Vårt Yale Doorman lås har gått helt i baklås och det går inte att öppna på något av de sätt som de demonstrerar i "självhjälp" Har någon råkat ut för detta och hur löste ni det? Alla tips mottages.
 
Redigerat:
G garmac skrev:
Vårt Yale Doorman lås har gått helt i baklås och det går inte att öppna på något av de sätt som de demonstrerar i "självhjälp" Har någon råkat ut för detta och hur löste ni det? Alla tips mottages.
Hur har det gått för er? Jag har samma problem. Låset slutade helt att fungera och ingen nödlösning hjälper. Har försökt med alla tips o goda råd men icke sa nicke. Låskistan sitter där och hånskrattar. Återstår väl låssmed 🤑
 
Är det helt nymonterat? Jag fick eatt mail från Yale med en metod som fungerade så vi kunde få upp det, efter en hel del felsökning kom vi fram till att blecket satt på felhöjd.... måtten är VÄLDIGT finstilta i instruktionen och nämns inte i videon
 
G garmac skrev:
Är det helt nymonterat? Jag fick eatt mail från Yale med en metod som fungerade så vi kunde få upp det, efter en hel del felsökning kom vi fram till att blecket satt på felhöjd.... måtten är VÄLDIGT finstilta i instruktionen och nämns inte i videon
Nej det har några år på nacken. Problemet jag har bland annat är att jag inte kommer åt blecket. Funderar snart på att hämta kapen o tigersågen
 
  • En dörr med avlägsnad dörrklinka och låscylinder, exponerade skruvhål och hängande elektrisk kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lasse Wallin Lasse Wallin skrev:
Hur har det gått för er? Jag har samma problem. Låset slutade helt att fungera och ingen nödlösning hjälper. Har försökt med alla tips o goda råd men icke sa nicke. Låskistan sitter där och hånskrattar. Återstår väl låssmed 🤑
Har det fungerat tidigare men plötslig lagt av?
Om det inte är för gammalt så bör det finnas garanti så då bör du kontakta de du köpt låset ifrån men tycker det står 2015 på låshuset.
Är det den enda dörren du har så du varken kommer ut eller in längre?
 
Nä äldre än garantitiden. Det är låskistan jag vill ha bort och dörren går inte att öppna. Nej inte från utsidan heller. Glöm allt annat med tips o råd. Jag vill ha bort kistan på en dörr som det inte går att öppna eller stänga.
 
Om låshuset inte fungerar och det inte går att nödöppna så måste låshuset förstöras och hur det gör förklarar jag inte i forumet en låssmed är nog det bästa i den situationen.
 
G garmac skrev:
Är det helt nymonterat? Jag fick eatt mail från Yale med en metod som fungerade så vi kunde få upp det, efter en hel del felsökning kom vi fram till att blecket satt på felhöjd.... måtten är VÄLDIGT finstilta i instruktionen och nämns inte i videon
Hej! Har du möjligtvis kvar det mailet från yale med metoden som gjorde att du fick upp låset. Mitt gick i baklås direkt vid installation. Helt hopplöst. Hade vart kul att se vad du fick för tips..
 
Ricky_85 Ricky_85 skrev:
Hej! Har du möjligtvis kvar det mailet från yale med metoden som gjorde att du fick upp låset. Mitt gick i baklås direkt vid installation. Helt hopplöst. Hade vart kul att se vad du fick för tips..
Om du inte bytt till det nya slutblecket, slutblecket sitter i fel höjd eller att du inte monterat slutblecket än så åker förreglingskolven in i hålutrymmet så du inte kan öppna.
Det är den lilla kolven högst upp och då den inte åker in vid upplåsning så måste man peta in den manuellt i springan för att kunna öppna dörren.
Lås upp och dra ner handtaget och håll det nere sedan petar du in den lilla kolven i springan på utsidan av dörren med en matkniv eller vad du har tillgängligt och drar upp dörren när den är inpetad.
Jag tycker det är lättast att stoppa in något bakom förreglingskolven och sedan dra det mot mig (utåt) så åker kolven in men dra inte för långt för då fjädrar den ut igen.
 
1 123abc skrev:
Om du inte bytt till det nya slutblecket, slutblecket sitter i fel höjd eller att du inte monterat slutblecket än så åker förreglingskolven in i hålutrymmet så du inte kan öppna.
Det är den lilla kolven högst upp och då den inte åker in vid upplåsning så måste man peta in den manuellt i springan för att kunna öppna dörren.
Lås upp och dra ner handtaget och håll det nere sedan petar du in den lilla kolven i springan på utsidan av dörren med en matkniv eller vad du har tillgängligt och drar upp dörren när den är inpetad.
Jag tycker det är lättast att stoppa in något bakom förreglingskolven och sedan dra det mot mig (utåt) så åker kolven in men dra inte för långt för då fjädrar den ut igen.
Tack! Det måste vart exakt detta som hänt. Dock kan det bli problematiskt ändå för min del för min dörr har ett 5mm överhäng runt om som liksom lägger sig över glipan där jag skulle gått in med en kniv. Så jag har väldigt svårt att komma åt den lilla kolven tror jag:/
Får kolla på detta men jag tror nog det är kört på detta sättet iaf. Jäkligt bra tips dock!
 
Ricky_85 Ricky_85 skrev:
Tack! Det måste vart exakt detta som hänt. Dock kan det bli problematiskt ändå för min del för min dörr har ett 5mm överhäng runt om som liksom lägger sig över glipan där jag skulle gått in med en kniv. Så jag har väldigt svårt att komma åt den lilla kolven tror jag:/
Får kolla på detta men jag tror nog det är kört på detta sättet iaf. Jäkligt bra tips dock!
Om dörren är överfalsad så blir det svårare men finns en tråd där en överfalsad säkerhetsdörr med detta problem öppnas från insidan.
https://www.byggahus.se/forum/threa...i-doerrkarm-saekerhetsdoerr-vad-goera.500046/
Ett annat tips är är att använda 2st luftkilar för att skapa ett utrymme så kolven kan tryckas in.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/ovriga-fastelement-och-tillbehor/monteringskudde-2000042781
https://www.jula.se/catalog/verktyg...brytverktyg/brackjarn/monteringskudde-011706/
 
Du ska ha ett stort tack för att du fick mig att inte ge upp! Efter mycket knölande fick jag emellan ett plastkort som precis kom åt det där förreglingsdonet. Jublade högt när dörren for upp:):)
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Ricky_85 Ricky_85 skrev:
Du ska ha ett stort tack för att du fick mig att inte ge upp! Efter mycket knölande fick jag emellan ett plastkort som precis kom åt det där förreglingsdonet. Jublade högt när dörren for upp:):)
öppnad du från insidan eller utsidan?
 
Från insidan fick jag petat med ett liftkort som var dränkt i olivolja :). Det var egentligen helt otroligt att det gick. Fy fasen va lättad jag blev:)
Fick liksom för-forma kortet som ett S.

Sen kom nästa bekymmer dock. Slutblecket hamnade för högt upp.. fick ringt yale doorman. Det finns inga bleck med hålen längre ned ut jag fick helt enkelt karva ur karmen och flytta ned blecket 1cm.

Nu är allt på plats å funkar men fy vilka dagar jag haft med detta haha..

Tack igen!!
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.