Jag bor i en bostadsrättslägenhet som jag funderar på att sälja. Det behövs fixas några saker men är det bättre att sälja lägenheten som den är? Saker som behöver fixas är golvlisterna som ligger lösa. Jag limmade fast med silikon när jag flyttade in men de lossnade ganska snabbt. Lite kakel på en köksvägg har gått sönder och ser inte så bra ut. Sen så är det golvskarvar som jag inte har brytt mig om att sätta dit. Det finns heller inga innerdörrar i lägenheten; de tog jag bort och spacklade igen hålen. Det var kanske dumt gjort. En annan dum sak jag gjorde innan jag lade in parkettgolv var att jag tog bort en limmad matta som låg på betonggolvet. Jag fick loss lite grann och sen gav jag upp. Den delen av golvet blev lite vingligt; det skulle nog behövas en slipning av hela golvet under parketten så att det blir jämnt.
 
  • Trägolv möter vit dörrtröskel, sliten, med en båge av vit kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv möter vit dörrtröskel med slitage och repor. Nötning är synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vägg och kakel med skadad fog samt flagande färg vid en fogkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit list vid golvet, fragment av en vitmålad vägg eller möbel, texturerat trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad som lönar sig att göra beror på område, värde på lägenheten, skick på lägenheten för övrigt, skick på andra lägenheter som säljs etc. Det är därför svårt att svara på såna frågor i ett forum där ingen har helhetsbilden och därför är det bättre att ta kontakt med några mäklare, som säljer i området, och säga att du kommer att sälja senare under året men vill veta vad som är ett lämpligt pris och om värdet går upp om du gör några förbättringar så får de komma och titta.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Ja, fixa sådant så att det inte ser ut som en väldigt lat ägare

Börja med att använda riktigt lim typ biltema multibond, sen om lister ska limmas är en annan fråga

med lite spackel och vit färg kommer man långt, ibland behövs bara lite vit eltejp

men framförallt nån typ av homestyling om man som jag är helt färgblind vad gäller sånt
 
  • Gilla
onetrickpony och 1 till
  • Laddar…
Enig. allt småfix som ser ut som skit men tar en dag totalt att fixa gör att många tänker "om de inte fixat det här hur der det då ut med vatten, avlopp, el..."

I denna marknad när det redan är svårt sälja lönar sig småfixet antagligen extra mycket.
 
  • Gilla
onetrickpony
  • Laddar…
Att det saknas innerdörrar kommer nog en hel del att reagera på.... Det bör du sätta in.

Om lägenheten är i Sthlm lönar det sig helt klart att ta tag i det där så att det inte ser ut som ett miffo bott där innan
No pun intended.

När du ta in mäklare be om råd vad de tycker kring detta.

De brukar vara rätt duktiga på att säga "det där kan du låta vara" eller se ut som en citron och säga "det där får du fixa"

För övrigt skulle jag säga att vingligt golv och att dörrar saknas inte är småsaker. Det är stora saker för de flesta köpare.
 
  • Gilla
onetrickpony
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Att det saknas innerdörrar kommer nog en hel del att reagera på.... Det bör du sätta in.

Om lägenheten är i Sthlm lönar det sig helt klart att ta tag i det där så att det inte ser ut som ett miffo bott där innan
No pun intended.

När du ta in mäklare be om råd vad de tycker kring detta.

De brukar vara rätt duktiga på att säga "det där kan du låta vara" eller se ut som en citron och säga "det där får du fixa"

För övrigt skulle jag säga att vingligt golv och att dörrar saknas inte är småsaker. Det är stora saker för de flesta köpare.
Instämmer, har hört väldigt roliga saker på visningar
Folk väljer bort objekt för saker som tar en dag att fixa och tänker inte att stammarna precis är bytta eller liknande
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
wd41 wd41 skrev:
Instämmer, har hört väldigt roliga saker på visningar
Folk väljer bort objekt för saker som tar en dag att fixa och tänker inte att stammarna precis är bytta eller liknande
Jag har ingen dörr här till arbetsrummet.

När jag köpte huset sa mäklaren att det är spekulanter som inte fattar att man kan sätta in en dörr för 1100 kr på en halv dag. De ser "ja där är det ett rum utan dörr, det går inte använda som sovrum" och så skiter de i att lägga ett bud.

Det här var när marknaden var het.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.