligger lägre. Kanske 10 meter till vägbanan. Det är en bostadsrättsvilla. Har inte hunnit sätta mig in i vad som är tillåtet med marken. Till saken hör att vi bor i en korsning. "Vår" gata är inget problem. En handfull bilar kör in och ut dagligen och det är väldigt låg hastighet. Men staket och häckar får inte skymma sikten i korsningen. Hade det bara varit en passerande väg så hade vi haft större handlingsutrymme. Ett annat bekymmer är att det är ljudet har fri väg in över grannens tomt mot vår baksida och trädgård också.


Jiji Jiji skrev:
Vad är det för ventiler mot gatan?
Ska titta vidare på detta!! Tack!

Jiji Jiji skrev:
Många frågor från mig och inga svar, jag vet men med lite mer information kanske det går att komma lite längre mot ett bättre svar.
Bra frågor. Det ger mig lite riktning och gör det enklare att prioritera vad jag ska titta efter och hur jag ska tänka. Jag är väldigt tacksam!
 
M McVicar skrev:
Men staket och häckar får inte skymma sikten i korsningen
Man måste inte sätta staket som följer fastighetsgränsen. Går att sätta det snett så det finns sikt i korsningen, men man förlorar ju ganska mycket av egen yta på det.
 
  • Gilla
McVicar
  • Laddar…
Steg 1 är alltid att leta håligheter. Har du ventiler i fönstren är det en ganska uppenbar källa, det är hål rätt in i huset.
Typ så här:

1. Stäng fönstret
2. Stäng dörren
3. Stäng ventilerna mot bullerkällan (6,5 Eventuellt ljuddämpade ventilker/FTX etc.)
4. Se till att lister sluter tätt
5. Täta väggarna om det är ett gammalt dragigt torp
6. Bulleravskärmning
7. Byt till ljudklassade fönster & dörrar
8. Tillägsisolera fasaden med 20cm mineralullsskiva och tjockputs etc. etc.
 
  • Gilla
McVicar och 1 till
  • Laddar…
C
Hur är ytterväggarna mot gatan konstruerade? Villa från -99 har sannolikt tilltagen isolering men kanske består skivmaterialet på insidan av träfiberskivor?

Då kan ett lager fibergips hjälpa till att dämpa ljudet. Som tidigare inlägg föreslagit, försök identifiera var ljudet läcker in.
 
  • Gilla
McVicar
  • Laddar…
C Ciella skrev:
Hur är ytterväggarna mot gatan konstruerade? Villa från -99 har sannolikt tilltagen isolering men kanske består skivmaterialet på insidan av träfiberskivor?

Då kan ett lager fibergips hjälpa till att dämpa ljudet. Som tidigare inlägg föreslagit, försök identifiera var ljudet läcker in.
Hej Ciella.

Det är ännu okänt för mig. Men jag ska definitivt kolla upp det. Gräva i pärmen och höra med föreningen.
Tack!
 
  • Gilla
Ciella
  • Laddar…
Extra gips gör inte så mycket om det bara är på insidan. Men är det utegips bakom panelen om det är träpanel är det bra.

Sen är väl hus från 99 oftast inte så imponerande tjocka väggar. Bättre än 70-tal men fortfarande lite innan det blev så rejält som vi är vana vid idag.
 
Sen är det lite så att man vänjer sig.
Jag flyttade för länge sedan in i en lgh som låg vid en väldigt trafikerad korsning i stan. Dessutom ganska nära en järnvägsövergång.
Efter några månader tänkte jag inte ens på det.
Senare köpte jag ett gammalt hus i ett lugnt villaområde och fick nästan svårt att sova för det var så tyst. Jag hörde varenda knak i huset. Även det har jag vant mig vid.
 
  • Gilla
V123456
  • Laddar…
L lordi skrev:
Sen är det lite så att man vänjer sig.
Jag flyttade för länge sedan in i en lgh som låg vid en väldigt trafikerad korsning i stan. Dessutom ganska nära en järnvägsövergång.
Efter några månader tänkte jag inte ens på det.
Senare köpte jag ett gammalt hus i ett lugnt villaområde och fick nästan svårt att sova för det var så tyst. Jag hörde varenda knak i huset. Även det har jag vant mig vid.
Har också märkt av det där. När jag bodde i stan stördes jag inte lika mycket av bilar utanför på gatan. Men nu i det tysta villaområdet på landet reagerar jag på enkla saker som att grannen åker iväg med bilen.

Det är nog avvikelsen från normalläget som får en att reagera.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
C
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Extra gips gör inte så mycket om det bara är på insidan. Men är det utegips bakom panelen om det är träpanel är det bra.
Förklara gärna, varför skulle ett lager fibergips (1180 kg/m3) på insidan inte reducera ljudnivån? Förutsatt att monteringsanvisningarna följs och fogarna samt kanterna tätas.
 
  • Gilla
McVicar
  • Laddar…
T TMatt skrev:
Bodde tidigare i villa med samma problem. Vårat sovrum låg mot en villagata och bilar med dubbdäck hördes jättetydligt. Huset hade frånluftsventilation och alla fönster hade spaltventiler i ovankant som ventilation. Vi köpte nya spaltventiler med ljuddämpning och det blev enorm skillnad.
Till exempe:
[länk]
Hej TMatt.

Intressant. Spaltventilen på våra är vid ett ögonkast mycket mer basic. Antecknar!

Tack!!
 
C Ciella skrev:
Förklara gärna, varför skulle ett lager fibergips (1180 kg/m3) på insidan inte reducera ljudnivån? Förutsatt att monteringsanvisningarna följs och fogarna samt kanterna tätas.
Det reducerar naturligtvis ljudtransmissionen genom väggen en del. Men det är försumbart om det finns ljudläckor.

En innervägg med enkelgips och 45mm reglar ligger på Rw 30. Vilket är i klass med en uppsättning bra fönster. Nu har TS dessutom fönster med ventiler
 
Redigerat:
  • Gilla
Ciella
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.