Hej,

Jag har sedan länge en hobby att brygga öl och under en tid nu har jag haft lösa funderingar på att göra någon form av verksamhet av det. Men det skulle krävas en del investeringar och jag behöver även komma igång att brygga oftare för att utveckla min produkter ( jag producerar redan nu betydligt mer än vad som är hälsosamt att dricka så jag ger bort/bjuder bort det mesta).
Hade det varit vilken annan produkt/hobby som helst så hade man ju kunna lösa delar av detta smidigt genom att sälja det man producerar men det funkar ju liksom inte så med alkohol. Därav så kommer massa tvivelaktiga? varianter och snurrar runt i huvudet. T.ex.;

- Ge bort öl och få råvaror i gengäld( troligtvis inte OK).
- Ge bort öl till självkostnadspris ( troligtvis inte OK).
- Ge bort öl men samtidigt tipsa om att man kan göra frivilliga donationer för att verksamheten ska kunna leva vidare och utvecklas. Lite typ crowdfounding.

Det är väl det sista som jag tänker kan vara mest OK och på nivån bland vänner och bekanta är det säkert inget problem. Men säg att man sätter upp en liten annons på den lokala anslagstavlan? Förutsättning för att ge bort alkohol verkar ju vara att det ska ske utan motkrav, men är det utan motkrav om man tipsar om att man kan göra frivilliga(alltså inget motkrav) donationer till själva verksamheten? Det är ju liksom helt OK att inte donera alls och bara få X antal flaskor = inget motkrav.

Ska jag bara glömma detta eller kan det vara en framkomlig väg?
 
Gåvor ska verkligen vara utan motkrav. Inte bara utan juridiskt bindande motkrav.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Min erfarenhet från hembryggarföreningar är att det är vanligt att anordna olika tillställningar där man tar en entrépeng och sedan bjuds det på hembryggt som en del av tillställningen.

Men även med ett sådant upplägg är det säkrast att hålla sig under radarn. Detta med utskänkning är ju av tradition väldigt känsligt i detta land.
 
förutom alkoholdelen så är det nog en mängd annat som spelar in. Så fort det blir en verksamhet av det och det handlar om livsmedel så träder ju sånt in också........
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Den som har en livsmedelsverksamhet av det lite större slaget får ställa sig under kommunens miljö- & hälsoförvaltnings (eller motsvarande) kontroll. Om du läser på din kommuns hemsida, brukar det finnas en vägledning för vad de anser vara tillståndspliktig verksamhet.
Att brygga för eget bruk innebär inget krav på tillstånd eller kontroll, men så fort du säljer/ger bort/serverar till andra som inte sitter vid ditt köksbord blir det värre. Det är inte betalningen som är grejen, utan att du producerar ett livsmedel (i det här fallet ett alkoholhaltigt sådant, till råga på allt elände) som ska konsumeras utanför ditt eget hushåll, och då vill kommunen att det ska vara ett säkert livsmedel, så att ingen blir sjuk.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
…Det är inte betalningen som är grejen, utan att du producerar ett livsmedel (i det här fallet ett alkoholhaltigt sådant, till råga på allt elände) som ska konsumeras utanför ditt eget hushåll, och då vill kommunen att det ska vara ett säkert livsmedel, så att ingen blir sjuk.
Att det är alkohol i ( och dessutom humle som bakterier starkt ogillar) är ju snarare en fördel om man ser till risken att bli sjuk.

Min vision är ingen stor verksamhet någonsin och inget vinstsyfte utan målet är +/- 0kr. Det jag vill göra är att uppgradera från 20 till 50ls bryggverk, skaffa jästankar med tempkontroll med möjlighet för tryckjäsning, samt div kringutrustning. 50l är fortfarande helt ok att flaska för hand.

Skulle det underlätta om man bara serverade hemma och skaffade provningstillstånd tro?
 
Jag tror det blir svårt att göra detta legalt och med grönt ljus från myndigheter. Särskilt när det är alkohol inblandat. Är troligen lättare att baka semlor och bjuda på.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag tror det blir svårt att göra detta legalt och med grönt ljus från myndigheter. Särskilt när det är alkohol inblandat. Är troligen lättare att baka semlor och bjuda på.
Semlor är ju gott men jag är bättre på öl ;)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det kanske finns någon skola i närheten. Det finns nog många 13-15åringar som är intresserad av din produkt😄.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Enda vägen framåt är nog att du skaffar serveringstillstånd (med allt vad det innebär i form av lokaler och utbildning) så att du kan ordna "provsmakningskvällar". Men även då måste alkoholen konsumeras på plats, så det är ingen lösning för att folk ska kunna bära med sig några oöppnade flaskor hem på ett legalt sätt.
 
fast enbart ett serveringstillstånd hjälper ju inte om man ser till tillverkningen i sig.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det kanske finns någon skola i närheten. Det finns nog många 13-15åringar som är intresserad av din produkt😄.
Jovisst är det alltid ett orosmoment att det ska hamna hos minderåriga. Dock ca. 7km till närmaste skola ;)
 
S Stefan1972 skrev:
fast enbart ett serveringstillstånd hjälper ju inte om man ser till tillverkningen i sig.
Hur gör pubarna som brygger eget då tro?
 
S Styrman_jansson skrev:
Jovisst är det alltid ett orosmoment att det ska hamna hos minderåriga. Dock ca. 7km till närmaste skola ;)
Bara köra dit och testa bagageluckeförsäljning. Dom kommer inte att skvallra.
 
  • Haha
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.