Behöver köpa en laddbox till hemmet asap.

Tittar på Tibber och ser att de har Easee, Zaptec Go och Wallbox.

Jag har ännu ingen Pulse installerad

Mina krav är 22kW, lastbalancering och "smart" laddning.

Vad ska jag satsa på?

Easee har ju sina problem kring JFB
Zaptec har en hel del trådar om att den inte återupptar laddning
 
P PurreP skrev:
Behöver köpa en laddbox till hemmet asap.

Tittar på Tibber och ser att de har Easee, Zaptec Go och Wallbox.

Jag har ännu ingen Pulse installerad

Mina krav är 22kW, lastbalancering och "smart" laddning.

Vad ska jag satsa på?

Easee har ju sina problem kring JFB
Zaptec har en hel del trådar om att den inte återupptar laddning
Ja vill du verkligen ha 22 kW så kanske zaptec pro kan vara något för dig. Men jag råder dig till att rådgöra med en kompetent elinstallatör inför köp. Undvik Tibber, och andra nätförsäljare utan egen installationstjänst.
 
E Elajomannen skrev:
Ja vill du verkligen ha 22 kW så kanske zaptec pro kan vara något för dig. Men jag råder dig till att rådgöra med en kompetent elinstallatör inför köp. Undvik Tibber, och andra nätförsäljare utan egen installationstjänst.
Zaptec Go klarar väl också 22kW?

Helt nödvändigt är det ju kanske inte med 22kW, jag har 25A huvudsäkring så det känns ju lite dumt att inte utnyttja det...

Installationen blir väldigt enkel, finns ledig grupp i skåpet och laddaren ska sitta 1 meter bort...
 
P PurreP skrev:
Zaptec Go klarar väl också 22kW?

Helt nödvändigt är det ju kanske inte med 22kW, jag har 25A huvudsäkring så det känns ju lite dumt att inte utnyttja det...

Installationen blir väldigt enkel, finns ledig grupp i skåpet och laddaren ska sitta 1 meter bort...
Jo visst klarar den det men pro är så mycket bättre. Nej 25 A räcker inte , det krävs 32 A vilket betyder att du behöver 35 A huvudsäkringar. Har du det ? Klarar din bil 22 kW AC laddning ?
 
E Elajomannen skrev:
Jo visst klarar den det men pro är så mycket bättre. Nej 25 A räcker inte , det krävs 32 A vilket betyder att du behöver 35 A huvudsäkringar. Har du det ? Klarar din bil 22 kW AC laddning ?
Ok, på vilket sätt är den bättre? Jag känner mig vilsen trots att jag jobbade med att sälja laddare B2B för 5 år sedan...

Jag förstår att ja inte kommer kunna ladda 22kW men mer än 11kW på min 25A-säkring...
 
P PurreP skrev:
Ok, på vilket sätt är den bättre? Jag känner mig vilsen trots att jag jobbade med att sälja laddare B2B för 5 år sedan...

Jag förstår att ja inte kommer kunna ladda 22kW men mer än 11kW på min 25A-säkring...
Bättre uppbyggnad, rejälare mer seriös.
Sätter en del sådana och dessa tillsammans med en del av chargeamps produkter ger ett mycket gott intryck. Jag är fullständigt övertygad om att en pro kommer att leva längre än en go. Go är mer billigt krafs som slängs om det blir problem.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Jag skulle titta på laddbehovet innan jag påstod att jag hade behov av 22 kW laddning. De flesta av oss sover trots allt ett försvarligt antal timmar per dygn, så jag ifrågasätter skarpt det behovet.

För egen del skulle jag säga att 11 kW gott och väl är dubbelt mot vad jag ”behöver”. Redan vid 5 kW laddar billen ett par mil i timmen. Jag har svårt att se behovet av mer hemma.

Med det sagt skulle jag välja bort Easee. Jag tror de kommer hå i konkurs och jag tycker inte att de erbjuder något man inte kan få hos någon annan. Dumt då att välja den osäkerhet ett svajigt bolag ger.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
B
Effektprissättning av elnätet sker senast 2027. Då kommer ju priset för 22kW laddbox bli tydligt.

Kan bara hålla med ovanstående. Om man kör 10 mil om dagen behöver man ladda ungefär 25kWh (schablon, beror på massa saker). Om man laddar med 5kW tar det ca 5h att ladda batteriet.

