Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
Faktura med arbetsbeskrivning, artiklar, antal, pris och belopp på svenska.
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
senap och 6 till
  • Laddar…
Tommty
rimligt. Betala och bli glad över lägre månadskostnad.
 
  • Gilla
  • Wow
Matten och 38 till
  • Laddar…
R
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Att be en hantverkare att ta jobbet när de ändå är i närheten ger absolut ingen fördel för dig. Det ger bara hantverkaren möjlighet att tjäna dubbla bilkostnader på en körning.

Men jag reagerar också på prisernas nivå. 1500 i timmen och nästan 600kr för servicebil tycker jag är rent ocker och jag hade nog övervägt att ifrågasätta denna faktura.

Men jag hade nog inte hamnat i detta läge för jag hade bett om ett fast pris då det är så pass enkelt att ge för ett sådant jobb.
 
  • Gilla
Jockebanan och 23 till
  • Laddar…
R
Tommty Tommty skrev:
rimligt. Betala och bli glad över lägre månadskostnad.
Är 1500kr/h rimlig kostnad för en elektriker? Hur motiverar du det?
 
  • Gilla
Jockebanan och 26 till
  • Laddar…
Tja, de har ju ändå tagit rimligt betalt för materialet, så då kanske timpenningen är ok?
😂
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
-MH- och 17 till
  • Laddar…
F fladderbeaver skrev:
Ska jag vara tyst och betala
Ja
 
  • Gilla
Zink82 och 13 till
  • Laddar…
Låter som majoriteten tycker det är en rimlig kostnad. Så det blir att glatt betala.

Svårt att ha koll när man inte är insatt så tack för input.
 
  • Gilla
  • Ledsen
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Johnny Bexander2 och 31 till
  • Laddar…
Tommty
R RoAd skrev:
Är 1500kr/h rimlig kostnad för en elektriker? Hur motiverar du det?
korrigera det till 600kr/h och startavgift på 900kr så är det plötsligt helt fine.
Är det bättre att hitta sätt att lura kunder istället? sätt ditt ett uppladdningsbart 9v batteri till en indikatorlampa att säkringarna är hela och hoppas på grön teknikavdrag?

Drömmen om att elektrikern ska debitera 375kr för arbete á 15min och sedan lyckas hitta 25 andra 15 minuters uppdrag så att beläggningen kommer upp till en nivå där ett företag kan gå i vinst, samtidigt som offerter, möten, telefonsamtal, resor, lunch, luckor som inte går att fylla ut o.s.v. inte ska kosta kunden något är bara naivt.

Småjobb som detta är det absolut sämsta jobben för firmor då det finns i princip noll marginal då det oftast inkluderar 15 minuter att prata med kunden, 15 minuter samtal efteråt när något inte fungerar och helst 15 minuter "när du ändå är här, jag tänkte i framtiden kanske bygga ut huset, kan du säga på ett ungefär vad elen skulle landa på"
 
  • Gilla
  • Ledsen
Matten och 47 till
  • Laddar…
F fladderbeaver skrev:
Låter som majoriteten tycker det är en rimlig kostnad. Så det blir att glatt betala.

Svårt att ha koll när man inte är insatt så tack för input.
Elfirmorna brukar ha en fast avgift för detta,det tillkommer lite regestreringsuppgifter i detta ochså som inte är specat,Billigt??????????
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
Tommty Tommty skrev:
korrigera det till 600kr/h och startavgift på 900kr så är det plötsligt helt fine.
Nej, då hade jag undrat vad du ska ha 900:- för att göra när du redan tagit 600:- för den timmen du jobbade.

Tommty Tommty skrev:
Är det bättre att hitta sätt att lura kunder istället? sätt ditt ett uppladdningsbart 9v batteri till en indikatorlampa att säkringarna är hela och hoppas på grön teknikavdrag?
Eh, va?

Tommty Tommty skrev:
Drömmen om att elektrikern ska debitera 375kr för arbete á 15min och sedan lyckas hitta 25 andra 15 minuters uppdrag så att beläggningen kommer upp till en nivå där ett företag kan gå i vinst, samtidigt som offerter, möten, telefonsamtal, resor, lunch, luckor som inte går att fylla ut o.s.v. inte ska kosta kunden något är bara naivt.
Flytta inte målstolparna är du snäll. Alternativt, ta av dig offerkoftan. Ingen har pratat om att någon ska dela upp timmen i kvartar. Det är en timkostnad på 1500:- som ifrågasatts.

Normalt kostar även väldigt dyra elektriker under tusenlappen. Och för ett sånt här jobb krävs det inte direkt spetskompetens.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 19 till
  • Laddar…
R
F fladderbeaver skrev:
Låter som majoriteten tycker det är en rimlig kostnad. Så det blir att glatt betala.

Svårt att ha koll när man inte är insatt så tack för input.
3 st är inte direkt ett statistiskt underlag :)

Och jag tror dessutom att @Dan_Johansson var ironisk, och de andra två är jag ganska säker på är elektriker.

Men visst, mer än ett samtal för att fråga om de verkligen har skrivit rätt hade jag nog inte orkat lägga på det. Så mycket pengar handlar det ju inte om.
 
  • Gilla
  • Arg
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, då hade jag undrat vad du ska ha 900:- för att göra när du redan tagit 600:- för den timmen du jobbade.


Eh, va?


Flytta inte målstolparna är du snäll. Alternativt, ta av dig offerkoftan. Ingen har pratat om att någon ska dela upp timmen i kvartar. Det är en timkostnad på 1500:- som ifrågasatts.

Normalt kostar även väldigt dyra elektriker under tusenlappen. Och för ett sånt här jobb krävs det inte direkt spetskompetens.
Ja vi tar 1 tim för montör och 30 min för hanterare mot elnätsägare. Dock så är vi avsevärt billigare per timma 635 kr ekl moms. Bil 500 kr.
 
  • Gilla
Cosmosp och 7 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
och de andra två är jag ganska säker på är elektriker.
ej elektriker men har varit verksam inom bygg
 
H
F fladderbeaver skrev:
Låter som majoriteten tycker det är en rimlig kostnad. Så det blir att glatt betala.

Svårt att ha koll när man inte är insatt så tack för input.
Fråga före arbete är alltid bra. Jag skulle ringa och ifrågasätta kostnaden och hur de motiverar timpenning och servicebilen pga liten sträcka. Det kostar ju inget att fråga.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.