Klipp ner som tidigare nämnts!

Vill du underlätta ytterligare håller du borta gräset en bit på båda sidor av häcken och gödslar den regelbundet. Dock inget gödsel nu!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen, den ser inte urgammal ut. Klipp ned den på vårvintern och släpp upp den 15-20 cm per år så kommer den blir tät och fin. Jag har sett en granne göra det med oxelhäck och det gick bra.
Öppnar upp en gammal tråd då vi har en oxelhäck som är väldigt gles nertill och ca 4 meter hög.
Den måste klippas i år. Jag har funderat på att klippa varannan planta i år och dom andra nästa år så att det inte blir helt kalt. Tror ni att den tar sig om jag klipper ner den till 20-30 cm?
 
Claes Sörmland
A Anette Jonsson skrev:
Öppnar upp en gammal tråd då vi har en oxelhäck som är väldigt gles nertill och ca 4 meter hög.
Den måste klippas i år. Jag har funderat på att klippa varannan planta i år och dom andra nästa år så att det inte blir helt kalt. Tror ni att den tar sig om jag klipper ner den till 20-30 cm?
Jag tror den tar sig utan problem men är skeptisk till att klippa varannan planta. Det gör ju att de nedklippta plantorna måste konkurrera med de ej nedklippta plantorna om vatten under försommaren.
 
  • Gilla
Anette Jonsson och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det med hårdbeskärningen för TS?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja vi vill höra!

(Och jag vill särskilt höra om nedklippning om varannan planta och hur det utvecklar sig. Hos mig var 2023 en riktig regnsommar så perfekt för att maximera häcktillväxt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.