A Antemoo skrev:
Bästa systemet är nog FTX om du frågar mig.
Sedan kommer det Säkert folk som pratar lönsamhet och att det ”aldrig kommer att betala sig”.
From my point of view så är det få saker som lönar sig. Bil, kaffemaskin, ny spis, ny kyl och frys, nya skor, mat, ny dammsugare, semester med familjen o.s.v.
Det är tydligen tänkt att allt man köper ska vara en investering som ska ösa in pengar på bankkontot.

Det har absolut en ekonomisk inverkan att ordna med FTX. Men fördelen är att man någorlunda kan styra ventilationen och filtrera luften väldigt enkelt. Man har dessutom någon form av värmeåtervinning som sparar några kronor, men framför allt så slipper man dra in luft som är -35 grader på vintern. Man slipper även stor del av pollen under våren och början av sommaren.

Att ”dammsuga” med hjälp av ett FTX är nog däremot svårt. Visst fångar den nog upp en del av dammpartiklarna, men långt ifrån allt.

Har man problem med damm, kvalster eller annat så kan nog centraldammsugare göra ett bra jobb. Sedan så rekommenderar jag alltid ett FTX, fast å andra sidan så rekommenderar jag nog även att bygga helt nytt hus också för de som har pengar.
FTX är absolut bra (om huset är nog tätt). Sedan har folk olika ekonomiska förutsättningar och just på den punkten så får man själv avgöra om det är värt att skaffa ett FTX-aggregat.
Det är definitivt en investering det håller jag med om, inte minst för hälsan.

Jag läste nånstans att dammet i huset minskar om man har bättre ventilation. Är det i så fall pga. att partiklarna inte landar lika lätt på ytor?

När du skriver att FTX är bra om huset är tätt - menar du med hänsyn till att kalluft inte kommer in och/eller utedamm inte kommer in?
 
BirgitS
G GabrielS skrev:
Jag har försökt att torrmoppa/fuktmoppa utan dammsugare, problemet blir bara att det nästintill är omöjligt att få med allt damm. Så det blev inte så bra.
Fast man får inte med allt damm med dammsugare heller. Men det kräver en del teknik att moppa på ett bra sätt så man blir bättre med tiden, och i besvärliga hörn etc. brukar jag ta det med en mikrofiberduk i handen i stället.
 
Själv är jag väldigt nöjd med robotdammsugare med hepa som kör varje dag när jag inte är hemma kombinerat med våtsvabbning med linoljesåpa. Utan våtsvabbning tycker jag inte det blir rent.

För övrigt har jag nästan ingen ventilation alls. Självdrag mellan en stängd kamin och en liten ventil. Jag vet att statsreligionen kräver att det ska blåsa storm genom huset. Inget jag känner behov av.
 
B Bombus pratorum skrev:
Själv är jag väldigt nöjd med robotdammsugare med hepa som kör varje dag när jag inte är hemma kombinerat med våtsvabbning med linoljesåpa. Utan våtsvabbning tycker jag inte det blir rent.

För övrigt har jag nästan ingen ventilation alls. Självdrag mellan en stängd kamin och en liten ventil. Jag vet att statsreligionen kräver att det ska blåsa storm genom huset. Inget jag känner behov av.
Vi använder robotdammsugare nu också. Det som är positivt med den är att utblåset inte är lika starkt som en vanlig dammsugare. Också är utblåset vid sidan av dammsugare, och inte uppåt.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
G GabrielS skrev:
Det är definitivt en investering det håller jag med om, inte minst för hälsan.

Jag läste nånstans att dammet i huset minskar om man har bättre ventilation. Är det i så fall pga. att partiklarna inte landar lika lätt på ytor?

När du skriver att FTX är bra om huset är tätt - menar du med hänsyn till att kalluft inte kommer in och/eller utedamm inte kommer in?
Ja, FTX fungerar som bäst med tätt hus.
Ska man vara extrem så är det ju onödigt att montera FTX i en carport.

Utedamm och annat slipper man till stor del i mycket större grad och kalluft slipper man också om huset är tätt.
Med en lätt undertryck så tjuvar det in en del kalluft och utedamm, men inte som ett frånluftssystem.
 
G
Jag har besvär av damm och skit i luften. Köpte några luftrenare från Ikea:
https://www.ikea.com/se/sv/p/starkvind-luftrenare-vit-smart-50461942/

Enorm skillnad i huset. De samlar upp damm vådligt bra. Jag har dem i autoläget alltid. Förutom när jag städar. Då ställer jag dem på MAX. Och då är det storm i huset.

Värt varenda öre. 123 kvadrat hus en våning endast frånluft. Köpte extra kolfiltret också som kan sättas in. Blir också mindre dammigt på möbler och lister också efter jag köpte dem.

Jag har barn, hund och fru som generar enorma mängder av allt. Rekommenderas varmt!
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.