Hej! Har blivit ombedd att komplettera vår bygganmälan för Attefall (komplementbostadshus <30kvm) med en planlösning, så att kommunens handläggare kan kontrollera att tillgänglighetskraven uppfylls. Jag hade egentligen tänkt göra planlösningen "på känn" under bygget, men jag får väl foga mig.

Jag har inte lyckats hittat några tydliga detaljkrav vad gäller tillgänglighet. Jag skulle behöva en lista på krav, typ; all dörrars minimibredd x cm, minimiyta på toalett x kvm, max-avstånd på ditten och min-avstånd på datten och så vidare. Finns det någon sådan resurs?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]
Kanon - tack!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Man kan väl välja att uppföra en komplementbyggnad (typ gäststuga) i stället för komplementbostad om man inte avser permanent boende, och då få lägre krav gällande tillgänglighet?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Man kan väl välja att uppföra en komplementbyggnad (typ gäststuga) i stället för komplementbostad om man inte avser permanent boende, och då få lägre krav gällande tillgänglighet?
Jepp, det stämmer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Och hur var det nu med detta med uthyrning, om attefallshuset är INTE är komplementsbostadshus? Det har ju diskuterats i flera trådar här.

Jag har förstått att är huset inte klassat som komplementsbostadshus, utan som komplementsbyggnad (gäststuga), så får det inte hyras ut som heltidsboende. Vilket är logiskt, eftersom det inte är godkänt för heltidsboende.

Men får det ändå hyras ut som korttidsboende, t ex för några veckor och helger då och då? Eller får det inte hyras ut alls?
 
L Lillekitte skrev:
Och hur var det då med detta med uthyrning, om attefallshuset är inte är komplementsbostadshus? Det har ju diskuterats i flera trådar här.

Jag har förstått att är huset inte klassat som komplementsbostadshus, utan som komplementshus (gäststuga), så får det inte hyras ut som heltidsboende. Men får det ändå hyras ut som korttidsboende, t ex för några veckor och helger då och då??
Får och får... Med den logiken kan ingen bo permanent i en sommarstuga. Det är inte avsett för det, men är väl inget direkt brott heller å andra sidan. Risken kommunen tar är ju att någon som bor permanent i komplementbyggnaden får funktionshinder och kan då kräva bostadsanpassningsbidrag. I fallen då man hyr ut en Attefallare i andra hand så är det nog väldigt osannolikt att det inträffar. Efter att hyrt ut i ett antal år så är det enbart yngre som varit intresserade av att bo smått, och då under en väldigt begränsad period. Var inte många som stannade två år eller längre.
 
Nu frågade jag mer efter vilka regler som faktiskt finns - eller inte finns - på området. Vilket jag gissar att några här - kanske @MetteKson ? - har koll på? 😀

Sen kan man självklart tycka vad man vill om lagar och regler - och också välja att kringgå/ignorera dessa - om man vill och vågar. 😉
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lillekitte skrev:
Nu frågade jag mer efter vilka regler som faktiskt finns - eller inte finns - på området. Vilket jag gissar att några här - kanske @MetteKson ? - har koll på? 😀

Sen kan man självklart tycka vad man vill om lagar och regler - och också välja att kringgå/ignorera dessa - om man vill och vågar. 😉
Om du ämnar ta ett en byggnad som används som bostadskomplement i bruk som egen bostad så ska du söka bygglov för detta först eller anmäla det som en ny komplementbostad. Detta är ett krav i PBL. Så i den meningen kan det ses som förbjudet att hyra ut ett bostadskomplement som egen bostad.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du ämnar ta ett en byggnad som används som bostadskomplement i bruk som egen bostad så ska du söka bygglov för detta först eller anmäla det som en ny komplementbostad. Detta är ett krav i PBL. Så i den meningen kan det ses som förbjudet att hyra ut ett bostadskomplement som egen bostad.
Menar du att en byggnad som INTE är klassad som komplementbostad (t.ex godkänt bara som gäststuga), INTE får hyras ut ens för kortare perioder, t.ex en vecka här och där?

Jag kanske var otydlig i min fråga, men det jag undrar över, är alltså:

1) Ett attefallshus som är godkänt/klassat som komplementsbostadshus, får användas som heltidsboende, och får också hyras ut som heltidsboende.

2) Ett attefallshus som INTE är godkänt/klassat som komplementsbostadshus, får INTE användas som heltidsboende utan bara som gäststuga, och får så självklart inte heller hyras ut som heltidsboende.

3) Men får huset under 2) hyras ut för kortare perioder (en vecka här, en helg där)? Eftersom det får användas som gäststuga, får det kanske också hyras ut som det - eller?
 
Claes Sörmland
L Lillekitte skrev:
1) Ett attefallshus som är godkänt/klassat som komplementsbostadshus, får användas som heltidsboende, och får också hyras ut som heltidsboende.
Yes, byggnadsnämnden har inga synpunkter här.
L Lillekitte skrev:
2) Ett attefallshus som INTE är godkänt/klassat som komplementsbostadshus, får INTE användas som heltidsboende utan bara som gäststuga, och får så självklart inte heller hyras ut som heltidsboende.
Jag håller med dig. Inte för att det finns ett förbud mot själva hyresförhållandet men det finns ett krav på bygganmälan eller bygglov för att ta huset i bruk som egen bostad.

L Lillekitte skrev:
3) Men får huset under 2) hyras ut för kortare perioder (en vecka här, en helg där)? Eftersom det får användas som gäststuga, får det kanske också hyras ut som det - eller?
Det ser jag inga hinder emot. Det är ju i det närmaste att liknas vid att ha en tillfällig inneboende. Huset tas aldrig i bruk som ett eget självständigt boende. Någonstans går ju gränsen för hotellverksamhet och det kräver ju bygglov för ändrad användning av huset.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.