mikethebik mikethebik skrev:
här handlar det om de generella reglerna som dyker upp och som får åtminstone mig att tolka det som att nutida chaufförer inte klarar av någonting utan hjälp.
Men du begär ju att de skall göra något utöver deras jobb. Jag är vet att många ofta gör det såsom även du märkt. Men du kan inte begära att de skall göra något mer än deras jobb. Och det är ganska märkligt att bli upprörd över att arbetsgivaren vill förenkla arbetet för sina anställda genom att upplysa dig om vad som ingår i åkarnas jobb och inte.
 
C
A Avemo skrev:
Men du begär ju att de skall göra något utöver deras jobb.
Fast vad som är deras jobb definieras ju av vad som avtalas med kunden = kommunen, eller snarare kommunens bolag. Det är där regelverket definieras och det är där skon klämmer när man prioriterar sin egen och ev. entreprenörens verksamhet, bekvämlighet och ekonomi framför vad som genererar maximalt värde för kommuninvånarna.
 
C cpalm skrev:
Det är där regelverket definieras och det är där skon klämmer när man prioriterar sin egen och ev. entreprenörens verksamhet, bekvämlighet och ekonomi framför vad som genererar maximalt värde för kommuninvånarna.
Givetvis är det så. Vi må ha olika uppfattning om ifall det är rimligt att begära att det är snöröjt. Men när det gäller att begära snöröjning utan att specificera dag är vi helt överens om att det är att värdera entreprenörens bekvämlighet högre än vad som ger värde för kommuninvånarna.

Som ett annat exempel. I min kommun och troligen på många andra ställen också finns maxregler för hur långt det får vara att dra slangen från uppställningsplatsen för bilen till avloppet. Men om man ändå har avloppet längre ifrån så kan de tömma i alla fall mot en extra avgift. Om viljan finns att vara medgörliga är det ju ingenting som hindrar att sälja snöröjningen som en tilläggstjänst.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Om viljan finns att vara medgörliga är det ju ingenting som hindrar att sälja snöröjningen som en tilläggstjänst.
Det skulle nog uppskattas av många, men kanske lite svårt att realisera i praktiken 🙂

Jag tror de flesta tycker det är helt okej med delat ansvar - jag fixar snöröjningen och du tömmer, även om det innebär att man får ringa in någon som skottar. Men alla inser att en absolut förutsättning för att detta skall vara möjligt är att man kan fastställa en tidpunkt när det hela skall ske. Det är ju grundläggande logik och självklart i alla sammanhang utom detta.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men alla inser att en absolut förutsättning för att detta skall vara möjligt är att man kan fastställa en tidpunkt när det hela skall ske. Det är ju grundläggande logik och självklart i alla sammanhang utom detta.
Då kanske vi är överens trots allt. Och i min kommun är det självklart även i detta sammanhang.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur många timar tror du tickar om alla i ett område skall hålla en bred skottad gång över gräsmattan under en månad för att slamtömmaren skall komma någon gång? Jag är ganska säker på att du dagen före en hämtning kan vara hyfsat säker på om det sker i morgon eller om två veckor. Det går att uppdatera planen med tiden och snäva in datumet när det kommer närmare. Bevisligen finns det kommuner där det normala är att fastighetsägare alltid vet vilken dag hämtningen sker på. Men om det inte anses möjligt så finns ju alltid möjligheten att snäva in intervallet när det kommer närmare.
Nu skottar man ju iofs sällan varje dag i en månads tid utan bara när det kommit mycket snö. Ja, oftast kan man säga dag 1 att man kommer imorgon, men relativt ofta, för att inte säga varje vecka så måste man skjuta på tömningar p.g.a. inkomna akutjobb, sjukdomar osv.

Jag föreslår att du jämför storlek på kommun och kostnad mellan en kommun som kan säga en exakt dag och en kommun som inte kan det. Efter mina år inom detta arbete så är i alla fall min uppfattning att den absoluta majoriteten av Sverige kommuner inte har ett sådant förfarande. Det skulle bli för dyrt helt enkelt.
 
M Maledictus skrev:
Ja, oftast kan man säga dag 1 att man kommer imorgon, men relativt ofta, för att inte säga varje vecka så måste man skjuta på tömningar p.g.a. inkomna akutjobb
Du missar ju hela poängen. Kan du tala om ett par dagar i förväg på ett par dagar när så har du gjort jobbet extremt mycket enklare för den som skall skotta. Det skrivs i tråden om att det inte är angivet närmare än vilken månad tömningen sker. Och det vidhåller jag är orimligt om man också begär skottning.

M Maledictus skrev:
Jag föreslår att du jämför storlek på kommun och kostnad mellan en kommun som kan säga en exakt dag och en kommun som inte kan det.
Vi har väl varsin kommun att delge kostnaden för då. Kommunen har 12000 invånare. Priset är följande:
Schemalagd tömning: 1265 kr
Budad tömning: 1435 kr
Omgående tömning: 2045 kr

Vad kostar det i din kommun?

Edit. Jag kollade upp en kommun till som inte har lika öppen planering. Antal invånare 65000
  • Ordinarie tömning: 1 890 kronor (deltömning: 1 520 kronor).
  • Extra tömning inom 5 helgfria vardagar: 2 820 kronor (deltömning: 2 450 kronor).
  • Jourtömning inom 6 timmar: 4 200 kronor (deltömning: 3 830 kronor).
Så det finns uppenbarligen andra parametrar som påverkar mycket mer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.