Hej,

På kvällen åkte ett gammalt strykjärn i golvet i badrummet och smällen innebar att jordfelsbrytaren löste ur.

Nu konstaterar jag att en elen försvunnit i en annan del av huset, som går via en annan säkring. Det är snabbsäkringar men ej jordat (badrummet där strykjärnet åkte i golvet är jordat). Jordfelsbrytaren är återställd och faserna i huvudskåpet är ok. Elen funkar i övriga delar av huset inklusive badrummet. Kan det ha hänt något i centralen när elen gick? Jag funderar på om det finns någon ytterligare felsökning för mig att göra eller om jag behöver ringa hur elektriker?
 
Har du kollat huvudsäkringar?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Huvudsäkring troligast. Testa även att flippa de säkringar som ligger där det inte finns el, ibland så...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kan ju teoretisk sett vara glapp i jordfelsbrytaren också. Testa att motionera den några gånger.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Huvudsäkringarna är ok och huvudströmbrytaren med. Jag testade jordfelsbrytaren och den löser inte ut med testknappen men gör det när jag slår av den manuellt. All övrig el i huset fungerar vad jag kunnat se.
 
Hur kontrollerade du att huvudsäkringarna är hela?
Det är nämligen inte säkert att signalpärlan ploppar ut när säkringen löser ut.

Hur ser det ut på elmätarens display? Man brukar kunna se om det är spänning på de olika faserna.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade till appen för elbilsladdaren där spänningen framgår
 
M
Demmpa Demmpa skrev:
Hur kontrollerade du att huvudsäkringarna är hela?
Det är nämligen inte säkert att signalpärlan ploppar ut när säkringen löser ut.

Hur ser det ut på elmätarens display? Man brukar kunna se om det är spänning på de olika faserna.
Skruva ur dom och ohm mät?
 
Ta och metermät dem när du ändå är igång 😀

Har man konstaterat att någon last har alla faser efter huvudsäkringen så är inte felet där.
 
J johnjohnjohnjohn skrev:
Jag kollade till appen för elbilsladdaren där spänningen framgår
Har du någon/några två-/trefasobjekt inkopplade, då kan den fas som saknar spänning bakmatas via två-/trefasobjekten.
Då kan man mäta fram närmate 230V på den saknade fasen när fasen är obelastad, men när fasen börjar belastas så dippar spänningen.

Alltså, elbilsladdaren kan rapportera rätt spänning även om rätt spänning saknas.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Elbild laddaren kan omöjligen mäta rätt spänning om det inte finns rätt spänning. Men jag förstår vad du menar. Om det det samtidigt finns enfasprylar som inte fungerar kan det omöjligen vara ett sådant fall.
 
tommib
J johnjohnjohnjohn skrev:
Jag testade jordfelsbrytaren och den löser inte ut med testknappen
Det här skulle få mig att gå igenom elanläggningen noga om inte felet är att just ena fasen till testkretsen saknas. Antingen själv eller med hjälp av elektriker.
 
Gelet är högst sannolikt att det saknas en fas där. Frågan är var den försvinner.

Antingen är något trasigt, eller också finns det fler säkringar på vägen. Det är bara att börja mäta.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt byt huvudsäkringarna. Du har på nyare elmätare alltid(?) en indikering som visar om faserna finns. Rent hypotetiskt kan det även ha försvunnit en fas från elnätet. Att alltså en säkring till servisledningen har löst ut. I så fall måste nätägaren fixa. Detat är dock ovanligt och väldigt osannolikt i det här fallet.

Allt du skriver (utom elbilsappen) indikerar entydigt att en fas saknas. I 99% av fallen beror det på en huvudsäkring. Men det kan som sagt vara fel i elnätet, eller någon kabel som gått av, vilket i det här fallet är ännu mer osannolikt.
 
Hej och tack åter för tips. Jag har kollade elmätaren och där var det signal i alla tre faser. Jag har även bytt alla huvudsäkringar. Vi har två centraler (en stor för källare och BV och en mindre för övervåningen). Det är på övervåningen som vi saknar ström på en säkring. Jag gick igenom den större centralen och där verkar allt vara som det ska när jag mäter upp. Trefasdrivna föremål (bergvärmen, vattenpumpen samt billaddaren) fungerar likt att all övrig enfas i huset och garaget.

Jag skruvade av skyddet på den mindre centralen. Där saknas signal in till jordfelsbrytaren för den kabel som går vidare till säkringen. Jordfelsbrytarens testknapp funkar inte. Några sista tips innan jag ringer ut elektriker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.