Försöker montera enkla tak skengardiner (Clas Ohlsson).

Har två slagmaskiner, den ena är Biltema med 500W och den andra är AEG 600W, men jag lyckas inte borra hål i betong taket.
Är det någon skillnad mellan de maskiner?

Jag är nybörjare, känner mig otrolig obekväm i position, speciellt när det ska borras i taket,

Vet inte heller hur mycket jag ska trycka eller bara hålla rakt slagmaskinen.
Rädd att borr ska lossna/bryta.
Hittar inte i manualen om det finns någon pocedur att du kan säkerställa att borr sitter säkert och fast.

En skruv på 2.5 cm kom i förpackningen, men inge plugg. Ska jag ha plugg? Vilken typ och längd av pluggen?
 
  • Blå elverktyg med märkesetikett, modellnummer, tekniska specifikationer, säkerhetsikoner och CE-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå elektrisk borr med handtag, svart sladd, ligger på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en AEG apparat med tekniska specifikationer, delvis suddig, svart plast, på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elverktyg, borr, svart, sladd, trägolv, använd, vinkel, liggande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metallskruv på ett trägolv bredvid texten "2,5 cm" som visar skruvens längd.
RoTe
Köp en borrhammare...
 
  • Gilla
  • Ledsen
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
dina borrmaskiner verkar sakna slagfunktion. Du behöver en borrhammare eller slagborr. Finns att köpa billigt på BILTEMA eller jula, alt. Hyra.

Sedan köper du plugg, du kollar vilken diameter du har på din tänka skruv och köper en passande plugg (det står på förpackningen vilken storlek på plugg som passar till vilken storlek på skruv). Pluggen ska vara kortare än skruven och hålet djupare än hela skruvens längd. Lycka till.
 
  • Gilla
Zaha
  • Laddar…
Som redan påpekats, du ska ha en borrhammare till detta jobb. Som natt och dag mot en vanlig sk slagborr eller som jag brukar säga hackspett... en jäkla massa ljud men inget händer.
 
  • Gilla
Porsibygg och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Har du ingen kan du säkert hyra på byggvaruhus eller genom t.ex. Hygglo.
 
Bra förslag med uthyrning. Borrhammare kostar > 1000 SEK om man inte använder det, är uthyrning "biligare"
 
G
Ska du bara borra två hål och sen inga fler på tio år så kanske dina maskiner skulle fungera.
Det kommer att ta längre tid än om du skulle använda en riktig slagborrmaskin, men det funkar nog.
Se bara till att använda rätt typ av borr och hålla rejält tryck.
Om du har nån bekant som äger en bättre maskin kan det ju vara idé att låna.

Edit /
Eller ännu bättre, om väggen är lättare att skruva i, köpa dessa :
https://www.clasohlson.com/se/Vaggfaste-till-U-skena,-2-pack/p/41-4119
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
dina borrmaskiner verkar sakna slagfunktion. Du behöver en borrhammare eller slagborr.
Den första (Biltema) är ju faktiskt en slagborr. Står impact drill på den och har reglage för att byta mellan vanlig borr och slagborr. Det bör vara en symbol som ser ut som hammare på motsvarande ställe som det är en borrsymbol på bilden. Ska vara intryckt på hammarsidan.

Som Gooli skrev, se till att ha rätt borr i maskinen. Det går inte med vanliga. Dessutom kan man behöva börja med ett klenare borr först för att orka. Ta en bit i taget och låt borret svalna, annars smälter det.
 
Hoppsan. Glömde visst kolla datumet. Hoppas att det gick bra för dig i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.