S
För rengöring med kaustisk soda så lös upp det i halvvarmt vatten först. Det frigörs värme då man löser upp pulvret så vattnet blir ordentligt varmt ändå. Häller man pulver i avloppet och sedan vatten så är risken stor att det bildas kristaller. De kan visserligen enkelt lösas upp med valfri syra, men det förutsätter att man kan komma åt kristallerna med syran.

Vid allt arbete med kaustisk soda skall skyddsglasögon och gummihandskar användas. Ha gärna en hink med vatten och en flaska ättika (eller valfri syra) bredvid så att du snabbt kan späda ut ättikan och hälla på huden. Koncentrerad ättika är för stark.

Ett trix för att minimera hår i avloppet är att dra ett finmaskigt nät, t.ex. myggnät, runt silen innan man trycker fast den. Om nätet inte hamnar snyggt så behöver man först spänna det med ett snöre på undersidan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
M Mekaniker skrev:
Fint att ha ex ättika till hands då tvål o vatten är värdelöst mot lut
Är man bara tillräckligt noga så tycker jag att vatten (och snäll tvål) fungerat bra. Problemet är ju att luten tvålar hudfettet, så man får tvätta länge och noga för att få bort det.

Rent teoretisk så skulle ju en syra neutralisera lutens ph-värde, men jag vet inte om jag skulle vilja testa det i praktiken. Då tvättar jag hellre med mycket vatten och en tvål med hudnära ph för att vara säker på att det inte blir några kraftiga reaktioner på huden :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du tycker alltså att man ska skölja hud som exponerats för lut med ättika!?! Skulle gärna (eller helst inte) se film på detta...
Dock skulle jag vilja veta vem som lärt dig detta?
🙄Herregud! Har du skolkat igenom hela grundskolan för att inte ha basik koll på förhållandet mellan bas och syror så är det inte lönt av visa en film på det som dom flesta som klarat mellanstadiets kemi vet........Ta tvättmedel helst pulver på händerna och tvätta av detta med tvål o vatten, prova sedan med mammas saltgurksspad så kanske du lärt dig ngt idag.
 
  • Gilla
  • Haha
AFH och 6 till
  • Laddar…
M Malinlars skrev:
Exakt. Tre matskedar och en halvliter hett vatten. Lät lite och bubblade men stoppet kvarstår likväl.
Natriumhydroxid (ibland kallat kaustiksoda) är effektivare än soda (natriumkarbonat) men är mer frätande och utvecklar mycket värme i kontakt med vatten så att plasten kan smälta. En stark lösning bör därför beredas i förväg och få kallna, men man bör förvissa sig om att plasten inte kan skadas kemiskt och ta det försiktigt så att man inte får något på sig eller det läcker ut.
Har rensat badkarsavloppet med det en gång och lyckligtvis läckte inte men det tog nog 3-4 dagar innnan proppen löst sig. Ingen plast där så jag hällde pulvret direkt i brunnen. Inte bra för trots att det är lättlösligt bakade det fort ihop sig till en hård kaka som löste sig långsamt och kan ha bidragit till tidsutdräkten.
 
M Mekaniker skrev:
🙄Herregud! Har du skolkat igenom hela grundskolan för att inte ha basik koll på förhållandet mellan bas och syror så är det inte lönt av visa en film på det som dom flesta som klarat mellanstadiets kemi vet........Ta tvättmedel helst pulver på händerna och tvätta av detta med tvål o vatten, prova sedan med mammas saltgurksspad så kanske du lärt dig ngt idag.
Jag är fullt medveten om att syror och baser neutraliserar varandra, tack så mycket. Däremot går det inte alltid så fridfullt till.
 
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Grejen med lut är väl kanske inte skaderisken för personen i sig utan för mycket sådant i avloppen kan skapa skador på sikt saker och ting i systemet. Alla ser ju bara sitt lilla användande men om alla tänker så så blir det ganska mycket i slutändan. Därför avråder man ju helt. Det är ju det man kan göra. Är det stopp så är det stopp ändå och lut löser inte upp särskilt mycket egentligen. Är väl bara avlagringar och fett egentligen. Hår och saker som sitter fast sitter ju där det sitter.
Nej natriumhydroxid skapar inte skador i de kommunala avloppssystemet. Det består av natriumjoner och hydroxidjoner, d v s joner som är talrika i avloppsvatten. Det är bara den direkta risken för ögonskador och att nåt barn får det i mun/hals som gör att man kan avråda ifrån det. Det har alltså ingen särskild miljöbelastning att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du tycker alltså att man ska skölja hud som exponerats för lut med ättika!?! Skulle gärna (eller helst inte) se film på detta...
Dock skulle jag vilja veta vem som lärt dig detta?
Det är ett gammalt murarknep att skölja händer i utspädd saltsyra för att neutralisera det basiska i murbruk och händerna tackar en efteråt. Det verka vara du som inte kan grundskolekemin.

Jag använder ättika själv istället för saltsyra eftersom jag alltid har det i skafferiet, men effekten är detsamma. En syra neutraliserar en bas och återställer pH-värdet till vad huden tycker om.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
 Eftersom jag tänker på biokemi hela dagarna professionellt så funderar jag naturligtvis på en kemisk lösning av detta problem. Den vanliga lösningen är ju annars mekanisk rengöring men här har vi en situation där detta är svårt.

