Hej, äntligen röjt ur garaget efter inflytt.
Helt nybyggt på ca 45-50kvm, 2,5m takhöjd.
Skulle behöva lite hjälp med färgsättning så jag kollar runt på massor av inspirationsbilder utan framgång.
Tom garage med öppen dörr, en motorcykel, kartong och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom garage med öppen dörr, en motorcykel, betonggolv, vita väggar, belysning, dörr bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På väggen längst in kommer sitta garage inredning som på bild fast orangea luckor, plus tvättställ i samma serie längst till höger, kommer sitta som handsken vägg till vägg med 40mm tillgodo
Röd och svart verktygsskåp med lådor och skåp, stort garageförvaringssystem, fristående på vit bakgrund.
Golvet kommer slipas ner till blottad ballast och sedan poleras upp till blankt och behandlas.
Utöver redan befintlig belysning skall även en stor ledbelysning om 4,8 x 5,25m monteras i taket med 700w och ca 70000lumen 6500k, tillsammans med bef. Belysning som ger drygt 20000k lumen.

Vet inte vad som passar färgmässigt, skulle gärna ha ganska mörkgrått både väggar och tak. Med teoretiska 90 000lumen och mellan 1400-1800 lix kanske det inte upplevs som mindre utrymme? Tror det mörka skulle passa fint med den orangea garage inredningen.
Om någon sitter på bilder eller liknande eller har annan input så mottages det tacksamt😁
All garage inredning och belysning är redan inhandlad, börjar spackla väggar och tak i helgen. Tänkte jag skulle publicera här under byggets gång till färdigt. Räknar med max 1,5-2 månader då det endast är ytskikt att göra.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Antar att garaget skall användas till skruvande , skulle kört på mörk å ljusare mörkt 50/50 typ 1.10 upp på vägg .

ta in någon graffiti gubbe som gör något tufft mönster målning med de du kanske skruvar på eller har som hobby ?
 
R Rickard.lj skrev:
Antar att garaget skall användas till skruvande , skulle kört på mörk å ljusare mörkt 50/50 typ 1.10 upp på vägg .

ta in någon graffiti gubbe som gör något tufft mönster målning med de du kanske skruvar på eller har som hobby ?
Hmm ingen dum ide med grafitti målning 😁, skulle kunna bli snyggt.
Ska faktiskt inte skruva så mycket, pilla med nån hoj mest troligt. Ska ha in ett gym i en del av garaget, kommer hållas relativt rent, typ skorna av.
Hade en tanke om man skulle måla taket i samma färg som vägg, men rädd att det upplevs som mindre/trångt.
 
Måla taket svart kan bli snyggt om du får till en bra belysning , kör två målningar en förrymd å en för hoj , de kan bli tufft de
 
R Rickard.lj skrev:
Måla taket svart kan bli snyggt om du får till en bra belysning , kör två målningar en förrymd å en för hoj , de kan bli tufft de
Skulle vara nått antracitgrått kanske, sen måla ner det på väggen.

Hur menar du två målningar? För rymd och hoj? (Hoj fattade jag😅)
 
Danieldaza Danieldaza skrev:
Skulle vara nått antracitgrått kanske, sen måla ner det på väggen.

Hur menar du två målningar? För rymd och hoj? (Hoj fattade jag😅)
Haha , det skulle stå gym
 
Typ sådan om du skulle köra orange på skåpen
 
  • Gym med motivationstext "NO PAIN NO GAIN" på vägg, vikter, maskiner, svart och orange design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rickard.lj skrev:
Typ sådan om du skulle köra orange på skåpen
Då blev det tydligare😁 iden är inte dum, ska se över den helt klart
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Eftrrsom jag är allergisk mot mörkmålade gym så måla i lugna ljusa färger. Det finns inget som gör en så deprimerad som en mörk grotta när man ska träna. Upp med garagedörrren, släpp in solljus samt frisk luft och kör.
Att måla mörkt och kompensera det med mycket belysning verkar också kontraproduktivt ur fixarsynvinkel?
 
