Japp, dags för ännu en asbesttråd. Har läst lite om popcorn ceilings tak i Usa, dessa hade ju ofta asbest inblandat.
Jag har flera olika tak med struktur i mitt hus från 64. De flesta taken ser grängade ut men ett av taken har en lite annan struktur, väldigt lik dessa popcorn tak. Är det någon här som varit med om asbest i strukturtak/färg i Sverige?
Eller har vi någon målare som skulle kunna vägleda mig i vad det kan vara för struktur? Ser lite ut som spån/fiber eller hur?
Tack på förhand!
 
  • En vit taktexur med enkel list längs kanten och en mild skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, vit texturerad vägg, små prickar och linjer, neutrala toner, ojämn yta, inomhusmateriell konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en ojämn, strukturerad vit vägg med små prickar eller fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
I hus från 60-talet förekommer det ofta eternitskivor som brandskydd på väggar och tak i pannrum, annars var det inte normalt. På andra ställen var det inte vanligt.

Det är enkelt att skicka in ett prov på analys om man vill bli säker.
 
  • Gilla
Ebbe Eriksson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I hus från 60-talet förekommer det ofta eternitskivor som brandskydd på väggar och tak i pannrum, annars var det inte normalt. På andra ställen var det inte vanligt.

Det är enkelt att skicka in ett prov på analys om man vill bli säker.
Jag förstår att prov är det enda säkra om man vill veta säkert, funderade bara om någon stött på det? Jag ska inte röra taket just nu iaf så prov får isf vänta tills den dag jag behöver skruva i det igen.
 
Tycker det ser ut som en målad spåntapet i så fall bara målat papper. Kan du se skarvar på den kan vara svårt om den är målad flera gånger mycket vanligt på gipstak fr 60-70 talet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.