T
H HEM2121 skrev:
Ja, det kan också vara ett bra tips att prata och få råd med sitt försäkringsbolags jurister.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet sonen att det är din andel som han står på lurar han dig om han behåller något som inte är hans.

Det finns inget opartiskt här. Han avser att behålla något som inte är hans för att underlätta sin pappas liv. Han och du kan intala er att han blir känslomässigt övertalad, men det han i så fall låter övertala sig att göra är bedrägeri. Det är långt ifrån opartiskt.

***

Jag skulle tro att juristhjälp är rätt bortkastade pengar här. Såsom du beskriver saken har du (haft) rätt, men sannolikheten att du kan bevisa det rättsligt ser mycket dålig ut. Och kan du bevisa att du haft rätt är det ändå sannolikt att dina anspråk preskriberats då du inte kan bevisa att du hållit skulden aktiv de senaste tio åren.

Ditt ex skiter uppenbarligen i dig och dina anspråk – kanske gör sonen det också. Men eftersom det är sonen som på pappret står på din andel så räcker det med att du når fram till honom. Jag tippar att han är närmare 40 givet historiens utveckling; delar han din bild av verkligheten når du kanske fram, annars får du väl trösta dig med att han fått ett förtida arv och pengarna i alla fall inte gått till exet.
Min son har det ekonomiskt mycket bra och är helt säker på att han inte är ute efter något för sin egen vinning. Snarare kanske han känner sympati för sin pappa och påstår att hans andel ska gå till pappan som har bott där i 15 år och betalat för allt, inklusive renoveringar med mera. Det är mycket känslor inblandade i det här. Jag är ekonomiskt oberoende, men min före detta man är det inte, och det kanske är det som gör att min son tar mer hänsyn till sin pappa än till mina rättigheter.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
H
T Tina T skrev:
Min son har det ekonomiskt mycket bra och är helt säker på att han inte är ute efter något för sin egen vinning. Snarare kanske han känner sympati för sin pappa och påstår att hans andel ska gå till pappan som har bott där i 15 år och betalat för allt, inklusive renoveringar med mera. Det är mycket känslor inblandade i det här. Jag är ekonomiskt oberoende, men min före detta man är det inte, och det kanske är det som gör att min son tar mer hänsyn till sin pappa än till mina rättigheter.
Du har ju gett förutsättningar för detta genom att ta ett lån och betalat häften. Då det är väl inte mer än rätt att du får tillbaka dina pengar. Du hjälpte ju ditt Ex med ditt lån genom att göra ett upplägg med att sonen stod med som hälftenägare. Det är ju inte din sons pengar från början, han har ju inte betalat för lägenheten utan då ger ju din son bort dina pengar. Knivig situation känslomässigt. Exet får väl ta ett lån och betala dig. Fråga sonen varför dina pengar skall gå till ditt Ex. Det är lätt att skänka andras pengar i detta fallet sin mors pengar. Fråga din son om han är villig att ta ett lån och betala dig och låta ditt Ex slippa att betala? Tror att du måste prata med och förklara för din son och gärna med någon som ni båda känner er trygga med. Tror inte riktigt att din son förstår och kan sätta sig in situationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
T
H HEM2121 skrev:
Du har ju gett förutsättningar för detta genom att ta ett lån och betalat häften. Då det är väl inte mer än rätt att du får tillbaka dina pengar. Du hjälpte ju ditt Ex med ditt lån genom att göra ett upplägg med att sonen stod med som hälftenägare. Det är ju inte din sons pengar från början, han har ju inte betalat för lägenheten utan då ger ju din son bort dina pengar. Knivig situation känslomässigt. Exet får väl ta ett lån och betala dig. Fråga sonen varför dina pengar skall gå till ditt Ex. Det är lätt att skänka andras pengar i detta fallet sin mors pengar. Fråga din son om han är villig att ta ett lån och betala dig och låta ditt Ex slippa att betala? Tror att du måste prata med och förklara för din son och gärna med någon som ni båda känner er trygga med. Tror inte riktigt att din son förstår och kan sätta sig in situationen.
En liten påminnelse om att utan min hjälp från början hade min före detta man inte kunnat köpa sig en lägenhet, eller ens få en hyresrätt på grund av sina tidigare anmärkningar. Jag ställde upp och lät honom bo kvar i vår gemensamt köpta lägenhet, men under 15 år har jag inte bidragit till avbetalningen av lånet eller något annat ekonomiskt ansvar – det har han tagit hand om själv. Hade han inte gjort det så skulle jag ha fått ta på mig hela bördan.
 