Det är ofta billigt elpris mellan ca 22-23 och ca 6 på morgonen. Det är runt 8h. Det blir rätt marginellt lägre laddpris om man laddar med 8-10kW effekt och siktar på att ladda de där 2-3h timmarna med lägst pris. Och ännu mindre diff blir det på snittpriset o man ska ladda 22kW och ladda batteriet på lite drygt 1h per dag.

Mälarenergi tar 37kr/kW, månad på natten. Ännu mer om man ska ladda dagtid på vintern. Dvs skillnaden I elnätsavgift på 11 vs 22kW är 400kr/månad. Långsamladdning under hela natten är nog det som gäller.

Jag hade nog siktat på 11kW installerad effekt, och siktat på att ladda med lägre effekt. Emellanåt kör ju planerna ihop sig och snabbladdning på stan är ju inte heller så billigt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B
Alltså 22 kW hemmaladdning. Glöm det. Du behöver 35 A huvudsäkring vilket kräver nya säkringshållare i ditt mätarskåp, kräver 10 mm2 kabel ut till elservis på gatan vilket du sannolikt inte har nu. Ny inkommande kabel 5g10 från mätarskåp till din central, om du inte har extern central i mätarskåp. Därtill kabeldragning 5g10 i ditt hus till laddbox vilket är rejäl skillnad jmf 5g2,5 i storlek. Sen ska du säkra upp abonnemang vilket blir x antal tusen mer per år. Sen effektavgifter på det.
 
Ok, fattar budskapet....

Vinsten med en 22kW är ganska liten för mig, tyckte bara prisskillnaden var så liten att det kunde vara värt att kunna ladda 17kW med min 25A vid behov.
 
Åter till huvudfrågan

Vilken laddbox 11kW är mitt bästa val?
 
Jag fick bytt min Easee Home till en Zaptec Go i höstas då den gick sönder. Av de tycker jag nog att Easees app är snäppet bättre, annars ingen direkt skillnad. Dock spelar det inte så stor roll ifall man kör smartladdning via Tibber då det mesta sköts automatiskt därifrån från Tibber appen. Båda apparna är rätt kassa dock så inte ens Easee är något att skryta om. Wallbox har jag ingen koll på men den verkar ju likvärdig i det mesta. Fast kabel dock vilket kan vara både fördel och nackdel. Jag är väldigt nöjd att jag köpte en lagom lång sladd med "Tesla knapp" till min tex.

Det enda jag saknar på Zaptec är ett lokalt API för att kunna styra den utan molnet. Det verkar inte Wallbox heller ha dock. Easees nya ska ju ha det men så som läget är hade jag nog inte vågat ta den heller.

Jag sköter lastbalansering själv via HomeAssistant och det fungerar bra. Annars stödjer de väl alla Pulse tex ifall du vill ha något "färdigt".
 
Microkatten
P PurreP skrev:
Ok, fattar budskapet....

Vinsten med en 22kW är ganska liten för mig, tyckte bara prisskillnaden var så liten att det kunde vara värt att kunna ladda 17kW med min 25A vid behov.
Så klart du skall installera 22 kW med en minimal extrakostnad! 😉

Med 25A säkring kan man ladda ca17 kW, dvs ca 55% snabbare än 11 kW. Halva året - när värmen är avstängd - kan det vara fint att ha lite sprutt på laddningen. Om man kommer hem och skall snabbt iväg igen, om någon oplanerad tripp dyker upp, om man får besök, om man glömt ladda...onödigt att begränsa sig om man inte måste, tyckte vi, så vi installerade två Zaptec Go 22 kW.

P PurreP skrev:
Zaptec har en hel del trådar om att den inte återupptar laddning
Zaptec har kommit med en uppdatering, vet inte om det löste problemet. Jag hade problem med många avbrott och pauser under laddningen, men det verkade ha orsakas av bilen och ej laddboxen.
 
Mikael_L
Microkatten Microkatten skrev:
Zaptec har kommit med en uppdatering, vet inte om det löste problemet. Jag hade problem med många avbrott och pauser under laddningen, men det verkade ha orsakas av bilen och ej laddboxen.
Har du sett någon förbättring, nu när det gått några veckor till?
 
Microkatten
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.