Hej,

Jag håller ju nu på och bygger ett utekök och har bland annat gjutit några bänkskivor i expanderbetong.
Tyvärr så har dem blivit lite ojämna och jag tror att "betonghuden" inte har lagt sig över hela skivan (se bifogad bild).

Jag har försökt slipa bort det översta skiktet både för hand och med excenterslip (med Bosch stenslippapper) men det händer inte så mycket. Jag ger mig inte så lätt och vill helst fixa till de skivor som jag gjutit (istället för att börja om). Vad har ni för tips? Vad hade ni gjort? Vilka verktyg eller andra hjälpmedel hade kunnat hjälpa mig?

Tack på förhand!
 
  • En yta täckt av fint, vitt damm eller frost, troligen utomhus, med synlig skugga och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har kanske redan löst ditt problem men jag skriver här ifall andra är på jakt.

Jag köpte ett kitt med diamantslipplattor från Amazon härom dagen. Det är en serie från #50 till #6000 i grit så det går att slippa ända upp till högblank och polerad yta om man vill det. Plattorna går att sätta på en excenterslip och man får med en fästplatta som går att skruva på vinkelslip eller polermaskin (m14 gänga) Med 50 i kornstorlek på vinkelslip så avverkar det sjukt bra och jag har gjort några provbitar som jag har slipat ned ett par mm för att få till terazzo effekt och sedan polerat. Det finns sugkåpor att köpa som man kan koppla till damsugaren om man behöver slipa innomhus vilket inte är att rekommendera annars.

Finns en ok film på Youtube som visar det rätt bra:
 
  • Gilla
PalleKuling-1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.