  • Gilla
Franken. och 2 till
  • Laddar…
T
H HEM2121 skrev:
Du har ju gett förutsättningar för detta genom att ta ett lån och betalat häften. Då det är väl inte mer än rätt att du får tillbaka dina pengar. Du hjälpte ju ditt Ex med ditt lån genom att göra ett upplägg med att sonen stod med som hälftenägare. Det är ju inte din sons pengar från början, han har ju inte betalat för lägenheten utan då ger ju din son bort dina pengar. Knivig situation känslomässigt. Exet får väl ta ett lån och betala dig. Fråga sonen varför dina pengar skall gå till ditt Ex. Det är lätt att skänka andras pengar i detta fallet sin mors pengar. Fråga din son om han är villig att ta ett lån och betala dig och låta ditt Ex slippa att betala? Tror att du måste prata med och förklara för din son och gärna med någon som ni båda känner er trygga med. Tror inte riktigt att din son förstår och kan sätta sig in situationen.
Lånet är orört och har förblivit oförändrat sedan det togs för 15 år sedan. Under denna tid har han endast betalat räntan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
T Tina T skrev:
En liten påminnelse om att utan min hjälp från början hade min före detta man inte kunnat köpa sig en lägenhet, eller ens få en hyresrätt på grund av sina tidigare anmärkningar. Jag ställde upp och lät honom bo kvar i vår gemensamt köpta lägenhet, men under 15 år har jag inte bidragit till avbetalningen av lånet eller något annat ekonomiskt ansvar – det har han tagit hand om själv. Hade han inte gjort det så skulle jag ha fått ta på mig hela bördan.
Ja, då är hela lånet kvar. Din son har ju tagit ditt Ex. parti, tycker synd om sin far. Hur skulle din sons relation till din bli om du efterskänker pengarna till ditt Ex fördel? Hur skulle den bli om du genomdriver att du får dina pengar tillbaka? Tror att det bästa är att förklara från början och få din son förstå hela upplägget från början. Vet inte hur gammal din son är men han bör ju vara +15 år, ni har ju varit skilda i 15 år. Ta hjälp med någon som ni båda litar på. Det klart att du måste få tillbaka dina pengar, du måste få din son att förstå det, även att att förstå att det ligger mycket arbete bakom pengarna.
 
Redigerat:
T
H HEM2121 skrev:
Har ditt Ex betalat endast betalat räntan och hela lånet är
H HEM2121 skrev:
Har ditt Ex betalat endast betalat räntan och hela lånet är kvar?
Svaret är ja. Hela lånet är kvar!
 
T Tina T skrev:
Min son har det ekonomiskt mycket bra och är helt säker på att han inte är ute efter något för sin egen vinning.
T Tina T skrev:
Jag är ekonomiskt oberoende, men min före detta man är det inte, och det kanske är det som gör att min son tar mer hänsyn till sin pappa än till mina rättigheter.
Givet ovanstående och trådens grundfråga hur du kan gå vidare har jag då bara följande att tillföra: Gå bara vidare.

Säg till din som (i synnerhet om det är ditt enda barn och inga frågor om ojämn arvsfördelning uppstår) att han får din andel. Säg om du måste att du inte tycker att han borde vara bank åt sin far, men lämna det därvid.

Det har uppenbarligen gått bättre för dig än för ditt ex. Använd inte din son bara för att komma åt exet. Du har i någon mån redan vunnit.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Jag hänger inte med.

Ni köpte lägenheten genom att ta lån på huset? Hur gjorde ni då när ni sedan sålde huset? Utan huset kvar fanns ju då ingen säkerhet för det lånet, så det borde ha lösts i samband med husförsäljningen eller omvandlats till nån form av blancolån med usla villkor.

Är lägenheten (BRF) pantsatt idag? Vad finns registrerat i föreningens lägenhetsregister? Gjordes det någon bouppdelning när ni skildes, och vad blev resultat av denna, etc?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T
A Alexander HB skrev:
Jag hänger inte med.

Ni köpte lägenheten genom att ta lån på huset? Hur gjorde ni då när ni sedan sålde huset? Utan huset kvar fanns ju då ingen säkerhet för det lånet, så det borde ha lösts i samband med husförsäljningen eller omvandlats till nån form av blancolån med usla villkor.

Är lägenheten (BRF) pantsatt idag? Vad finns registrerat i föreningens lägenhetsregister? Gjordes det någon bouppdelning när ni skildes, och vad blev resultat av denna, etc?
Lägenheten är inte pantsatt, och banken gick med på att min före detta partner får bo kvar i den. Vi gjorde ingen bodelning, vilket i efterhand var ett dumt beslut. Vi/ han hade inget blancolån.
Värdet på lägenheten hade ökat efter fyra år vid separationen.
Enligt föreningens lägenhetsregister förekommer två ägare av lägenheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om ni inte gjort bodelning kan du väl kräva det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bodelning är väl dessutom inget som är valfritt, utan krav vid äktenskapsskillnad. Eller var ni inte gifta?

Eftersom ni sålt huset måste det ju finnas annan säkerhet för lånet du pratar om. Om ni inte pantsatt bostadsrätten (vid BRF pantsätter man rätten att bo i lägenhet) är det ju ett lån utan säkerhet, vilket verkar konstigt. Eller så begriper jag fortfarande inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om ni inte gjort bodelning kan du väl kräva det?
Kan man begära bodelning efter 15 år?
 
Ja, vad jag vet finns ingen bortre tidsgräns. Det lär däremot bli en soppa deluxe, eftersom bodelningen ska redogöra för tillgångarna såsom de var den dagen ni lämnade in ansökan om skilsmässan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T
A Alexander HB skrev:
Ja, vad jag vet finns ingen bortre tidsgräns. Det lär däremot bli en soppa deluxe, eftersom bodelningen ska redogöra för tillgångarna såsom de var den dagen ni lämnade in ansökan om skilsmässan.
Tack du…Din fråga om bodelningen fick mig att tänka djupare. Efter att ha sökt bland mina gamla värdepapper hittade jag en bodelning som är väldigt kortfattad! Jag hade helt glömt bort det! Ingenstans i bodelningen nämns lägenheten! Konstigt!!”
 
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tina T skrev:
Ja, rättare sagt är att den här saken endast gäller mig och min son. Det räcker att han överlåter sin andel tillbaka till mig genom att skriva över den. Han hade inget emot det från början, men nu har han blivit övertalad känslomässigt och vill vara opartisk i det h
risken är väll att du förlorar sonen han vill ju inte sätta sin 12 åriga bror på gatan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.