Jag hade inte satt impregnerat virke i golvet, men det beror mest på egna erfarenheter, vi har ett hembyggt aggregat som kanske inte är 100%igt utformat, värmen blir mycket hög under aggregatet = risk för förångning.
I stugan har vi satt furugolv med 5mm glipor, funkar klockrent, och bygger man smart så kan man byta ut golvet på ett par timmar.
Jag hade iaf inte chansat.
MVH/Micke
 
Varför chansa med dålig lukt i samband med tryckt virke? Inte lär vanligt virke murkna med rätt konstruktion!
 
inkognito skrev:
Dusch i utebastu? ge er, man tvättar ju sig med balja och vatten, annars försvinner ju vitsen med utebastun. Sätt i även ett elagg i sådana fall.
:confused: Märklig kommentar. Skulle man inte kunna ha en dusch och bastu ihop om man så vill? På vilket sätt skulle en balja vatten vara så mycket bättre? Fattar ingenting.
 
Det är klart att under ved aggregat får det inte finnas virke över huvud taget. Luktar det om tryckt virke, inte mitt i alla fall. Då skulle det lukta om verandan också för den är mer utsatt för väder och vind.
 
Varför använda tryck virke alls? Vanligt fungerar utmärkt. Jag har plintar m papp på och vanligt virke på det. Innergolvet är vanligt spåntat trägolv byggt med fall mot en brunn. Inte kallt om fötterna. Visst kan man väl ha dusch men kör man traditionell bastustuga med vedkamin är det ju smidigt att ha vattenvärmare på rökröret och blanda vatten i balja inne i bastun. Det är även de skönaste sättet att bada på enl.min uppfattning. (är iof. uppvuxen med den typen av bastu)
 
BGC skrev:
Ja... Om de lever... ;)
HA HA HA HA!!!
 
Vi ska bygga bastu i sommar och kommer troligtvis att lacka golvet med båtlackför att få en tät yta,
Som ovan så ska bastu badas med träkamin med vatten tank på röret och blanda vatten i balja.
Har även läst att om man är orolig för fukt så kan man ju även när man är färdig lägga på en xtra omgång ved för att torka upp inne i bastun
 
Inte nog med att tryckt virke luktar helvete när man värmer upp det. Är konstruktionen sådan att virket blir blött så spelar det ju för sjutton ingen roll om virket är tryckt eller vanligt. Konstruktionen är då fel och behöver ändras. Ångrar bittert att jag valde tryckt virke i syllen när vi byggde om vårt badrum. Numera avråder man från tryckt virke helt och hållet i huset pga de giftiga gaser som tryckt virke avger. Är konstruktionen korrekt så hålls virket torrt och eventuella problem lyser med sin frånvaro.

Just my 2 cents.

//Rob
 
BGC skrev:
Ja... Om de lever... ;)
Inga problem och få det att lukta har jag inte lyckats med, även om det närmar sig 100 grader vid laven är ju knappast golvet mer än jummet.
Ni som har verandagolv i tryckt virke luktar dom när solen lyser på dom (varmt) eller undviker ni verandan när det är varmt ute, den är ju giftig.
 
tussee skrev:
Inga problem och få det att lukta har jag inte lyckats med, även om det närmar sig 100 grader vid laven är ju knappast golvet mer än jummet.
Ni som har verandagolv i tryckt virke luktar dom när solen lyser på dom (varmt) eller undviker ni verandan när det är varmt ute, den är ju giftig.
Ja, verandagolv luktar inte direkt gott när de blir varma. Å andra sidan så har man väl förhoppningsvis bra ventilation utomhus.. =)
Själv har vi inget tryckt virke, utan kör med stenmjöl på vår uteplats = Ingen lukt, utan bara mysigt.

//R
 
Nu är det inte lätt att få stenmjöl att ligga kvar på reglar,hehe. Så som verandor glasas in i dagsläget tror jag att en bastu har bättre ventilation.
 
tussee skrev:
Nu är det inte lätt att få stenmjöl att ligga kvar på reglar,hehe. Så som verandor glasas in i dagsläget tror jag att en bastu har bättre ventilation.
=) Bra balanssinne vettu.

Pensionärskuvöser räknas inte som altaner. Så blanda inte in dem i diskussionen. Tortyrkuvöser tillverkade av dem som inte inser vad som händer när man glasar in en öppen yta som solen kan lysa fritt på/i.

//R
 
Har bygget en Keitele bastustuga från Harvia, syllen som ligger på leca block är av tryckt virke med vanliga plankor ovanpå med springor på ca 5 mm mellan. Fungerar mycket bra med ventilation och frisk luft. Ingen dålig lukt där inte. Grävde ca 30 cm ner och la makadamm ovanpå markväv och sen leca block på det.
 
Har själv byggt en vedeldad bastu med tryckat golv som var glesspikat ca 4mm. DET går utmärkt det sa även nordiska trärådet när vi kollade med dom, tänk er en sommarvarm altan som man går barfota på exakt samma sak,,,,,
 
Det är väl inte samma sak att stänga in sig i ett rum med ett tryckimpregnerat golv som att sitta på en solvarm altan? Liknelsen haltar minst sagt.
Nej, jag tror inte att det är särskilt farligt att bygga med tryckt virke, men jag skulle inte göra det ändå. Finns ju ingen anledning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.