Z z_bumbi skrev:
Eftrrsom jag är allergisk mot mörkmålade gym så måla i lugna ljusa färger. Det finns inget som gör en så deprimerad som en mörk grotta när man ska träna. Upp med garagedörrren, släpp in solljus samt frisk luft och kör.
Att måla mörkt och kompensera det med mycket belysning verkar också kontraproduktivt ur fixarsynvinkel?
Jo funderar på om det är en dum grej, gillar dock det gemytliga i mörka färger, och får man riktigt med belysning så kanske det inte för något. Garage ska inte främst vara en plats att "fixa" på, utan en plats att hänga lite😁 stor familj så skönt med något eget. Men blir ju jäkligt trist att måla mörkt och sen när man monterat stora belysningen så räcker det inte till 🫣
Vill i möjligaste mån undvika en steril känsla, vilket vitt gärna ger
 
Jag delade bilden i en annan garagetråd men den tål att delas igen…
Jag satte upp durkaluminiumplåtar en meter upp från golvet, blev ganska bra och skyddar väggarna bra, en vän slog på stort och satte rostfritt i sitt garage.
 
  • Inomhusarbetsplats med stege, verktyg, väggskydd och kabel genom kartong. Pågående installation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Danieldaza Danieldaza skrev:
Jo funderar på om det är en dum grej, gillar dock det gemytliga i mörka färger, och får man riktigt med belysning så kanske det inte för något. Garage ska inte främst vara en plats att "fixa" på, utan en plats att hänga lite😁 stor familj så skönt med något eget. Men blir ju jäkligt trist att måla mörkt och sen när man monterat stora belysningen så räcker det inte till 🫣
Vill i möjligaste mån undvika en steril känsla, vilket vitt gärna ger
Jag tänker att tak och golv är svårare/mer jobb att ändra på och därför blir det något mer generellt gångbart.
De bästa och/eller vanligaste stöt- och ljuddämpande mattorna för golvet kommer vanligen i svart eller tegelrött och därför blir det redan där mörkt.
Man behöver ju inte heller göra taket vitt utan bara någon ljusare kulör. Fast det är inte omöjligt att måla om så kör på din magkänsla. Om det blir för mörkt så sätt upp ljuddämpande plattor i någon ljusare färg.
 
Remsat väggarna nu iaf, satan vad man glömt hur tråkigt det är att spackla. Köpte rullspackel som funkar till remsor istället för skivspackel, väldigt svårt att rulla ut ändå, blev mest spackelspade.
Snart dags att rensa taket. Någon som har nått tips för att få det att gå snabbt och smidigt? Har gjort 1 tak en gång tidigare på 5kvm, annars bara vägg.
Tomt garage under renovering, väggar spacklade, ej målade, motorcykel, byggmaterial, sladd, arbetslampa, kartong, stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fan glömde bort den här tråden. Nåväl jag är klar nu, bara inredningen som ska upp i veckan.
Blev samma grå i tak och på vägg, men avtorkningsbar väggfärg. Gjorde sparksocklar av 6mm plywood som målats, monterat 3mm ovan golv sen fogat mot golv samt målat över ut på golvet 2mm ca. Mot väggen där inredningen ska sitta satte jag endast akrylplast från Jula som jag limmade fast och sen silikonade mot golvet ordentligt så ingen fukt kryper in.
Golvet är slipat och polerat till 1500grit sen behandlat med en lacknaftabaserad 1k topp. Blev lite väl flödigt vid 2 lager men det är ju ett garage trots allt, blir inga fläckar vid oljespill mm iaf 😁
Bifogar lite bilder

Renoverat garage med grått tak och väggar, slipat och polerat golv behandlat med klarlack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen renoverat garage med gråa väggar och tak samt slipat och polerat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråmålat tak med infälld belysning och hängande gul arbetslampa genom hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråmålad vägg med sparksockel av plywood, fogad mot ett polerat betonggolv med silikon vid kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
breakman och 5 till
  • Laddar…
Blev kanon 💪
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.