Jag tror också stoppet är hår, alltså protein. Och vi har faktiskt en konsumentprodukt som kemiskt löser upp hår: Veet. Och det är läskigt effektivt om ni inte har testat, håret blir som slem. Så jag tror på ett par tre av denna produkt ned i avloppet på kvällen och sen ska nog stoppet vara upplöst nästa morgon:

https://www.apotekhjartat.se/produk...rEPHMeL2x7pQZgg0zklzMyN5Rf-FPP0hoCvVUQAvD_BwE

Läs om kemin här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thioglycolic_acid
 
  • Gilla
Fox Lane och 10 till
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Man måste kunna komma åt, för att göra rent en brunn.
Håller med. Något annat hade inte varit ett alternativ i min värld. Dito vattenlås, och om det nu inte skulle finnas någon brunn där under måste det ju åtminstone finnas ett sådant(?)

Riktigt korkat om det är oåtkomligt. I nivå med amerikanarnas idé om att placera vattenlåset under golv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Malinlars skrev:
Jag är desperat och har försökt allt så nu vänder jag mig till er.
Vi har ett riktigt monster till duschkabin (tänk er typ ett rymdskepp) i vår skidlägenhet. Inget vi valt själv utan monstret har stått här sen vi köpte. Problemet är att det är stopp i avloppet och fanskapet går inte att rensa. Kommer inte in under kabinen och därmed inte åt golvbrunnen. Har testat allt!
- Den går inte att lyfta.
- Det går inte att öppna något nertill där det är kaklat.
- Den lilla brunnen i själva duschen leder ingenstans.

Vad fan gör jag? Ska man behöva riva bort eländet helt? Är helt övertygad om att han som vi köpte av för fyra år sedan aldrig rensat där heller. Och nu kan vi ju inte ens duscha för det bara rinner ut på hela golvet. Hjälp mig!
Måste ju varit därför han sålde
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
 Eftersom jag tänker på biokemi hela dagarna professionellt så funderar jag naturligtvis på en kemisk lösning av detta problem. Den vanliga lösningen är ju annars mekanisk rengöring men här har vi en situation där detta är svårt.

Jag tror också stoppet är hår, alltså protein. Och vi har faktiskt en konsumentprodukt som kemiskt löser upp hår: Veet. Och det är läskigt effektivt om ni inte har testat, håret blir som slem. Så jag tror på ett par tre av denna produkt ned i avloppet på kvällen och sen ska nog stoppet vara upplöst nästa morgon:

[länk]

Läs om kemin här:
[länk]
En lysande idé väl värd att prova!

Långsiktigt måste det sen finnas möjlighet att rensa golvbrunnen mekaniskt. En märklig installation minst sagt.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Jag har jobbat med flytande NaOh (dvs kaustiksoda) under många år och har upprepade gånger fått både större och mindre mängder på huden. Självklart ska man vara försiktig, men så länge ögonen är skyddade för stänk (och, om man nu ska vara väldigt övertydlig, inte dricker, gurglar eller sköljer det runt i munnen) så gäller det bara att vara noga med att skölja av huden ordentligt och ta av eventuellt nedstänkta/nedsmutsade kläder om man får det på sig. Det är inte så att huden trillar av direkt om man råkar komma i kontakt med det, även om det så klart gärna ska undvikas. Jag råkade tex vid ett tillfälle dränka hela min nakna underarm i flytande NaOh, 50%koncentration. Efter att ha tvättat noga under kanske 15 minuter var det enda som kvarstod en lätt rodnad i huden.

Var det dumt och onödigt? Ja! Försöker jag undvika att det händer igen? Också Ja! Har det ändrat min uppfattning om NaOh? Nej. Ha koll på skyddsutrustning och skyddsåtgärder, precis som med allt annat.

För övrigt är inte Natronlut klassat som miljöskadligt eller skadligt för vattenlevande organismer, åtminstone inte enligt de säkerhetsdatablad jag har tillgång till.

Ibland kan det vara bra med lite nyanser...
Varför envisas med ett dåligt sätt att rensa avlopp. Bara amatörer som håller på med det där.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Jag tror att du kan svänga ut hela bakpanelen som en dörr. Gångjärnen är till höger. Två skruvar med insexhuve till vänster.

Då kanske du kommer åt avloppsslangen?
Japp det har vi såklart testat. Går inte att komma åt ett skit där bakifrån 😫
 
C cpalm skrev:
Håller med. Något annat hade inte varit ett alternativ i min värld. Dito vattenlås, och om det nu inte skulle finnas någon brunn där under måste det ju åtminstone finnas ett sådant(?)

Riktigt korkat om det är oåtkomligt. I nivå med amerikanarnas idé om att placera vattenlåset under golv.
Håller helt med. Men vad gör man när man står med eländet. Att byta ut skiten är inte heller det enklaste.
 
C chali405 skrev:
Måste ju varit därför han sålde
Haha, ja eller det att han flyttade till sin sambo i Norge 🤷🏼‍♀️Men har garanterat aldrig rensats innan 🤢
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.