Har försökt installera larmet i fridtidshuset med ett 2,4 Ghz nätverk via router och kontatkort vilket enligt uppgift är vad som krävs. Dock hittar inte Nexsmart enheter nätverket, vilket verkar märkligt? Det går alltså inte att para dem. Och vi använde appen som man ska...För att prova om det kunde vara "fel" på nätverket tog vi med enheten hem och provade. Där gick det faktiskt att para dem, dock blev meddelandet att wifi signalen från Nexsmart enheten (?) är väldigt svag. Vårt hemmanätverk är väldigt kraftfullt inklusive mesh. Men det borde väl inte ha någon betydelse, ett nätverk är väl ett nätverk? och det borde gå att para ihop dem? Och dessutom verkar det som det är signalen från Nexsmart enheten som är kass...? Någon som har tips?
 
Har fått svar från Nexsmart att om jag har ett modem som stödjer BÅDE 2,4 och 5,0 ghz så fungerar det inte. Men om jag stänger av 5 ghz bandet på modemet (det verkar man kunna) då kan det väl inte ÄNDÅ störa ut funktionen...? och felet måste vara något annat....
 
Det där har jag hört några ggr tidigare.

Någonting i bakhuvudet säger mig att det då hade något med SSID-namnen att göra, att det är olika namn på de olika frekvenserna.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där har jag hört några ggr tidigare.

Någonting i bakhuvudet säger mig att det då hade något med SSID-namnen att göra, att det är olika namn på de olika frekvenserna.
ja. Men jag tror att jag avaktiverat den på 5 GHz. Så det nätet syns alltså inte, men kanske kan störa ändå?
 
S sepani skrev:
ja. Men jag tror att jag avaktiverat den på 5 GHz. Så det nätet syns alltså inte, men kanske kan störa ändå?
nu har jag kollat med butiken som sålde modemet till mig (K & Co). De säger följande (som jag även fått bekräfat via sökning på nätet) att 1) det är inte möjligt att idag köpa ett moden som endast sänder på 2,4 ghz samt att modemet sänder på båda frekvenserna (2,4 ghz samt 5 ghz) och att det inte ska kunna påverka uppkopplingen av larmet mot modemet. Annars skulle ingen annan (heller) kunna använda deras larm. Dessutom säger de att om jag avaktiverat 5 ghz (vilket jag gjort) så sänder modemet inte ut någon 5 ghz frekvens längre (vilket de alltså hur som helst inte menar skulle vara ett problem). Det kan inte heller vara så att modemet är för “svagt”. På ett lokalt nätverk ska det gå att hitta larmenheterna I vilket fall, och jag har haft modem och larmenhet bredvid varandra. Jag ska pröva igen. Tipset de ger är att larmenheten kan visa sig som en wi-fi punkt (vilket den faktiskt gjorde vid ett tillfälle) och då kan man ansluta till den och därefter konfigurera larmenheten till det riktiga wi-fi. Så det bör alltså fungera; annars måste något vara fel med hårdvaran vilket skulle vara osannolikt. Någon med tips?
 
Hur har det gått? funderar på detta larm men det är ju nästan för billigt för att man ska tro att det funkar
bra:)
 
Lite krånglig installation upplevde jag, men larmet fungerar efter det mycket bra. Har kompletterat med Nexsmart belysning som även den styrs via appen.
 
S sepani skrev:
Lite krånglig installation upplevde jag, men larmet fungerar efter det mycket bra. Har kompletterat med Nexsmart belysning som även den styrs via appen.
Hur gjorde du för för att få till parningen/installationen.
Jag har samma problem - appen hittar inte sensorerna när jag parar. Men huvudenheten samt kamerorna går bra att installera.
 
Det är ett tag sedan men Jag kommer ihåg att det fanns några problem. Routern ska stängas för 5 hz. Har även för mig att jag provade olika typer av ”parning” där snabb varianten fungerade bäst. Fick mycket bra support av Nexsmart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.