Hej!

Vi går i tankarna om att tillskapa ett nytt badrum i vårt hus. Det innebär dock att två element behöver tas bort/flyttas då dessa är placerade mitt i det tilltänkta badrummet. Huset är byggt 1967 och har ett vattenburet 1-rörsystem.
Är det möjligt att ta bort element från en sådan slinga utan att skapa synlig rördragning/byglar då detta inte är möjligt i mitt fall pga. nuvarande placeringar.
Badrummet kommer få vattenburen golvvärme.

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
B
2 rörsystem = plugga vart du vill.

Men du är säker på att det är ett tvårörssystem, där alltså elementen sitter parallellt med varandra? I ett ett-rörsystrm har man ju också 2 rör, men där sitter de typ i serie med varandra istället.
 
B BSOD skrev:
2 rörsystem = plugga vart du vill.

Men du är säker på att det är ett tvårörssystem, där alltså elementen sitter parallellt med varandra? I ett ett-rörsystrm har man ju också 2 rör, men där sitter de typ i serie med varandra istället.
Nej, du har nog rätt. Det är nog ett 1-rörsystem.
 
Hur/var går rören idag?

Hur mycket ska rivas?

Bilder brukar underlätta.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur/var går rören idag?

Hur mycket ska rivas?

Bilder brukar underlätta.
Rören kommer idag upp från golvet, dels i bef. toalett och dels i bef. hall. Utifrån planerat badrum kommer dessa vara placerade mitt i badrummet och behöver därför flyttas.
Toalettväggar ska rivas samt golv ska tas bort. Vi kommer bila för nya avlopp.
Ska se om jag kan lösa lite bilder.
 
K KPV9 skrev:
Nej, du har nog rätt. Det är nog ett 1-rörsystem.
Blir lite osäker. Stängde av ett element och nu är elementet varmare än röret till givaren. Som jag förstår det så tyder detta på 2-rörssytem.
 
B BSOD skrev:
2 rörsystem = plugga vart du vill.

Men du är säker på att det är ett tvårörssystem, där alltså elementen sitter parallellt med varandra? I ett ett-rörsystrm har man ju också 2 rör, men där sitter de typ i serie med varandra istället.
Som jag förstår det är det ett 2-rörssytem. Eftersom vissa av elementen bara ha inlopp och utlopp utan radiatorkoppling kan det inte vara ett ettrörsystem.
När du säger att man kan "plugga vart du vill" vad innebär det? Är det verkligen tillåtet ett plugga systemet dolt?
 
Uppdatering:
Är nu ganska säker på att det är ett tvårörsystem vi har. Utifrån hur vissa radiatorer ser ut samt att jag gjort det klassiska stänga av radiatorn och känna om röret fortfarande är blir varmt när radiatorn kallnat, vilket det inte är.
Så min nya frågeställning är om det är godkänt att plugga rör i värmesystem dolt i golvet?

Stort tack för svar :)
 
K KPV9 skrev:
Så min nya frågeställning är om det är godkänt att plugga rör i värmesystem dolt i golvet?
det borde det vara, det är tillåtet att ha dolda skarvar
 
B
Om du stänger av elementet, väntar nån h. Är alla andra element varma som vanligt? Om kopplet är varmt och övriga element fungerar fortfarande är det sannolikt 1 rörssystem.
 
B BSOD skrev:
Om du stänger av elementet, väntar nån h. Är alla andra element varma som vanligt? Om kopplet är varmt och övriga element fungerar fortfarande är det sannolikt 1 rörssystem.
Tror det är ett 2 rörsystem. Men har det någon betydelse? Är det tillåtet att plugga eller skarva värmesystemet dolt i golvet?
 
B
K KPV9 skrev:
Tror det är ett 2 rörsystem. Men har det någon betydelse? Är det tillåtet att plugga eller skarva värmesystemet dolt i golvet?
Ät det ett 1 rörssystem och du pluggar på fel sätt, så blir ju resten av alla element i slingan kalla permanent.

Ja, det är okej med både dolda skarvar och pluggar i slutna värmesystem. Men självklart ska man ju försöka undvika det om man enkelt kan göra det.
 
  • Gilla
KPV9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.